La Generalitat estudia implantar una ecotaxa per l'ús del vehicle privat
El govern estudia la implantació d'una ecotaxa per gravar el transport privat. Ho ha reconegut a "Els matins" de TV3, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. La mesura no està decidida, però en cap cas afectaria només els transportistes.
El govern està rumiant la possibilitat d'introduir un impost per l'ús de vehicles privats amb la finalitat de dissuadir-ne els conductors i optin pel transport públic. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha confirmat en una entrevista a "Els matins" de TV3, que el seu departament té aquest plantejament sobre la taula, però ha afirmat que el més calent és a l'aigüera, que no hi ha res decidit.
Del que s'està parlant és d'una ecotaxa que gravi la mobilitat privada perquè "és el que genera més contaminació", ha dit el conseller. "Es podria plantejar a mig termini. Crec que seria un debat interessant veure fins a quin punt podríem gravar la mobilitat privada en general, no només dels camions."
Aquest és l'únic detall que ha avançat el conseller: la mesura no es limitaria només als transportistes, sinó a tots els conductors de vehicles privats. Diu que el problema afecta el conjunt de la mobilitat i davant aquesta certesa Vila ha llançat aquesta pregunta: "Per què no plantejar en algun moment donat algun tipus d'ecotaxa per al conjunt de la mobilitat a Catalunya?". Segons Vila, els països més avançats i compromesos amb el medi ambient del món ja estan aplicant aquest tipus de gravamen.
Un 22% de bonificacions socials
En la mateixa entrevista, el conseller Vila ha parlat dels abonaments socials de transport públic per aportar alguna dada. Diu que ja representen el 22% de la totalitat de viatges que es fan dins del sistema tarifari integrat a la Regió Metropolitana de Barcelona. Això significa que gairebé "una de cada quatre persones que usen el transport públic gaudeix d'alguna bonificació de caire social".
D'aquesta manera, en els últims cinc anys, la utilització de títols amb bonificació social ha experimentat un increment de més del 1.000%, passant dels 7 milions de viatges el 2008 als més de 78 milions el 2013.
El Pla Hidrològic de l'Ebre
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, també ha valorat el pla hidrològic de l'Ebre aprovat divendres passat pel govern espanyol com un "gran risc per a la salinització" del Delta de l'Ebre. En l'entrevista d'"Els matins" de TV3, Vila ha afirmat que "s'han prioritzat els interessos dels regants per davant dels ecològics."