Com serà la mobilitat a Barcelona: menys cotxes, però sense peatges urbans ni més superilles

El Pla de Mobilitat Urbana presentat pel govern de Jaume Collboni inclou pacificar més carrers i ampliar la xarxa de carrils bici, però rebutja seguir apostant per superilles

Actualitzat

L'Ajuntament de Barcelona es planteja reduir 265.000 desplaçaments diaris en vehicle privat en els pròxims cinc anys, però descarta la implantació de peatges urbans. És una de les conclusions del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) presentat aquest dijous pel govern del socialista Jaume Collboni.

El document no preveu els peatges d'entrada a la ciutat que, segons fonts municipals, no sempre són eficients per rebaixar el volum de trànsit. Sí que aposten, en canvi, per crear àrees urbanes de regulació d'accés amb sistemes com pilones, càmeres o control de matrícules.

El principal objectiu del PMU és que, abans del 2030, el transport privat passi de representar el 20% dels viatges diaris actuals al 15% dels desplaçaments.

Aquest full de ruta, que recull propostes d'entitats de la ciutat, conté diverses mesures d'ordenació de l'espai públic, oferta de transport públic i regulació del trànsit.
 

20 km més de carrers pacificats, però sense noves superilles

Una de les principals orientacions del pla pretén protegir el vianant i fomentar l'ús de vehicles de mobilitat personal, com la bicicleta.

En aquest sentit, es planteja ampliar la xarxa de carrils bici de la ciutat en 55 quilòmetres. Això suposaria arribar a 320 quilòmetres de carril bici a Barcelona. Actualment, n'hi ha 265 d'operatius.

El PMU també proposa pacificar 20 quilòmetres més de carrers a la ciutat --sobretot en entorns escolars i sanitaris--, però descarta fer nous eixos verds, una de les polítiques insígnia del govern d'Ada Colau.

L'eix verd de Consell de Cent, a Barcelona
El nou govern municipal descarta seguir apostant per les superilles, una política urbanísitica abanderada per Ada Colau (EFE/Quique García)

Encara en aquesta línia, es volen ampliar les voreres més estretes per garantir que tinguin una amplada mínima d'1,8 metres.

El consistori també vol crear 40.000 aparcaments per a motos a la calçada per  alliberar l'espai que actualment ocupen a la vorera.

 

Unió del tramvia i més busos exprés i a demanda

Pel que fa al transport públic, una de les mesures recollides pel pla és la connexió del trambaix i el trambesòs per la Diagonal. Al novembre va entrar en funcionament el tram entre Glòries i Verdaguer. Ara queden pendents els gairebé tres quilòmetres que van de Verdaguer a Francesc Macià. El govern supedita l'inici de les obres a l'aprovació de nous pressupostos.

Pel que fa a l'autobús urbà, el PMU recull la proposta d'ampliar l'oferta d'autobusos exprés i a demanda, així com el transport nocturn i de cap de setmana.

També s'aposta per un model tarifari que premiï més els usuaris recurrents.

Més càrrega i descàrrega

Per descongestionar la via pública, el document planteja incrementar l'oferta de places de càrrega i descàrrega. Un tipus d'estacionament cada vegada més tensionat per l'auge del comerç electrònic i el repartiment de paquets i mercaderies.

Pel que fa als taxis, es proposa estudiar mesures per minimitzar els desplaçaments dels taxis buits, amb microparades i fomentant l'ús d'aplicacions mòbils.

Objectiu: reduir l'ús del cotxe per anar a la feina

L'objectiu del Pla de Mobilitat Urbana és que els desplaçaments en mode sostenible passin del 80% actual al 85%. Per fer-ho, pretenen que els desplaçaments en transport públic passin de representar el 34% al 37% i els desplaçaments en bici passin del 3,8% actual al 5,7%.


Els trajectes per anar i tornar de la feina són els que representen, de molt, més desplaçaments en vehicle privat: més del 54% són amb transport privat. És per això que es busca reduir un 25% l'ús del cotxe i la moto en aquest àmbit i passar 250.000 desplaçaments diaris del transport privat al públic.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públicTrànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut