Vista exterior d'una botiga Amazon Fresh
Amazon va anunciar el 2016 que milers d'establiments Amazon Fresh funcionarien amb intel·ligència artificial (Istock/Peter Fleming)

No era IA, eren mil treballadors des de l'Índia: Amazon tanca les botigues sense caixes

En teoria eren supermercats físics automatitzats, però un equip havia de passar hores revisant càmeres i apuntant moviments de les compres

RedaccióActualitzat

Prometia ser una experiència "revolucionària", però ha acabat sent una cosa molt diferent. Les botigues totalment automatitzades d'Amazon, on no hi havia caixers ni calia pagar en sortir, resulta que funcionaven gràcies a la feina de mil treballadors que, des de l'Índia, observaven els moviments dels clients a través de càmeres.

La història comença el 2016, quan Amazon va anunciar que milers dels seus establiments Amazon Fresh funcionarien amb intel·ligència artificial, amb un sistema que va batejar com a "just walk out". El procés de compra era molt simple: només calia escanejar un codi QR a l'hora d'entrar, que identificava el mètode de pagament. Llavors una sèrie de sensors i càmeres detectaven què es posava al cistell. En sortir, no feia falta fer cua ni pagar, ja que es cobrava l'import directament a la targeta.

Als Estats Units, més de la meitat dels locals Amazon Fresh han arribat a estar equipats amb aquesta tecnologia. Qui va ser vicepresident de la companyia va arribar a dir que es tractava d'un sistema "semblant a la màgia".

Però el servei "just walk out" amagava una peça essencial. Segons ha destapat el mitjà tecnològic The Information, uns mil treballadors havien de revisar què agafaven els clients i posaven al cistell abans de sortir de l'establiment. Ho feien des de l'Índia, on passaven hores mirant monitors i apuntant moviments

 

De cada mil vendes amb aquest sistema impulsat per la intel·ligència artificial, unes 700 havien de ser revisades per personal humà deslocalitzat a l'Àsia.


Amazon matisa les acusacions, però es desfà del servei 

El gegant tecnològic, una de les companyies més valuoses del món, assegura que el seu equip a l'Índia no fa la feina de la intel·ligència artificial, sinó que "ajuda a entrenar" el sistema. Així ho va afirmar un portaveu de l'empresa en declaracions a Business Insider

"També poden validar una petita minoria de compres on la nostra tecnologia no pot determinar amb total seguretat les compres d'un client", va matisar.

De totes maneres, Amazon ja ha anunciat que tanca el servei "just walk out" i el substitueix per l'anomenat "dash cart". Aquest últim, més tradicional, es basa en carros de la compra que tenen un escàner integrat i on s'ha d'anar passant cada producte que es vulgui comprar. En aquest cas tampoc comptaran amb personal físicament a les botigues, ja que el pagament també es fa en línia.

 

ARXIVAT A:
Intel·ligència artificialAmazon
Anar al contingut