El Govern destinarà 23 milions d'euros fins al 2030 per implementar el model 2+1 a la C-55

ACN Manresa - El Govern té previst invertir 23 milions d'euros fins l'any 2030 per transformar la C-55 entre Manresa i Súria en una via 2+1. D'aquesta manera i per primer cop, el sistema s'allarga també cap al nord. Són un total de 15 quilòmetres continus, però que es divideixen en tres trams: Manresa-Sant Joan de Vilatorrada, Sant Joan de Vilatorrada-Callús, i Callús-Súria. El Departament de Territori ha presentat aquest dimecres el programa als alcaldes del Bages i el Solsonès, i també als dos presidents dels consells comarcals. El model 2+1 té com a objectiu reduir l'accidentalitat causada per xocs frontals, que són els que provoquen més víctimes greus i mortals a la xarxa viària de la Generalitat.

El model 2+1 s'estendrà també de la C-55 cap al nord. S'actuarà primer en el tram Manresa-Súria que, segons el Departament de Territori, és el que registra un trànsit més elevat.

A partir del 2030, s'actuarà també en l'àmbit entre Súria i Solsona, un total de 30 quilòmetres que costaran una inversió estimada de 42 milions d'euros. Tot i això, de manera més immediata, es preveu implantar en tota la C-55 una banda sonora central des de Manresa i Solsona per alertar els conductors en cas que envaeixin el carril contrari. L'objectiu és reduir les distraccions i els accidents frontals i frontolaterals.

Pel que fa al tram entre Manresa i Súria, l'actuació es divideix en tres fases. El primer serà des de Manresa fins a Sant Joan de Vilatorrada i s'ha programat per al 2026. En aquest cas, seran un total de 3 km amb una inversió prevista de 2,5 milions d'euros. Dins del mateix 2026, també es preveu iniciar el tram que li donarà continuïtat, des de Sant Joan fins a Callús: 2,3 km més i una inversió prevista de 6,4 milions d'euros.

Un cop completat aquest recorregut, fins arribar a Súria caldrà esperar fins al període 2028-2030. Serà la intervenció de més longitud en aquest tram nord, 10 km, i la inversió prevista és de 14 milions d'euros.

El model 2+1

El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l'altre, per tal d'habilitar trams d'avançament segurs per als vehicles. A més, s'implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó, senyalització horitzontal o elements d'abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s'opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s'implanta el reforç dels sentits de la carretera.

Així, aquest model incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d'atenció i els avançaments inadequats. Incidint en el risc d'aquest tipus d'accidents, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària, Territori calcula que es podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s'actuarà.

 

 

ARXIVAT A:
Bages
Anar al contingut