Dues persones comprant un bitllet de Rodalies a l'estació de Sants (ACN/Maria Asmarat)

El transport públic perd la bonificació del govern espanyol: cues i desconcert entre els usuaris

Desapareixen els abonaments gratuïts de Renfe i perilla una part del descompte de la T-usual i la T-jove
Redacció Actualitzat
TEMA:
Transport públic

Els descomptes al transport públic del govern espanyol desapareixen a partir d'aquest dijous, 23 de gener.

És la conseqüència directa del no de Junts i PP al decret òmnibus del govern espanyol, que també ha frenat altres mesures socials com la pujada de les pensions.

D'entrada, a partir d'aquest dijous no es venen més abonaments recurrents de Renfe, els abonaments gratuïts de Rodalies i Regionals per als viatgers habituals.

L'Autoritat del Transport Metropolità manté, de moment, els preus de la T-usual i la T-jove.

 


Malestar entre els usuaris

Durant tot el 2024, el servei de Rodalies i Mitjana Distància, així com els autobusos estatals, han estat gratuïts per als usuaris freqüents. Aquest dijous les tarifes tornen a ser les d'abans de setembre del 2022.

Això ha causat malestar i desconcert entre els usuaris del transport públic, que ja han pagat més. Segons Renfe, han fet el canvi de forma progressiva, però han tingut poques hores i alguna màquina encara anunciava la gratuïtat.

Molts usuaris s'han trobat que les màquines autovenda encara no estaven actualitzades i no dispensaven els abonaments sense bonificació. En aquest cas, els usuaris han hagut de dirigir-se a finestreta, on s'ha facilitat un bitllet d'anada i tornada gratuït i fins i tot, a primera hora, alguns usuaris encara han pogut adquirir abonaments recurrents.

Dimecres, cues per comprar bitllets

Després de l'anunci del ministre de Transports, Óscar Puente, que els títols adquirits fins aquest dimecres (inclòs) eren vàlids, a l'estació de Sants s'hi van veure cues de gent per comprar abonaments fins a última hora.

 

Els abonaments adquirits fins dimecres --tant els de 10 euros com els de 20-- es poden continuar utilitzant fins al 30 d'abril, tal com estava previst. Així, molts viatgers encara poden fer servir els seus abonaments fins que no els caduquin.

Uns augments que notaran molt les butxaques

A partir d'avui, i si el govern espanyol no pren alguna mesura per canviar-ho, s'apliquen els preus que hi havia el 2022 amb l'IPC actualitzat. Uns imports que ara s'han de pagar i que es notaran molt a les butxaques dels que cada dia agafen el tren.

Alguns dels viatgers més afectats són els que han d'agafar un tren Avant de Tarragona i Tortosa, Girona i Figueres, i també de Lleida. Perquè també han caigut les bonificacions, que en aquest cas eren del 50%.

Per exemple, un abonament de deu viatges amb tren Avant de Barcelona a Figueres passarà de 46,20 a 92,40 euros.


L'ATM manté els preus... de moment

La T-usual o la T-jove, els dos únics títols integrats que tenen descomptes, mantindran el preu, almenys de moment.

En concret, aquests dos títols gaudien d'un 50% de bonificació: d'aquest, l'Estat n'assumia el 30% i la Generalitat pagava l'altre 20%.

El 20% que depèn de l'administració catalana continuarà vigent i, pel que fa al 30% que penja del govern espanyol, fonts de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) no concreten quan es decidirà.

Una persona fent servir la T-Mobilitat per accedir al metro de Barcelona

L'octubre passat, la consellera de Territori i portaveu del govern, Sílvia Paneque, va assenyalar que, si queien els descomptes del govern espanyol, la Generalitat tenia la intenció de mantenir el preu a col·lectius com la gent jove o els que fan servir el transport públic de manera assídua.

Paneque va assegurar llavors que l'objectiu és "mantenir la democratització de la mobilitat".

ARXIVAT A:
Transport públic Economia de butxaca
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut