Barcelona guanya motos i perd cotxes: així ha evolucionat el parc de vehicles en cinc anys
La ciutat, que ha guanyat gairebé 20.000 motocicletes i ha perdut 18.000 cotxes, té un 15% dels vehicles censats sense etiqueta ambiental de la DGT
Barcelona té cada any més motos censades i, en canvi, menys cotxes. Tot i que els turismes continuen sent majoritaris a la ciutat, les motocicletes guanyen terreny, segons les dades de l'Ajuntament.
L'any passat, a Barcelona hi havia censats 813.465 vehicles, dels quals més de la meitat són turismes (57,5%), mentre que les motos representen el 29%.
Si comparem els vehicles censats el 2024 amb els que hi havia el 2019, en cinc anys a Barcelona hi ha uns 18.000 cotxes menys, mentre que en el mateix període s'han censat unes 20.000 motocicletes noves.
En aquests cinc anys, també han anat a la baixa els ciclomotors i, en aquest cas, se n'han perdut més d'11.000.
Si ens fixem en els camions i les furgonetes, la xifra total s'ha reduït, com es pot veure en aquest gràfic:
Pel que fa a l'antiguitat d'aquest parc de vehicles, prop d'un 5% tenen menys d'un any (uns 40.000 vehicles), mentre que el 15,5% tenen més de 20 anys (126.276 vehicles).

Un 15% sense etiqueta de la DGT
Del total de vehicles censats a Barcelona, un 15% no té etiqueta ambiental de la DGT, amb la qual cosa no poden circular dins dels límits de la zona de baixes emissions (ZBE) de dilluns a divendres de 7.00 a 20.00 (amb excepcions).
Abans de la ZBE, el 2019, els vehicles sense etiqueta censats a Barcelona eren el 25%.
L'etiqueta majoritària és la C, la verda, que ha passat del 41% el 2019 al 53% l'any passat.
En aquests cinc anys s'ha reduït el pes de l'etiqueta B (groga), mentre que s'ha triplicat l'etiqueta ECO i gairebé també la Zero emissions.
Les càmeres de la ZBE apunten altres dades
Des de l'Ajuntament de Barcelona matisen que una cosa són els vehicles censats a la ciutat i una altra són els que circulen pels carrers.
I les càmeres que controlen el compliment de la ZBE aporten dades totalment diferents.
Per exemple, el 2024 només van detectar un 1,02% de vehicles circulant sense etiqueta de la DGT, mentre que els censats a Barcelona són el 15%.
A més, els vehicles ECO i Zero emissions que detecten les càmeres representen el 26,3%, però si ens fixem en les dades de vehicles censats a Barcelona no arriben al 10%.
Des del 2023, els vehicles ECO que circulen per Barcelona són més dels que ho fan amb etiqueta B.

Diferències segons el districte
Si afinem les dades del tipus d'etiqueta ambiental dels vehicles censats als deu districtes de Barcelona, surten a la llum algunes curiositats.
L'Eixample, on hi ha més població, és el districte que té més vehicles sense distintiu ambiental de la DGT, uns 21.500.
Tot i això, el percentatge més elevat de vehicles sense etiqueta (18%) el trobem a Sarrià-Sant Gervasi. En canvi, Sant Andreu i Sant Martí, amb un 13%, estan per sota de la mitjana de Barcelona.
També destaca que a Ciutat Vella és on hi ha, amb diferència, més vehicles de zero emissions. Arriben al 16% (7.223 vehicles), mentre que als altres districtes se situen entre l'1 i el 4%.
En un dels barris d'aquest districte, la Barceloneta, en l'últim any es van censar més de 2.000 vehicles amb etiqueta de zero emissions, xifra que podria estar relacionada amb flotes d'empreses de lloguer de ciclomotors.
- ARXIVAT A:
- BarcelonaContaminacióMobilitat