
Què són els Labubu i per què internet vol que pengis coses a la bossa?
Aquests peluixos originaris de la Xina i virals al món han esdevingut un fenomen global impulsat per la tendència de penjar decoracions a la bossa com a forma d'expressió personal

Aiats Agustí
Periodista del 324.cat
Els ninots Labubu, un personatge creat per l'artista hongkonguès Kasing Lung el 2015 i comercialitzat per l'empresa xinesa Pop Mart des del 2019 en forma de peluix, han esdevingut un fenomen global postpandèmia. Amb una aparença peculiar --orelles punxegudes, ulls grossos i un somriure trapella amb nou dents--, aquestes figures han fet embogir internet i han captivat tant celebritats, com Rihanna, Dua Lipa i Lisa de Blackpink, com aficionats d'arreu del món.
Inicialment venuts a través de "capses sorpresa", blind boxes, Labubu ha impulsat enormement els beneficis de Pop Mart, que ha vist augmentar el seu valor a la borsa i s'ha expandit a més de 30 països. Ja compten amb més de mig miler de localitzacions arreu del món.
A Barcelona va obrir una botiga al carrer de Pelai el 30 de novembre i hi ha qui va fer 12 hores de cua per comprar-ne un a partir de 25 euros la unitat. Havia de ser una botiga efímera, però encara es manté oberta.
Els Labubu han impulsat la facturació de Pop Mart. El 2024, van duplicar els ingressos fins a 1.810 milions de dòlars, gràcies, en part, al petit monstre. Els ingressos de les joguines de peluix de Pop Mart es van disparar més del 1.200% el 2024 i van representar gairebé el 22% dels seus ingressos globals, segons l'informe anual de la companyia.
El creixement internacional s'ha vist reforçat per la viralitat a xarxes socials i l'atracció pel col·leccionisme. Internet ha embogit amb els Labubu amb vídeos de gent obrint capses sorpresa: sens dubte, han destronat els Sonny Angels com a tendència de l'any. Si els mil·lennistes van tenir els Funko Pops, té pinta que els centennials s'identificaran amb els Labubu.
El seu èxit reflecteix també un augment del "soft power" xinès, mostrant la capacitat creativa del país en un format globalment atractiu. Tot i la seva aparença discutible --adorables per a alguns, estranys per a altres--, els Labubu han esdevingut un símbol de moda, creativitat i cultura pop internacional.
Per què tothom penja coses a la bossa?
Els Labubu apareixen en un moment d'auge per als "bag charms" --petits accessoris decoratius penjats a les bosses--, que s'han convertit en una tendència popular entre la generació Z i l'alfa. Aquests accessoris poden ser peluixos en miniatura, figures, cadenes o clauers. Per a molts, són més que una simple decoració: són una manera d'expressar personalitat i estil.
Les bosses s'han convertit en un llenç en blanc personal per mostrar qui som i com volem ser percebuts. Aquesta forma d'adornar les bosses permet una expressió visible i creativa.
Es podria dir que el ressorgiment d'aquesta tendència agafa força arran de la mort de Jane Birkin el 2023, coneguda per decorar les seves bosses amb objectes personals. Aquesta pràctica, coneguda com a "Birkinifying", s'ha revitalitzat com una tendència contemporània.
Aquest fenomen podria tenir arrels en l'estètica punk dels anys vuitanta, quan els accessoris eren clau per definir la identitat visual. Aquesta tendència també es va trobar amb les bosses "cargo", que durant els anys 90 i principi dels 2000 van tenir molt d'èxit, però sempre amb una utilitat i una funció, segons detalla el dissenyador i consultor de luxe Salustià Álvarez:
"A poc a poc van esdevenir més divertits i menys útils i es van creuar amb els clauers, que eren quelcom totalment ornamental."
"El fet de personalitzar les bosses amb aquestes decoracions és una manera de fer-la teva sense maltractar-la."
I, òbviament, no ha trigat gens a ser absorbida per les marques de luxe, que s'han afanyat a respondre i oferir en abundància penjolls, anells, cadenes i peluixos pensats per penjar a la bossa.
- ARXIVAT A:
- Estils de vidaInternet