Apagada elèctrica generalitzada, 28 d'abril del 2025

Les assegurances davant l'apagada: què cobreixen i com podem reclamar una compensació?

S'han de llegir bé les condicions de cada pòlissa per veure quins danys cobreixen, i les companyies elèctriques poden acabar oferint un petit descompte en la factura

RedaccióActualitzat

Les companyies de serveis i les d'assegurances es preparen per rebre les reclamacions de danys provocats per l'apagada. 

En el cas de les elèctriques, poden arribar a descomptar de la factura un petit import per la interrupció del servei. 

I pel que fa a les assegurances, el més important és haver contractat el risc de danys elèctrics i veure sota quines condicions.
 

Compensacions per danys a casa o al negoci

Si s'ha fet malbé el menjar de la nevera o el congelador, seguint les pautes exposades pels organismes oficials, pot ser que la pòlissa de la llar o del negoci ho cobreixi. Com també si s'ha espatllat un televisor o un electrodomèstic per una pujada de tensió quan ha tornat la llum.

El primer que cal mirar són les condicions de la pòlissa que es va contractar, veure quina mena de danys cobreix i sota quines condicions es preveu compensar-los. Pot passar que la nevera o el congelador siguin massa vells i no donin dret a cap indemnització. O que la compensació tingui un límit màxim.

Apagada elèctrica generalitzada, 28 d'abril del 2025
Cuinant amb espelmes en un restaurant per l'apagada

En tot cas, les asseguradores recorden que per reclamar compensacions cal: 

  1. Tenir una assegurança de llar en vigor durant l'apagada que cobreixi danys elèctrics.
  2. Comunicar la incidència a la companyia asseguradora en un termini de 7 dies.
  3. Conservar proves com ara tiquets de compra i fotografies o vídeos si es tracta de menjar deteriorat per facilitar, si cal, l'anàlisi d'un pèrit.

La recomanació és contactar primer amb l'agent d'assegurances que ens va fer el contracte i després, si cal, directament amb la companyia. 

En aquest sentit, les organitzacions d'usuaris demanen a les asseguradores que facilitin al màxim els tràmits de les reclamacions i l'allarguin si cal, tenint en compte que n'hi haurà moltes en pocs dies.

 

La importància de determinar l'origen de l'apagada

Una de les grans incògnites a resoldre és què va provocar l'apagada. És una qüestió vital a l'hora de determinar-ne possibles responsabilitats. 

Així es podrà aclarir si de les compensacions se n'han de fer càrrec les asseguradores o el Consorci de Compensació d'Assegurances. Aquest últim és l'organisme públic que actua quan es hi ha riscos extraordinaris com la dana del País Valencià o l'erupció del volcà de La Palma.

En el cas de l'apagada, aquest Consorci assumiria totes les indemnitzacions si es determinés que va ser originada per un ciberatac o un acte de terrorisme. Ara com ara, sembla que es descarta aquest origen intencionat i, per tant, seran les asseguradores les que hauran de gestionar els sinistres, com fan habitualment.

 

Un descompte a la factura 

Les companyies de subministraments de llum, aigua, telèfon i internet estan obligades a descomptar en la facturació el temps que no hagin pogut prestar servei, sempre sota unes estrictes condicions. 

En el cas de les elèctriques, segons les organitzacions d'usuaris, això es tradueix en un import insignificant que, si es fa efectiu, no es veurà reflectit fins a les factures de principis de l'any 2026. 

 

Trens que no arriben o avions cancel·lats 

Segons l'Agència Catalana de Consum, els passatgers a qui es va cancel·lar el vol o el viatge en tren per l'apagada elèctrica tenen dret a la devolució dels diners o a ser reubicats en un transport alternatiu. 

També poden reclamar la devolució de les despeses d'allotjament i menjar que van haver de pagar pel fet de quedar-se sense arribar a destí. 

Viatgers asseguts a l'andana de l'estació de l'Aldea després de l'apagada elèctrica i l'aturada dels seus trens aquest dilluns al migdia
Viatgers asseguts a l'andana de l'estació de l'Aldea després de l'apagada elèctrica i l'aturada dels seus trens aquest dilluns al migdia

Les companyies d'assegurances, a més, també recomanen mirar les condicions de la pòlissa de viatge, en cas que s'hagués contractat, per veure si cobreix algun dany o despesa extraordinària.

Renfe i la resta de companyies que operen l'alta velocitat ja han activat el reemborsament dels bitllets dels trens cancel·lats i les compensacions pels retards que hi va haver.

En tot cas, i com a recomanació final, si l'asseguradora o l'empresa de subministrament o transport no ens dona cap solució, es pot adreçar la reclamació a les oficines de consum municipals o a l'Agència Catalana del Consum.
 

ARXIVAT A:
Consum
Anar al contingut