Tall de Rodalies a Tarragona: quines són les afectacions i els serveis alternatius
Les obres al túnel de Roda de Berà afecten algunes de les línies regionals de l'Ebre i Tarragona: R13, R14, R15, R16, R17 i RT2
Comencen les obres de construcció del corredor mediterrani, que tindran lloc de l'1 d'octubre al 2 de març del 2025.
Es tracta d'uns treballs per adaptar les vies del túnel de Roda de Berà a l'amplada internacional i que obligaran a interrompre la circulació ferroviària entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders.
Aquestes tasques de millora d'Adif han obligat Renfe a preveure un servei alternatiu amb més de 600 viatges i 30.500 places diàries operades per 87 autobusos. Les obres del túnel costaran uns 16 milions d'euros, mentre que el total del pla alternatiu tindrà un cost de més de 29 milions d'euros.
Quines són les línies de Rodalies afectades?
Les obres afectaran algunes línies regionals de l'Ebre i Tarragona: R13, R14, R15, R16, R17 i RT2.
Quins serveis alternatius s'ofereixen?
Els autobusos cobriran els trajectes entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona directament o bé amb parades, i també hi haurà servei a Salou-Port Aventura. Us ho detallem per línia:
R13 i R14 (Tarragona i Reus / La Plana-Picamoixons) per Reus
Les línies R13 i R14 s'unifiquen en una sola línia amb circulacions homogènies durant tot el dia.
► S'ofereix servei ferroviari de l'R14 fins a la Plana-Picamoixons, on s'enllaçarà amb la línia R13 per donar continuïtat a la connexió entre Lleida i Tarragona.
► Tarragona-Sant Vicenç de Calders: servei alternatiu per carretera.
► Els viatgers de la resta d'estacions podran desplaçar-se amb els trens de la línia R13, que augmentarà l'oferta, amb 5 serveis diaris per sentit. El servei d'aquesta línia s'ha dissenyat per oferir una oferta amb freqüències de pas més homogènies.
R15 (Barcelona Estació de França - Reus - Riba-roja d'Ebre)
► Estació de França - Sant Vicenç de Calders - Reus - Riba-roja d'Ebre: servei en tren sense parades entre Reus i Sant Vicenç de Calders, excepte dos trens per sentit que pararan a Valls.
► La desviació de la línia per Valls suposa un increment del temps de viatge de 15 minuts de mitjana, segons Renfe.
► S'ha de tenir en compte que els usuaris provinents de les Terres de l'Ebre que volen anar a Tarragona hauran de baixar a Reus i agafar un altre tren de l'R14 per anar a Vila-seca i a Tarragona.
► Servei alternatiu per carretera entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders.
► Els usuaris que vulguin viatjar entre Reus i Tarragona, poden agafar l'R14, amb enllaç amb l'R15.
R16 (Barcelona Est. de França-Tarragona / Tortosa / Ulldecona)
► Tortosa/Ulldecona-Tarragona: servei ferroviari.
► Tarragona (des de la parada de l'estació d'autobusos)-Sant Vicenç de Calders: servei alternatiu per carretera.
► Sant Vicenç de Calders-Barcelona: servei ferroviari.
► Per minimitzar el temps de viatge, es disposarà d'un servei alternatiu per carretera directe entre l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Vila-seca i Sant Vicenç de Calders.
R17 (Barcelona Estació de França-Salou-Port Aventura) per Tarragona
► Barcelona-St. Vicenç de Calders: servei en tren.
► St. Vicenç de Calders-Tarragona (parada de l'estació d'autobusos): transport alternatiu per carretera.
► Tarragona-Salou-Port Aventura: servei ferroviari.
► Viatgers amb destinació Salou-Port Aventura disposaran d'un servei alternatiu directe per carretera des de Sant Vicenç de Calders.
RT2 (L'Arboç-Salou-Port Aventura)
Aquesta línia queda integrada dins de l'oferta de les línies R17 i R4 a causa de diverses obres del corredor mediterrani, algunes de les quals ja estan en marxa:
- Entre l'Arboç i Sant Vicenç de Calders: servei en tren de l'R4.
- Entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona / Salou-Port Aventura: servei alternatiu per carretera.
- Entre Tarragona-Salou-Port Aventura: servei de tren de la línia R17.
Trens de mitjana distància
Els trens de mitjana distància amb origen o destinació Saragossa, Madrid i València circularan fins a Tarragona i hauran de fer transbord alternatiu per carretera entre les estacions de Tarragona i Sant Vicenç de Calders.
On són les parades d'autobús del servei alternatiu fins a Sant Vicenç
Tot i que l'afectació per les obres va de Tarragona a Sant Vicenç de Calders, s'ha habilitat el servei alternatiu amb autocars amb parades a altres municipis al sud de Tarragona --a l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils, Salou-Port Aventura i Vila-seca--, que se sumen a les d'Altafulla i Torredembarra per evitar que tots els viatgers es concentrin a Tarragona.
Aquesta és la seva ubicació (podeu veure el mapa fent clic sobre l'enllaç):
L'Hospitalet de l'Infant
Servei directe d'autocars fins a Sant Vicenç de Calders.
⇒ Parada habilitada des de l'estació de trens.
Cambrils
Servei d'autocars fins a Sant Vicenç de Calders, amb parada a Vila-seca.
⇒ Parada habilitada des de l'estació de trens.
Salou-Port Aventura
Servei directe d'autocars fins a Sant Vicenç de Calders.
⇒ Parada habilitada davant l'actual estació de trens (avinguda Joan Fuster).
Vila-seca
Servei directe d'autocars fins a Sant Vicenç de Calders.
⇒ S'ha habilitat un nou punt de parades d'autobusos just darrere l'estació de trens, al polígon de Vila-seca, a l'altura del carrer de la Vila dels Olzina amb carrer del Molí. Des de l'estació de trens s'hi accedeix amb un pas elevat que travessa les vies.
Tarragona
L'Ajuntament de Tarragona i Renfe han acordat unes parades en diferents punts de la ciutat, per tal que els usuaris afectats per les obres ferroviàries puguin accedir fàcilment al servei alternatiu per carretera.
⇒ Per una banda, hi haurà 3 parades a l'avinguda Roma, al mateix xamfrà de l'estació d'autobusos, que serviran per a passatgers amb destí o origen directe a Tarragona.
Unes parades que, fins a finals d'octubre, es modificaran i es passaran al nou intercanviador del carrer del Doctor Battestini, ara en obres.
⇒ Per altra banda, també hi haurà 3 parades a prop de l'estació de Renfe, davant mateix de l'estació, així com davant del Recinte Firal. Serviran per als viatges amb parada a Altafulla i Torredembarra, i per a viatgers que continuen fins a l'Aragó.
Així mateix, a la plaça dels Carros es disposarà de 6 zones d'estacionament dels autocars d'espera per anar a l'estació de trens. Això implica un reordenament viari d'aquesta plaça per permetre l'estacionament dels autobusos contractats per Renfe.
Altafulla
Servei a Sant Vicenç de Calders amb parada a Torredembarra.
⇒ Parades al carrer del Migdia: per anar direcció a Tarragona s'utilitzarà la parada ja habilitada a l'N-340 i, per anar direcció a Barcelona, en una nova parada a l'altre costat de la via.
Torredembarra
Servei directe a Sant Vicenç de Calders.
Sant Vicenç de Calders
⇒ Parada habilitada davant l'estació, a l'actual zona d'aparcament.
Altres serveis de trens i autobusos a la zona
Avant de l'Ebre a Barcelona
El servei alternatiu d'autobusos coincideix amb la recuperació, aquest 1 d'octubre, del servei de tren d'alta velocitat Avant entre Tortosa i l'estació de Sants de Barcelona. Els bitllets es poden comprar d'aquest diumenge a la web de Renfe.
La línia inclou parades a les estacions de l'Aldea-Amposta, l'Ampolla-Perelló-Deltebre, l'Ametlla de Mar, l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Camp de Tarragona.
Pel que fa als horaris, cada dia, sortirà un tren des de Tortosa a les 6.35 i arribarà a Barcelona Sants a les 8.23. En sentit contrari, la sortida des de Barcelona serà a les 18.30 per arribar a Tortosa a les 20.17.
Pots consultar els horaris de totes les parades en aquesta web de Rodalies.
Títols T-10/120 de Tarragona-Barcelona
Una altra alternativa per a aquelles persones que vulguin desplaçar-se entre Tarragona i Barcelona és l'abonament de 10 viatges en 120 dies (el títol T-10/120) amb BusPlana.
Els trajectes tenen un cost de 4 euros, cosa que suposa un estalvi del 70% per al passatger, tal com va aprovar el Departament de Territori el 17 de setembre.
Coincidint amb l'1 d'octubre, es tripliquen els trajectes "exprés" diaris. Així doncs, aquest servei passarà a tenir 9 viatges d'anada i 9 de tornada, de dilluns a divendres feiners.
Les noves 6 expedicions entraran a Barcelona per plaça Espanya i Gran Via, i arribaran a passeig de Gràcia. S'afegeixen a les 3 actuals que entren per la Diagonal i acaben també a passeig de Gràcia.
El nou abonament ja es pot comprar a les taquilles de BusPlana de l'estació d'autobusos de Tarragona. I els títols estaran operatius a partir de l'1 d'octubre.
Pla d'informació i atenció al client
Per evitar dubtes i confusions dels usuaris, Renfe ha dissenyat un dispositiu excepcional d'informació amb més de 150 persones tant als punts de transbordament com a bord dels trens.
També es podrà consultar la informació a les 425 pantalles i monitors de les estacions i els trens de Rodalies, així com en uns tòtems instal·lats a les estacions d'estació de França, passeig de Gràcia, Sants, Sant Vicenç de Calders, Tarragona, Reus, Cambrils, l'Hospitalet de l'Infant, Tortosa i Lleida.
La informació de cada línia es pot consultar al web rodaliescatalunya.cat i, pel que fa a les xarxes socials, a part dels comptes d'X de @rodalies i dels perfils de cada línia afectada, Renfe i el Departament de Territori crearan un nou compte d'X específic @RodObresBera.
Tot i el gran desplegament de recursos i serveis alternatius per reduir les afectacions de les obres al túnel de Roda de Berà, hi ha hagut crítiques per part d'alguns ajuntaments i usuaris, que creuen que no disposen de prou informació. Alguns, fins i tot, consideren que els hi anirà millor buscar nous allotjaments o, fins i tot, anar a viure a Barcelona.