"Encomana el català", nova campanya de la Generalitat per fomentar l'ús de la llengua
La Generalitat ha presentat la seva nova campanya per fomentar l'ús social i públic del català, especialment entre les persones que canvien de llengua quan l'interlocutor els parla en castellà. El vicepresident Josep-Lluís Carod-Rovira, en la presentació de la campanya, ha dit que el 85% de la població catalana és capaç de parlar en català. La campanya "Encomana el català" es difondrà des d'ara fins al 15 de març als mitjans de comunicació i s'hi han destinat 229.000 euros.
El vicepresident del govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha explicat en una conferència de premsa que freqüentment els catalanoparlants canvien de llengua quan s'adrecen a gent que no els respon en català i que cal corregir aquesta "discriminació". Segons una enquesta d'usos lingüístics a Catalunya realitzada el 2003, el 70,6% dels que inicien una conversa en català canvien al castellà després que el seu interlocutor els ha respost en castellà.
Carod-Rovira ha explicat que mantenint converses en què un dels dos idiomes utilitzats sigui el català s'ajudarà els immigrants a integrar-se a la societat catalana i es fomentarà l'ús del català perquè no es converteixi en una llengua "només parlada pels que la saben parlar", cosa que la convertiria, a la llarga, en una "llengua morta".
El govern ha destinat 229.000 euros a la campanya, que es difondrà per diferents mitjans de comunicació (televisions, ràdios i publicacions) des d'aquesta nit fins al dia 15 de març i, segons el secretari de Política Lingüística, Bernat Joan, s'allargarà tota la legislatura amb diferents activitats.
Carod-Rovira ha afegit que "les llengües s'aprenen per immersió social", amb el contacte informal en la vida quotidiana, i que el "to amable, festiu i positiu" de la campanya ajudarà a superar "la predisposició psicològica negativa" d'aquesta correcció lingüística. En el procés d'ideació de la campanya hi van intervenir una vintena d'organitzacions empresarials i sindicals, associacions d'immigrants, entitats a favor del català, mitjans de comunicació i institucions acadèmiques.
Carod-Rovira ha explicat que mantenint converses en què un dels dos idiomes utilitzats sigui el català s'ajudarà els immigrants a integrar-se a la societat catalana i es fomentarà l'ús del català perquè no es converteixi en una llengua "només parlada pels que la saben parlar", cosa que la convertiria, a la llarga, en una "llengua morta".
El govern ha destinat 229.000 euros a la campanya, que es difondrà per diferents mitjans de comunicació (televisions, ràdios i publicacions) des d'aquesta nit fins al dia 15 de març i, segons el secretari de Política Lingüística, Bernat Joan, s'allargarà tota la legislatura amb diferents activitats.
Carod-Rovira ha afegit que "les llengües s'aprenen per immersió social", amb el contacte informal en la vida quotidiana, i que el "to amable, festiu i positiu" de la campanya ajudarà a superar "la predisposició psicològica negativa" d'aquesta correcció lingüística. En el procés d'ideació de la campanya hi van intervenir una vintena d'organitzacions empresarials i sindicals, associacions d'immigrants, entitats a favor del català, mitjans de comunicació i institucions acadèmiques.