En funcionament el nou radar de tram a l'A-2, al túnel del Bruc en sentit Barcelona
La velocitat màxima permesa en aquest tram és de 80 km/h
El Servei Català de Trànsit (SCT), juntament amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, ha posat en funcionament un nou radar de tram a l'A-2, a la zona del túnel del Bruc, en sentit Barcelona.
En concret, es posa en marxa un radar de tram entre els punts quilomètrics 563,225 i 570,127 de l'A-2 al Bruc, que controlarà la velocitat al llarg de gairebé 7 km de longitud.
La velocitat màxima permesa en tot el tram controlat és de 80 km/h, un límit que s'ha homogeneïtzat per millorar la seguretat viària d'aquesta zona que inclou el túnel del Bruc i és de risc d'accidents.
La instal·lació d'aquest cinemòmetre coincideix amb unes obres de reparació d'un viaducte de l'A-2 per part del Ministeri de Transports que obliguen a derivar la circulació de camions de matèries perilloses per l'interior del túnel del Bruc en sentit Barcelona.
Amb aquest nou tram, ja són més de 200 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 41 radars d'aquest tipus instal·lats.
Comptant radars fixos i mòbils, a la xarxa viària catalana hi ha 242 punts de control, distribuïts tant en vies principals com secundàries.
A Catalunya, l'any 2023 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 10,6% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes.
En cas d'accident, s'ha evidenciat que, com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l'impacte, es redueix notablement l'efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s'incrementa, per tant, el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents.
La presència dels radars està senyalitzada i la seva ubicació és pública, es pot consultar al web del Servei Català de Trànsit.
Com funcionen els radars de tram?
Els radars de tram funcionen reconeixent les matrícules, amb un dispositiu situat a l'inici i al final del tram controlat que mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s'ha superat el límit màxim de velocitat permès.
L'objectiu del sistema és allargar l'efecte de la reducció de velocitat diversos quilòmetres.
Segons Trànsit, els controls de velocitat de tram són així una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària. Entre altres coses, eviten frenades sobtades, permeten obtenir velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram i són un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors.
Es diferencien dels radars fixos en el fet que aquests últims registren una velocitat en una ubicació concreta, i, en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d'Esquadra o l'helicòpter de Trànsit també fan controls de velocitat amb radars mòbils.
Els radars s'instal·len, segons Trànsit, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat, i han demostrat ser efectius com a elements dissuasius per disminuir l'accidentalitat.
- ARXIVAT A:
- Trànsit