Aragonès proposa en precampanya ampliar els vols del Prat canviant l'ús de les pistes a l'estiu

La Moncloa rebutja la proposta del govern, que no afectaria l'espai de la Ricarda, però tindria un impacte acústic pels veïns

RedaccióActualitzat

Nou episodi en la possible ampliació de l'aeroport del Prat. El govern es decanta ara, a un mes de les eleccions al Parlament del 12 de maig, per ampliar l'ús de les pistes del Prat sense tocar els aiguamolls. La fórmula que ha presentat aquest dijous el president de la Generalitat, Pere Aragonès, preveu que les dues pistes paral·leles funcionin tant per a enlairaments com per a aterratges durant els mesos de juliol i agost. 

En un col·loqui organitzat per Amics del País al Barcelona Tribuna, Aragonès ha defensat que amb la seva proposta es podria "guanyar connectivitat intercontinental" i, al mateix temps, "minimitzar l'impacte sobre l'entorn".  

Precisament, les possibles afectacions que tindria una ampliació del Prat a espais protegits com la Ricarda han fet encallar el projecte en diverses ocasions, alhora que han generat una gran divisió política i un atzucac amb tres opcions sense consens. 

L'aposta actual del govern evita envair l'estany de la Ricarda, a diferència de l'ampliació de la tercera pista, però sí que causaria un impacte acústic a alguns veïns de Gavà i Castelldefels, per a qui el govern demana inversions per insonoritzar habitatges.

La modificació que ara el govern posa sobre la taula permetria augmentar la capacitat actual dels 78 als 90 vols per hora durant quatre hores al dia els dos mesos d'estiu. Aquest volum de vols és el màxim previst en la declaració d'impacte ambiental de l'aeroport.

El passat mes de gener, el govern i el Ministeri de Transports van posar en marxa una comissió tècnica sobre el Prat que havia de trobar una proposta consensuada sobre aquesta infraestructura abans que acabés el 2024. L'avançament electoral, però, ha portat Aragonès a presentar públicament el seu projecte, que ara portarà a la mesa amb el govern central.


La nova proposta del govern

Actualment, de les dues pistes paral·leles del Prat, la que es troba més a prop del mar s'utilitza per a les sortides, mentre que la interior rep els vols d'arribada. L'executiu català proposa que al juliol i a l'agost totes dues operin en dues direccions des de les deu del matí fins a les dues de la tarda

"És una proposta rigorosa, implementable a molt curt termini i adequada a les necessitats i criteris del 2024."


El govern justifica la iniciativa al·legant que l'aeroport del Prat només assoleix el màxim de capacitat disponible durant els dos mesos d'estiu per l'increment dels vols intercontinentals. Segons informa la Generalitat, l'aeroport pot arribar a saturar-se únicament en períodes molt concrets de juliol i agost, l'equivalent a un 1,2% del temps anual, i per això una solució seria l'ampliació temporal de l'ús de dues pistes. 


Les reaccions (contràries) al projecte 

El govern espanyol no ha trigat a respondre. El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha rebutjat completament la proposta per ser "de molt poc a l'abast" i "perjudicar la salut dels veïns". Puente ha assegurat, en declaracions a Catalunya Ràdio, que la proposta "passa per empitjorar l'acústica de l'operativa de l'aeroport i, per tant, per perjudicar la salut dels veïns, especialment els de Castelldefels i els de Gavà".  

Per la seva banda, el candidat del PSC a les eleccions, Salvador Illa, ha qualificat d'"inviable" la fórmula d'Aragonès, que no comporta ampliar físicament la infraestructura. En una entrevista a Ràdio Estel, Illa ha recordat que hi ha "un acord molt rellevant" i uns "compromisos" amb els veïns i municipis de l'entorn de l'aeroport sobre l'operativa de pistes per disminuir els danys acústics.

La portaveu d'ERC, Raquel Sans, ha respost a les declaracions de Puente acusant-lo d'"anteposar" els interessos d'Aena i "d'uns privilegiats" als de la ciutadania de Catalunya.

Part dels terrenys protegits de La Ricarda

L'aposta del govern evita envair l'estany de la Ricarda, però causaria un impacte acústic a alguns veïns de Gavà i Castelldefels

Així, el PSOE i ERC xoquen un cop més per l'ampliació d'una infraestructura clau, com l'aeroport del Prat. En canvi, els socialistes, Foment i Aena defensen l'ampliació de la tercera pista. ERC s'hi ha oposat per les possibles afectacions a espais naturals protegits, com la Ricarda i el Remolar.

Segons l'executiu català, la seva proposta d'augmentar la capacitat de les dues pistes "és coherent amb els grans consensos de la societat catalana".


Els veïns de Gavà, els principals afectats 

L'augment dels vols durant l'estiu afectaria alguns veïns de Gavà i Castelldefels, que han reclamat històricament que es blindi l'operativa de pistes segregades actuals, que fa que una pista s'utilitzi només per sortides i l'altra per a arribades. 

Per compensar l'impacte acústic, el govern demana un pla d'inversions per insonoritzar espais residencials, comprar habitatges o compensar econòmicament els veïns. En aquest sentit, Aragonès ha fet una crida a Aena, el gestor aeroportuari, a emprendre les inversions necessàries per limitar l'impacte acústic.

En canvi, la reacció de l'alcaldessa de Gavà, la socialista Gemma Badia, ha estat de rebuig frontal. Badia s'ha mostrat "molt decebuda" amb la proposta.

ARXIVAT A:
Aeroport del Prat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut