Bicicletes elèctriques per subscripció, un negoci a l'alça
Particulars i empreses, sobretot a les grans ciutats, opten per aquesta alternativa de mobilitat, per economia i per comoditat
La bicicleta guanya terreny com a opció de mobilitat urbana al davant del transport públic, segons diversos estudis. I últimament la bicicleta elèctrica viu un auge en ciutats com Barcelona, on els usuaris joves se senten atrets. Alguns d'ells comencen a apostar per la modalitat de subscripció o de pagament per ús.
Concretament a Barcelona, els desplaçaments dels ciclistes han augmentat un 47% en els últims onze anys, segons l'estudi del RACC de 2023. El canvi, de tota manera, rau en el concepte de propietat, que decau en favor dels models de subscripció.
Les generacions més joves contemplen cada cop menys l'adquisició de béns materials, no només per una qüestió econòmica, sinó també per la comoditat i flexibilitat que ofereixen els serveis de pagament per ús.
Una tendència creixent a les grans ciutats
L'Àlex Orsola es mou amb bicicleta per la ciutat de Barcelona, però la bicicleta no és seva, sinó que l'ha llogat. L'Àlex va valorar opcions abans de decantar-se pel servei de subscripció: "M'estava plantejant si em canviava la bici, me'n comprava una, però eren cares. M'havien robat la meva i em vaig plantejar provar-ho."
L'empresa Panot Mobility va començar pensant en un servei de subscripció de bicicletes elèctriques per a empreses, però han acabat prioritzant el client final, amb un perfil cada cop més variat. "Hi ha famílies que les fan servir per deixar els nens a l'escola o recollir-los, o nanos joves que van a la universitat", explica Dídac Sabaté, fundador de l'empresa.
En només set mesos, han vist com el servei de subscripció ha crescut un 150% i esperen arribar als 1.500 comptes actius aquest any.
Bicicletes segures i controlades
Admeten que els usuaris pateixen alguns robatoris. Es pot deixar la bicicleta al carrer, només cal endur-se les bateries i la cadireta (si n'hi ha), però cal activar els elements de seguretat que hi van, com els cadenats.
Les bicicletes estan geolocalitzades, i estan ultimant una aplicació per al mòbil per millorar-ne la seguretat.
A banda de l'ús personal i familiar, Panot té un model que ofereix a empreses i entitats com America's Cup, Allianz o el Primavera Sound perquè proporcionin bicicletes als seus empleats.
Un servei més enllà del lloguer
Els clients paguen mensualment per fer servir la bicicleta, però això també n'inclou el manteniment i, si cal, se substitueix la bicicleta. El seu és un servei totalment pensat per a la ciutat. Les bicicletes tenen una autonomia de 100 quilòmetres sense necessitat de recàrrega.
En altres casos, com la cadena de material esportiu Decathlon, que també ofereix l'opció de subscripció, s'hi poden trobar tota mena de bicicletes. "Cada cop tenim més usuaris i això fa que aquests serveis accelerin d'una forma exponencial. Independentment de si ets una gran ciutat o un petit poble del territori. Ara mateix creixem a qualsevol lloc", diu Gerard Cabré, responsable d'estratègies de lloguer de Decathlon.
La bicicleta frena després de l'auge de la pandèmia
El sector de la bicicleta passa per un moment d'ajust després de l'auge durant la pandèmia, però celebren que hi hagi varietat de serveis per als usuaris.
Ho explica Javier Freire, de l'Associació de Marques i Bicicletes d'Espanya: "Els sistemes de subscripció són una gran oportunitat per tenir una bicicleta d'ús diari. Els sistemes de bici pública han permès milions d'espanyols provar-ne una d'elèctrica, cosa que no haurien pogut fer si haguessin de comprar-la perquè el seu preu és alt."
Des del sector, però, alerten que falten professionals formats, des de mecànics a enginyers, i recorden que Espanya és dels pocs països europeus on encara no hi ha un grau de formació professional de la bicicleta.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat