Part de l'estructura de la futura estació de la Sagrera, en una imatge del gener del 2018 (ACN)
Part de l'estructura de la futura estació de la Sagrera, en una imatge del gener del 2018 (ACN)
Madrid

7.600 milions, el sobrecost de portar l'AVE a 13 ciutats espanyoles

Segons el Tribunal de Comptes, a Barcelona, les obres de l'alta velocitat han costat més del 500% del que estava previst d'entrada

RedaccióActualitzat

El Tribunal de Comptes calcula que els projectes per portar l'AVE a tretze ciutats espanyoles han tingut un sobrecost de més de 7.600 milions d'euros.

Segons l'informe fet públic aquest dijous, aquesta desviació s'explica, en gran part, perquè les operacions urbanístiques al voltant d'aquestes obres no han donat el rendiment esperat.


L'estudi arriba fins al 31 de desembre del 2016, i posa la lupa en els convenis entre Ministeri de Foment, comunitats autònomes i ajuntaments per la remodelació de la xarxa de ferrocarril a 13 ciutats per portar-hi l'AVE.

Aquests convenis es van posar en marxa entre el 2002 i el 2010 amb l'objectiu de coordinar les obres i la transformació urbanística de les ciutats on havia d'arribar el tren d'alta velocitat. En concret, el cost d'aquests convenis va passar de 4.101 milions d'euros a 11.738 milions.

Sobrecost de més del 500% a Barcelona

L'informe cita els problemes per enllestir les obres a ciutats com Barcelona, València, Cartagena i Múrcia.

En el cas de Barcelona, es calcula que el sobrecost respecte al càlcul inicial ha sigut de més del 500%. A Alacant va ser del 395%, i a Cartagena, del 281%.

Les obres a la Sagrera (ACN)


En el cas de la capital catalana, les obres a la Sagrera van estar aturades entre el 2014 i el 2018 en detectar-se irregularitats en l'execució.

De fet, l'informe posa l'accent en el fet que la majoria d'obres encara no s'han acabat, a excepció de Saragossa. I cita ciutats com Lleó, Cartagena, Múrcia, Logronyo, Almeria, Palència o Vitòria. Assenyala València com la ciutat on s'ha arribat a més dèficit.

El Tribunal de Comptes calcula que, a finals del 2016, el dèficit ja era d'uns 2.049 milions d'euros, que s'han de comptabilitzar com a dèficit de les administracions, i passen a formar part del deute públic.

ARXIVAT A:
Infraestructures
Anar al contingut