Els nous vins del segle XXI: sense alcohol i com a base de noves begudes
En plena transformació del sector, les marques també aposten pels envasos sostenibles, mentre miren de fer front a la competència
El vi català es troba en un moment de grans canvis per fer front a la competència mundial i a la recerca de nous consumidors.
Cellers del Penedès, amb el suport de la Generalitat, estan investigant i començant a posar al mercat nous productes a partir del vi com a base. Per exemple, per fer-ne begudes refrescants, o còctels, i per elaborar vins sense alcohol. El mercat demana cada cop més productes prèmium, saludables, sense sucres i, sobretot, amb zero alcohol.
D'aquesta manera, amb una base de vi blanc d'entre el 50% i el 75% i extractes de diferents sabors, es produeixen vermuts, digestius, limoncellos o còctels com mojitos, pinya colada o caipirinhes, amb alcohol zero-zero.
Aquests productes surten ja elaborats del celler i es distribueixen sobretot a l'hostaleria i als bars, explica Toni Gálvez, CEO de l'empresa Maieutiké, que elabora per encàrrec desenes de productes d'aquest tipus, amb una clara tendència a l'alça des de fa sis anys.
"Busquem fer un producte refrescant. Aquesta manera d'elaborar-lo garanteix que sempre tenen el mateix gust. El producte sempre és el mateix i no depèn de si el bàrman té més o menys pressa a elaborar-lo o si varia lleugerament un dels ingredients."
Uns productes que també aposten per nous envasos sostenibles. És el cas del "keg", una mena de barril de plàstic reciclable, que té la mateixa capacitat que 27 ampolles i que al mateix temps refrigera el líquid. Porta un tirador, com en el cas de les cerveses, i està pensat per estar a la barra de l'establiment. Això també permet estalviar espai al magatzem.
Amb tot, la gran aposta és pels vins sense alcohol, però que són vins. Cellers com Torres els van començar a comercialitzar l'any 2008, recorda Montse Rosell, responsable d'elaboració de vins desalcoholitzats de Família Torres.
"Absolutament és un vi. Li traiem l'alcohol, però som capaços de mantenir-ne l'aroma, fins al punt que no es nota la diferència entre un vi amb alcohol i un altre sense. Sí que en boca hi pots notar una petita diferència, però treballem des de la vinya i en el procés d'elaboració perquè el consumidor percebi que és un vi."
L'objectiu dels 0,0 graus és recuperar per al món del vi els consumidors que han decidit no beure alcohol. De moment, els principals clients són els països del centre d'Europa i el Canadà.
- ARXIVAT A:
- Gastronomia