Classe de secundària
Classe de secundària
Catalunya migdia

Decàleg de més de 130 docents per reforçar el català a les aules: què proposen

El manifest ja s'ha fet arribar al Departament d'Educació, que s'ha compromès a reunir-s'hi

Enllaç a altres textos de l'autor

Sara Cañete

Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio

@SaraCanyete
Actualitzat

Un grup de més de 130 professors de català d'ESO i batxillerat han presentat un decàleg amb el que consideren que són els mínims per revertir el poc ús del català als centres educatius i frenar l'emergència lingüística. Ho han fet sota la plataforma DocentsCat, que engloba professionals de tot el país.

En un manifest, la plataforma exigeix a tota la comunitat educativa que facin servir el català per comunicar-se amb els alumnes i que no canviïn de llengua. També que es recuperin les tres hores setmanals tant a l'ESO com al batxillerat.

El decàleg de mínims també demana, entre d'altres, que l'acreditació de coneixement de català que es dona als alumnes a 4t d'ESO o a batxillerat sigui més exigent i només es doni quan l'alumnat obtingui, com a mínim, un notable.

El grup de docents ja ha fet arribar les propostes al Departament d'Educació, que, de moment, s'ha compromès a reunir-se amb ells.

Aquest és el detall de les deu propostes:

1. Recuperar les tres hores setmanals de català a secundària

Segons aquests docents, "calen un mínim de tres hores" a la setmana durant l'ESO i el batxillerat per poder impartir "dignament" l'assignatura de Llengua Catalana i Literatura. El temps d'aquesta matèria s'ha reduït per l'entrada en vigor dels nous currículums, i els docents diuen que no n'hi ha prou.

"A batxillerat et fan fer de tot, i no tenim prou hores per fer-ho", apunta Carme Solé, membre de la plataforma DocentsCat i professora de català.

La Pamela durant una classe de català a quart d'ESO a Badia del Vallès
Els professors de català demanen poder impartir més hores d'aquesta assignatura

2. Implementar l'ús de la llengua catalana a la totalitat de l'àmbit educatiu

Recorden que "el català és la llengua de referència i d'aprenentatge del sistema educatiu" i, per tant, consideren que "tota la comunitat educativa ha d'emprar-lo", i no canviar de llengua a l'hora de fer classe.

Una mesura que, segons apunten, hauria d'afectar tots els professionals implicats: professorat, PAS, conferenciants, monitors de lleure, animadors…

"El departament ha de deixar de presentar el català com a atractiu i assegurar que sigui necessari."


3. Evidenciar que la docència de Llengua Catalana i Literatura "no està a l'abast de tothom"  

Aquest grup de professors recorden que "el professional competent per impartir la matèria, també el de l'aula d'acollida, és el graduat en Filologia Catalana". Admeten que hi ha una "falta evident" de titulats, però reclamen que el professorat que s'acaba encarregant de dur a terme aquesta tasca "hauria d'acreditar un C2, provenir d'un grau d'estudis lingüístics o literaris i cursar una formació adient" de manera continuada.


4. Reforçar la utilitat de l'aula d'acollida

Davant la necessitat que els alumnes nouvinguts adquireixin un bon nivell de català, reclamen que se segueixi un "programa intensiu graduable durant el curs que compti amb el suport de tota la comunitat educativa".

Els cartells amb el vocabulari en diferents idiomes en una aula d'acollida (3Cat)


5. Adequar l'acreditació de coneixement de català

Actualment, finalitzar determinats nivells educatius amb un aprovat equival, de manera automàtica, a assolir una certificació de català. Els professors demanen augmentar el nivell d'exigència.

Proposen que a 4t d'ESO s'obtingui un nivell B2 de català si s'aconsegueix una nota igual o superior a notable. I un nivell C1 a batxillerat només si s'assoleix una nota igual o superior a 7.


6. Regularitzar els criteris de nomenclatura a l'ESO i al batxillerat

Assenyalen que "cal utilitzar la gramàtica actualitzada per l'IEC en qualsevol de les etapes educatives" per evitar que hi hagi disparitat de criteris en funció de qui imparteixi l'assignatura.

El "Diccionari essencial de la llengua catalana", el DEIEC, es pot consultar per internet (3Cat)


7. Consensuar un corpus de lectures a l'ESO i a batxillerat

Els docents consideren que l'actual plantejament de lectures a secundària és "una carta oberta". Aposten, en canvi, perquè aquests textos siguin "significatius" i s'acordin amb els departaments de literatura catalana de les universitats.


8. Promoure mesures per "revalorar" els estudis de català

Creuen que "cal fer accions decidides a favor de les matèries de llengua catalana i literatura". Per exemple, oferir optatives (especialment, a 4t d'ESO) per despertar la vocació literària i lingüística, fomentar campanyes dels estudis de Filologia Catalana adreçades als joves, etc.

9. Demanar al departament "que no improvisi"  

Aquests professionals demanen que els docents puguin "saber els canvis proposats pel Departament d'Educació amb temps, com a mínim tres mesos abans de començar el curs següent, per garantir una programació adequada". "No fer-ho --apunten-- genera desconcert."

2ffc0efa-da55-457b-ba86-2557ebd7085c
La consellera d'Educació, Anna Simó, aquest dimarts al Palau de la Generalitat


10. Requerir "que el Departament treballi amb els professors"

Per últim, reclamen la creació d'una comissió de continguts d'ESO i de batxillerat formada per docents en l'exercici de la seva activitat.

"Som avaladors de les necessitats dels alumnes i volem decidir."

 

ARXIVAT A:
Educació Català Immersió lingüística
Anar al contingut