Una dona preparant un biberó amb llet infantil en pols
S'han analitzat més de 800 productes d'alimentació infantil i el 80% no compleix els estàndards de l'OMS (Pexels/Mart Production)

La majoria d'aliments infantils que es venen no són saludables, segons un estudi de la URV

Els investigadors alerten que el 80% dels purés, làctics, snacks i begudes per a menors de 3 anys no compleixen els estàndards de l'OMS

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

La majoria dels aliments i begudes per a infants menors de tres anys que es venen en botigues i supermercats de l'estat espanyol tenen massa sucre, són de baixa qualitat i no s'haurien de comercialitzar, segons un estudi liderat per la Universitat Rovira i Virgili.

Els investigadors alerten que bona part de l'oferta alimentària per a nadons i infants no compleix els estàndards internacionals recomanats per l'OMS i demanen "una normativa clara, vinculant i basada en evidències científiques que protegeixi els més petits", en paraules Nancy Babio, doctora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i investigadora principal del projecte.

L'estudi, que s'ha publicat a l'European Journal of Pediatrics, ha analitzat 830 productes com purés, làctics, snacks i begudes, i ha constatat que el 80% no són adients per als més petits. I és que tenen massa sucres afegits --sobretot els sucs concentrats--, baixa aportació calòrica i poca densitat energètica. De fet, cap ni un no ha complert totalment els estàndards internacionals.

El 46% dels productes analitzats estaven dins de la categoria de fruites i verdures processades, dels quals només el 23% van complir els estàndards nutricionals. Més de la meitat --gairebé el 60%-- tenien un contingut excessiu en sucre. De fet, en el 98% dels purés i verdures ja hi constava una advertència a l'etiqueta sobre l'excés de sucres.

Un de cada quatre àpats salats estudiats tenia una deficiència de proteïnes i també energètica. El 7% van superar els límits de sodi i el 2%, els límits de greixos.

Una dona donant menjar triturat a un nadó
Els primers mil dies de vida són crucials per al desenvolupament infantil, segons l'OMS (EPTV/CLM)

Etiquetes trampa

A més, la majoria d'etiquetes són enganyoses, i asseguren, per exemple, que no tenen "sucres afegits" --quan sí que n'hi ha-- o destaquen productes que en realitat són residuals --com casos de "vedella amb pastanaga", on la vedella hi és, però com a ingredient minoritari. En els envasos també s'han detectat afirmacions de salut poc fonamentades científicament.

Els investigadors recorden que els primers mil dies de vida són crucials per al desenvolupament infantil i que les criatures requereixen una alimentació amb una "aportació nutricional òptima".

La dietista nutricionista Paulina Maria Leszczyska, primera autora de l'estudi, alerta que "molts d'aquests productes generen una falsa percepció de qualitat, quan en realitat no són adequats --segons l'OMS-- per al desenvolupament saludable dels infants", i creu que no se n'hauria de promocionar la venda.

També lamenta que els interessos comercials passin per damunt de la salut infantil i demana que l'oferta alimentària infantil s'adapti tant als estàndards de l'OMS com a la normativa europea.


En les seves conclusions, els investigadors reclamen una millora en la qualitat nutricional dels aliments per a nadons i infants, garantir una informació precisa al consumidor i promoure hàbits alimentaris saludables entre els més petits per ajudar a prevenir malalties en l'edat adulta.

També recomanen campanyes d'educació a les famílies i cuidadors perquè sàpiguen en quines trampes comercials no han de caure a l'hora de triar productes d'alimentació infantils.

Creuen, a més, que l'etiquetatge hauria d'incloure alertes clares com ara "alt en sucre" o "alt en sal", i consideren necessària una supervisió reguladora més estricta de la formulació i la publicitat dels productes alimentaris infantils.

Per fer l'estudi, l'equip d'investigadors de la Universitat Rovira i Virgili ha comptat amb el suport de les especialistes en nutrició Diane Threapleton i Janet Cade, de la Universitat de Leeds, al Regne Unit, autores de l'eina Nutrient and Promotion Profile Model (NPPM) Calculator, utilitzada per avaluar el rendiment nutricional i promocional dels productes infantils segons el model de l'OMS.

L'anomenat NPPM (Model de Perfil de Nutrients i Promoció) és una eina desenvolupada per la regió europea de l'OMS --l'Organització Mundial de la Salut--- per avaluar l'oferta alimentària de nadons i infants.

Els investigadors de la URV Saangheta Shyam, Nancy Babio, Paulina Leszczynska, Sara de las Heras i Jordi Salas
Els investigadors de la URV Saangheta Shyam, Nancy Babio, Paulina Leszczynska, Sara de las Heras i Jordi Salas (Universitat Rovira i Virgili)

Tres anys amb un reial decret pendent d'aprovació

La publicitat d'aliments a l'estat espanyol es regeix pel codi PAOS, un sistema d'autoregulació voluntari que no compta amb mecanismes sancionadors.

Es tracta d'un conjunt de normes ètiques per regular la publicitat d'aliments i begudes dirigida a infants i joves menors de 15 anys, per prevenir l'obesitat i el sobrepès i promoure hàbits saludables.

L'any 2022, el Ministeri de Consum va proposar un canvi normatiu a través d'un reial decret per regular la publicitat d'aliments i begudes per a infants segons els criteris de l'OMS, però el text encara no ha estat aprovat pel Consell de Ministres.        

 

ARXIVAT A:
MenorsCiènciaAlimentacióSalutInvestigadors catalans
Anar al contingut