La polèmica per l'ús d'IA explota en el festival d'Annecy, el més important d'animació
Esbroncada a la sala i debat a les xarxes socials per la participació d'obres generades per intel·ligència artificial en el prestigiós festival d'animació internacional Annecy
S'acaba la projecció, apareixen els crèdits en pantalla i es produeix un tens silenci entre les butaques. Un parell de tímids aplaudiments, potser, frenats ràpidament per la indiferència general. Finalment, una esbroncada: el públic no està content.
Així ho explicaven els assistents i mitjans especialitzats, com 3DVF, presents en les projeccions del primer dia de The Annecy Festival, l'esdeveniment més gran dedicat a l'animació.
La peça esbroncada es diu "Etoile Filante", de Chien Méchant, un vídeo musical dirigit per Kelzang Ravach i projectat en el prestigiós festival internacional d'animació que se celebra anualment a la ciutat francesa.
La particularitat del vídeo que havia provocat tant de descontentament? Està generat per un model d'intel·ligència artificial generativa:
La reacció per aquest vídeo musical no ha estat aïllada. A les xarxes socials, la polèmica i les reaccions han estat tan nombroses que han obligat el festival a respondre en un comunicat en què expliquen que han rebut "dotzenes de creacions que utilitzen intel·ligència artificial d'una manera o una altra":
The Annecy Festival and Marcel Jean (artistic director) would like to respond to this programming choice. pic.twitter.com/k2LLtOryv0
Annecy Festival (@annecyfestival) May 16, 2024
"Vam creure que era important seleccionar alguns dels treballs per incentivar la discussió i el debat sobre intel·ligència artificial basant-lo en aplicacions tangibles, més que no pas limitant-lo en aplicacions teòriques o hipotètiques."
Una polèmica previsible
L'organització de l'Annecy Festival 2024 ja va poder preveure i tastar la polèmica en la publicació de la selecció oficial del certamen en l'apartat de treballs de final d'estudis, en el seu compte d'Instagram, a finals de març:
En la selecció oficial es desvelava que quatre curtmetratges presents en el certamen i un llargmetratge s'havien creat, en un grau o un altre, amb tècniques basades en intel·ligència artificial.
Són nombrosos els usuaris que van comentar l'anunci i que ja criticaven obertament la inclusió de peces fetes de manera artificial:
Déu meu! Una pel·lícula d'IA a Annecy?!? A qui aplaudirem? Als artistes l'obra dels quals es va utilitzar per entrenar Stable Diffusion?
Els artistes i els creadors de contingut audiovisual són el sector més oposat a l'entrenament de models generatius d'IA amb obres de creadors humans, ja que aquests models acaben sent capaços d'imitar o copiar els seus propis estils, posant en perill les seves feines i facilitant la generació de peces falses que es fan passar per originals.
Obres amb IA, necessàries per "provocar debats"
En resposta a la polèmica, el director artístic del festival, Marcel Jean, mantenia i justificava la decisió d'incloure pel·lícules que utilitzen tècniques d'IA i assegurava que era important mostrar-les per "estimular o provocar debats":
"No tenim cap norma que prohibeixi l'ús de la intel·ligència artificial. [...] Les regles ens estalvien haver de pensar més, mentre que l'arribada de la IA a la creació precisament planteja una sèrie de preguntes que requereixen reflexió."
Marcel Jean ha explicat que enguany han rebut un nombre més gran de propostes creades amb IA, tot i que "la majoria d'ells no enganyen" perquè es nota que darrere "no hi ha cap visió, cap pensament, cap sensibilitat singular."
Tot i aquesta majoria de creacions buides d'intenció, assegura Jean, algunes de les obres "provoquen qüestions que hem de compartir amb el públic, amb la indústria, amb els jurats...".
Per altra banda, alguns dels altres creadors responsables de les obres assenyalades per haver utilitzat IA, com "Das große Baumstück", de Claudia larcher; "Glass House", de Boris Labbé, "Data Flesh"; de Felipe Elgueta o "Echoes of Grief", de Verena Repar, es defensen explicant que la IA no ha estat l'única tecnologia utilitzada durant la seva creació.
Precisament, Verena Repar ha explicat que l'eina de generació artificial Stable Diffusion només ha contribuït 50 segons en el seu curt de 19 minuts, "Echoes of Grief", i convida tots els que mostren la seva desaprovació a les xarxes socials a "investigar a fons sobre la tècnica d'animació implementada":
Qualsevol que faci comentaris, està convidat a consultar el meu perfil, llegir les darreres publicacions i veure més informació sobre com he animat la meva pel·lícula a BLENDER i UNREAL ENGINE [...] 2 anys de treball manual dur només per tenir tantes veus desinformades que comenten un discurs d'odi?
L'organització, a través del comunicat signat pel seu director artístic, Marcel Jean, ha volgut contribuir al debat, també, amb un parell d'exemples històrics:
"Fa 45 anys, diversos assistents als festivals i comentaristes es van indignar quan la pel·lícula "Tango" de Zbigniew Rybczynski va guanyar el Gran Premi, afirmant que no era animació! Avui dia, aquesta pel·lícula es considera una de les obres mestres del cinema d'animació. Uns 20 anys després, va esclatar la polèmica sobre les pel·lícules que utilitzaven programari 3D. Avui, és la IA la que genera rebombori."