Les persones grans aprenen com acostar-se a la banca digital amb diversos cursos
El tancament d'oficines bancàries i la retirada de caixers dificulten la vida de la gent gran, que ha vist com la pandèmia ha aprofundit la bretxa digital
Les persones grans són les que tenen més dificultats per fer la seva vida en el nou context digital que la pandèmia de covid ha reforçat. Els experts assenyalen que el disseny de les plataformes digitals ignora les persones que tenen menys facilitat per assimilar aquestes habilitats, i això agreuja la discriminació que pateix el col·lectiu.
La reconversió que està fent el sector bancari des de la crisi del 2008 ha implicat el tancament d'oficines i la retirada de caixers automàtics de pobles i ciutats de tot Espanya. Les persones grans són les més afectades per aquest fenomen, i en alguns municipis disposen de formació digital, com ha recollit el programa Valor Afegit.
Calafell busca solucions
A l'avinguda de Catalunya de Segur de Calafell ha tancat la històrica oficina que hi va obrir Caixa Tarragona fa cinquanta anys i que ara estava en mans del BBVA.
A tot el municipi han tancat el 30% de les oficines els últims dos anys, i també s'han endut els caixers automàtics, de manera que la població s¡ha quedat sense un servei bàsic a l'abast.
L'alcalde de Calafell, Ramon Ferré, afirma que han buscat "si hi havia alguna possibilitat d'intentar ubicar en edificis municipals aquests caixers que han desaparegut per poder donar aquest servei de proximitat, que és el que fem els ajuntaments".
Els ajuntaments dels pobles més petits estan rebent el suport de les diputacions provincials per pagar a les entitats financeres un lloguer pels caixers automàtics, que pot arribar als mil euros mensuals.
D'aquesta manera, s'intenta protegir la gent gran de la dràstica reconversió bancària que ha comportat el tancament del 68% de les oficines des del 2008.
La Mireia Fernàndez Ardèvol és investigadora de l'IN3, l'institut de la UOC que treballa sobre internet i la societat, i qüestiona que el problema sigui responsabilitat dels ajuntaments:
"El que no tinc tan clar és si aquest edatisme bancari l'han de solucionar des de l'administració pública posant recursos allà on les empreses privades, que han comptat amb rescats bancaris, han decidit que no volen servir una població a qui no només se l'està obligant a digitalitzar-se, sino que està obligadament bancaritzada"
A Calafell l'Ajuntament organitza cursos de formació digital per a persones grans, en què es posa l'èmfasi en l'operativa de la banca en línia.
El 70% de les persones grans tenen un telèfon intel·ligent i, l'última dècada, l'ús de les noves tecnologies s'ha multiplicat per quatre en aquest col·lectiu.
L'activitat pretén donar seguretat a les persones en aquest procés.
"Són coses petites però vas aprenent molt dels dubtes que tenim tots", diu Teresa Mejías, una de les assistents.
Una altra, l'Ángela Hurtado, afegeix que "sempre hi ha coses per aprendre, coses noves que surten, encara que se sàpiga utilitzar el mòbil o internet".
Formació digital a domicili
La digitalització accelerada que va comportar la pandèmia va agreujar les diferències amb la resta de la societat.
Almenys una quarta part no fa servir mai internet.
"Hi ha gent oberta i que en té ganes, però hi ha gent que, per moltes ganes que hi posin, tot aquest tema ja ha arribat molt tard per ells", diu Esther Pascual, coordinadora de voluntaris d'Avismon, que creu que "s'hauria de facilitar algú que rebés la gent gran al banc mateix i li ensenyés com ho ha de fer, o fer-li en cas que hi hagi aquesta dificultat".
La Sandra Puerto és una de les treballadores socials d'Avismon que cada dia surten al carrer per anar als domicilis de la gent gran per fer-los formació personalitzada sobre les eines digitals.
Les llars on hi ha persones de més de 74 anys són les que tenen menys accés a internet i on hi ha menys telèfons intel·ligents.
La Marta Mateu pertany a aquest col·lectiu i té un ordinador portàtil, però li resulta difícil assimilar alguns coneixements: "Ara jo ho he fet i sé que ho puc repetir com si fos a l'escola, m'han ensenyat la lliçó, i l'he de tornar a aprendre. Però és un accés fàcil per les persones grans? No."
La recollida de firmes del jubilat Carlos San Juan va acabar amb la redacció d'un protocol per millorar el tracte que donen els bancs a les persones grans.
Diuen que ampliaran l'horari del servei de caixa a tot el matí i atendran de manera preferent els més grans quan hi hagi molt públic a l'oficina.
La Mireia Fernández Ardèvol opina que "els bancs directament han ignorat les persones grans, no és que no hagin fet un esforç, se n'han oblidat. Van dissenyar les plataformes digitals sense pensar en aquest col·lectiu, perquè van definir el seu públic objectiu com les persones que ja saben moure en entorns digitals i la banca online, que és un entorn complicat, i no van pensar en la gent gran".
Viladecans, referent de la formació digital
Els assistents reben informació i reforcen habilitats, però assenyalen la dificultat de consolidar aquests coneixements.
"Estic fent cursets, ho intento, el meu cap entén la informació, però d'aquí dues hores m'hauré oblidat del que m'ha explicat aquest senyor", explica Antonia Jerez.
"No ens poden exigir -perquè ens ho exigeixen- que nosaltres entrem a internet, que anem als caixers i fem totes les gestions", afegeix Manuel Porras.
Esther Castellví remarca que "hem de demanar cita, ens atenen bé, però quan hi anem és per vendre els seus productes, perquè és on tenen el seu negoci".
Les administracions públiques deixen sempre una via de comunicació convencional per a les persones que tenen dificultats amb les eines digitals.
Però la banca, fins ara, ha volgut forçar una digitalització universal al mateix temps que tancava el 68% de les oficines i retirava caixers automàtics.
Joan Bassolas és el gerent de la Fundació Ciutat de Viladecans, que organitza la formació digital: "És veritat que la tecnologia avança i que ens facilita la vida, però el que no ens podem permetre és deixar ningú enrere. Qui no ho vegi així crec que està equivocat. Nosaltres, com que ho veiem així, ens hi posem.
Les organitzacions de defensa dels consumidors han dit que vigilaran el compliment del protocol de les entitats financeres. Però el repte de la no discriminació de la gent gran per la seva edat és molt més gran i continua en peu.- ARXIVAT A:
- Banca