La crisi dels súpers fantasma: fracassen les entregues ultraràpides
Getir pateix i Gorillas tanca definitivament després de desembarcar a la ciutat amb moltes botigues i publicitat, tot per la falta de negoci en l'entrega en 10 minuts
Fa justament un any, dues companyies fins llavors desconegudes van desembarcar a Barcelona amb tot el seu arsenal: lones publicitàries gegants penjades d'edificis, autobusos de tota l'Àrea Metropolitana de Barcelona empaperats i ofertes i anuncis amb un reclam directe: "Et portem la compra a casa en 10 minuts." Eren Getir i Gorillas, una companyia turca i l'altra alemanya que van portar la seva particular guerra mundial a la capital catalana. Una guerra on, ara per ara, només hi ha perdedors, tot i que alguns més que d'altres.
Gorillas ha tancat definitivament el seu negoci a Espanya, abaixant la persiana de les seves botigues de Barcelona que tenia al barri de Gràcia, Balmes, Arc del Triomf i Bruc. Getir també ho ha fet, tot i que de forma temporal mantenint el lloguer, amb el seu centre de Gran Via. Tot, perquè les expectatives de consum postcovid no s'han complert, les ofertes agressives comencen a demostrar-se poc útils i la benzina del diner gratis que aportaven els fons d'inversió per finançar una expansió sense límits i a pèrdues s'ha acabat.
L'origen és conegut: Getir i Gorillas abanderen a tot el món el sector de les entregues ultraràpides. Són el que s'anomenen supermercats fantasma --o "dark stores"--, locals semblants a un supermercat corrent, però on no poden entrar compradors, només es fan entregues a domicili amb la promesa de fer-ho en només deu minuts.
Cremar diners: la base del negoci
Totes aquestes campanyes publicitàries eren la prova inequívoca que tant Getir com Gorillas entraven amb força i molts diners. Diners per obrir botigues a dojo i estendre el seu model de negoci, que sobretot necessita capil·laritat amb el màxim de punts per tota la ciutat per arribar el més ràpid possible. L'objectiu: introduir un nou hàbit de consum, la compra de supermercat en 10 minuts a casa. El mitjà: moltes botigues i ofertes agressives amb enviaments gratuïts per aconseguir molts clients.
Gorillas i Getir, igual que altres companyies del sector com GoPuff, van viure un boom amb la pandèmia. Tenien els ingredients perfectes pel seu negoci: gent tancada a casa en molts casos sense poder sortir i que necessitaven fer la compra on-line.
La festa s'ha acabat
A causa de l'expectativa d'un canvi d'hàbits amb la pandèmia, que van disparar altres negocis com va ser el cas d'Amazon o les companyies de menjar a domicili Glovo, UberEats o Deliveroo. L'èxit d'aquest model de negoci semblava assegurat.
És per això que Getir va assolir una valoració pràcticament 10.000 milions de dòlars aglutinant 1.800 milions de dòlars en rondes d'inversions en només tres anys. Per la seva banda, Gorillas va aconseguir 1.300 milions de dòlars i una valoració superior als 6.000 milions, una xifra rècord per a una companyia nascuda durant la pandèmia. És amb aquests diners d'inversors amb la qual s'està pagant la festa de les expansions a tot el món i les ofertes agressives, vendes pràcticament a pèrdues per captar clients i que s'acostumin a comprar.
Però qui invertiria en un negoci que només genera pèrdues? Ho fan fons d'inversió àvids de rendibilitats a potencials negocis amb recorregut, i ho feien sobretot en un ambient de tipus d'interès negatius, amb riuades de diner gratis i liquiditat a dojo. D'això s'anomena "cremar diners" perquè gasten diners sense esperar cap retorn per quedar-se amb el mercat, arriscant-se al fet que el mercat els engoleixi. Però ara que els tipus d'interès han pujat, la música ha deixat de sonar i la festa s'ha acabat. Gorillas fa un any que no aconsegueix cap nova ronda de finançament, i Getir, des del passat mes de març.
Un model insostenible
El director de l'escola de negocis ISDI a Barcelona, Dionís Guzmán, creu que aquest model de negoci basat no se sosté, ja que "la il·lusió i expectativa que després de la pandèmia ningú sortiria de casa i tot ho comprarien per internet no s'ha complert". Això també li ha passat a Amazon, que, com va avançar TV3, va aturar la seva expansió en veure que les seves previsions no s'ajustaven a la realitat.
Al sector de les entregues ultraràpides hi ha un problema afegit de base, més enllà del mateix hàbit de consum. Les compres solen ser molt esporàdiques i de molt baix valor. Guzmán recorda que aquest fet, sumat al de les ofertes agressives, fan que sigui "el titular d'una mort anunciada. Amb un tiquet mitjà molt baix, és impossible recuperar el cost de l'enviament. Si a sobre només tens uns clients caçadors d'ofertes, que compren una bossa de patates i un refresc, i a més a més, una part te la regala la companyia amb una oferta, és impossible guanyar diners".
Tancaments, acomiadaments i compres
La situació està fent que moltes companyies passin per moments molt delicats. Una és Gorillas que ja va iniciar el tancament del mercat espanyol i acaba de tancar la botiga que tenia fins fa poc a Gràcia, acomiadant part de la plantilla. La falta de diners provinent dels inversors --la darrera ronda va ser fa un any-- fa que l'expansió s'hagi hagut d'aturar. I ara, l'empresa necessita efectiu i fa mesos que està en venda.
De fet, qui podria absorbir-la és la mateixa Getir, la seva gran rival, que de moment segueix amb múscul per quedar-se-la per guanyar volum i seguir la pugna per aquest nou segment de negoci.
Però Getir també pateix una crua realitat, no local, sinó mundial. Tot aquest desembarcament es pagava a força de cremar diners, de diners d'inversors que buscaven risc i rendibilitat pels tipus d'interès baixos. Ara que els tipus han pujat, això s'ha acabat, i amb ells el boom. Getir també està tancant temporalment algunes botigues i, com Gorillas, fa acomiadaments.
Barcelona, contra els súpers fantasma
Un inconvenient afegit que van trobar-se aquestes companyies va ser la negativa de l'Ajuntament de Barcelona que aquest model proliferés a la ciutat. Una de les claus del negoci és tenir moltes botigues per tot arreu, com Uber, que va posar tots els vehicles que va poder al carrer per habituar els consumidors al seu negoci. És per això que l'equip d'Ada Colau va atacar l'arrel, prohibint l'obertura de nous centres, un dels passos indispensables per a l'èxit d'aquestes cadenes, la capil·laritat per tota la ciutat per complir amb la promesa dels 10 minuts.
La tinenta d'alcaldia Janet Sanz assegura: "A Barcelona aquests models de súpers fantasma no són benvinguts. Necessitem botigues arrelades al barri i transparents, que la gent pugui interactuar." Aquest mateix model també el vol seguir l'Ajuntament de París, que vol posar fre a aquest negoci.