Janette Sadik-Khan, guru transformant ciutats: "Tenim una idea antiquada sobre els carrers"
És l'artífex de la transformació de Times Square, a Nova York, i moltes ciutats s'inspiren en la seva feina per adaptar-se al canvi climàtic
"Hem estat 100 anys dissenyant ciutats per als cotxes. I aquest és el resultat: contaminació, trànsit, congestió... És un embolic i no funciona." Ho diu Janette Sadik-Khan, urbanista i experta en mobilitat que s'ha convertit en una guru mundial en transformacions urbanes.
"Necessitem provar alguna cosa nova i això vol dir dissenyar les ciutats per a la gent, no només per als cotxes", assegura en una entrevista a TV3. Segons ella, això passa per retornar els carrers als ciutadans amb menys contaminació i més segurs.
Considera que l'emergència climàtica ja no deixa marge per continuar com fins ara: "Ara és el moment, no hi ha més temps per perdre. I no comporta una despesa de gaires diners; es pot fer ràpidament i amb estructures temporals."
Sadik-Khan, que va ser comissionada de Transport amb l'alcalde de Nova York Michael Bloomberg entre el 2007 i el 2013, és la responsable de la transformació de Times Square, a Nova York, en zona de vianants.
Fins llavors, els que anaven a peu generaven el 90% dels desplaçaments, però només disposaven del 10% de l'espai. Amb el canvi, va passar de ser un dels llocs més congestionats a oferir una àmplia zona per als vianants. Un repte que va generar fortes polèmiques.
"Hi ha 8,5 milions de novaiorquesos. I jo dic que hi ha 8,5 milions d'enginyers, perquè tothom té una opinió molt clara de com hem de fer servir els carrers. Sovint, els comerciants consideren que és terrible per als negocis: els cotxes han de tornar, els cotxes són necessaris... Però saps què? Els cotxes no compren, la gent compra."
Han passat 14 anys de l'inici d'aquella transformació. Per ella, la clau de l'èxit són les dades. Per exemple, la reducció de la contaminació, però també les dades econòmiques.
"100.000 persones més visiten Times Square i s'ha situat entre els deu primers espais de comerç local del món. A més, és molt més segur", assegura.
"Els carrers s'han de poder utilitzar de diferents maneres"
El seu consell per iniciar la transformació d'una ciutat és començar per augmentar els carrils bici. Però no n'hi ha prou, cal oferir més alternatives: "S'han d'oferir autobusos ràpids, s'han d'oferir bons carrils bici i segurs, s'han d'oferir espais agradables per als vianants. És d'aquesta manera que es pot aconseguir que la gent deixi el cotxe."
Un cop reduït el trànsit, també creu que cal reformular l'ús de l'espai públic: "Sovint la gent pensa que els carrers s'han d'utilitzar sempre de la mateixa manera. I no és així. Es poden repartir les mercaderies a unes hores determinades; es poden tenir uns carrers tallats durant uns altres moments del dia. Els carrers s'han de poder utilitzar de diferents maneres. Tenim una idea antiquada sobre els carrers i molta gent encara pensa que són per moure's i per aparcar el cotxe".
Pots sentir l'entrevista sencera aquí:
- ARXIVAT A:
- Urbanisme