Qui és qui a la singular i atípica família cinematogràfica d'Albert Serra
L'equip del director banyolí arriba a la gala dels Premis César amb 9 nominacions per "Pacifiction"
El director banyolí Albert Serra i la seva "troupe" cinematogràfica han aterrat aquest divendres a París per participar en la cerimònia dels Premis de l'Acadèmia del Cinema Francès, els César, on han recollit 9 candidatures, incloses la de millor direcció i millor pel·lícula. Una fita més d'una temporada estel·lar.
A França veneren el cinema radical de Serra i "Pacifiction" ja ha rebut nombrosos reconeixements. Va ser proclamada millor pel·lícula de l'any 2022 per la prestigiosa revista "Cahiers du cinema" i també ha estat guardonada amb 3 premis Lumière (millor direcció, millor actor per Benoît Magimel i millor direcció de fotografia per Artur Tort), a més del premi Louis Delluc de la crítica francesa.
A casa, als Gaudí, també es va endur 3 premis, entre els quals el de millor pel·lícula en llengua no catalana.
TV3 ha assistit a una sessió fotogràfica amb l'equip a la seu d'Andergraun Films, dins l'espai de la Fundació Lluís Coromines de Barcelona. A través de cada retrat descobrim qui és qui en aquesta família tan singular i atípica del panorama cinematogràfic.
La majoria són fidels a Serra des de fa gairebé vint anys i comparteixen una mateixa manera de fer cinema i afinitats artístiques. Serra explica que en els seus rodatges "hi ha una tendència a la desorganització i el caos, que en el cinema és molt positiu".
"El caos genera tensió i desorientació i permet trobar coses que d'una altra manera no es trobarien", afegeix el director. I diu que el seu mètode parteix de la incomunicació: "Els actors no llegeixen mai el guió. No parlo amb els actors, ni fem cap assaig previ i tampoc verifico cap imatge abans del final del rodatge".
La muntadora Ariadna Ribas, que fa deu anys que treballa amb Serra, explica que "en el rodatge es va desconstruint el guió i a la sala de muntatge també. La pel·lícula es troba, sense a prioris".
Així és el mètode Serra i aquests són els seus còmplices cinematogràfics:
Qui és qui a la família Andergraun Films:
Montse Triola, productora executiva
És la mà dreta d'Albert Serra i un dels caps visibles d'Andergraun Films. Descriu la "troupe" del director com un equip de persones amb moltes inquietuds artístiques i un non-stop de creativitat. I, com Serra, defensa un cinema radical, amb vocació internacional.
A "Pacifiction" torna a tenir un paper destacat. Triola es mou amb naturalitat davant i darrere de la càmera.
Aquest cop han aconseguit la pel·lícula més internacional, amb la implicació de França, Alemanya, Espanya i Portugal. La pel·lícula també té la participació de TV3.
Artur Tort, director de fotografia
Artur Tort és una de les persones de màxima confiança en l'equip d'Albert Serra. Ha estat l'encarregat de filmar totes les seves pel·lícules des que van rodar "Història de la meva mort" (2013).
Ha recollit el prestigiós premi Lumière de la crítica internacional francesa i també el Gaudí a la millor fotografia pel seu treball a "Pacifiction". I ara també podria endur-se el seu primer Cèsar.
Tort també participa del procés de muntatge. A la Polinèsia francesa van fer un rodatge èpic i van tornar amb 500 hores de metratge. La pel·lícula conté escenes hipnòtiques i oníriques, de gran bellesa. Tort també té un vessant musical, com a teclista d'El Petit de Cal Eril.
Ariadna Ribas forma part de la nova onada de muntadores catalanes. Formada a l'ESCAC (l'Escola de Cine i Audiovisuals de Catalunya), forma part de l'equip de muntatge i postproducció d'Albert Serra des del 2012.
A "Pacifiction" s'ha enfrontat a 500 hores de metratge i ha estat 7 mesos a la sala de muntatge, un procés compartit amb Artur Tort i Albert Serra. És germana del director de so de l'equip, Jordi Ribas.
Clàudia Robert, directora de producció
És de Banyoles, com Albert Serra. A "Pacifiction" s'ha estrenat en la direcció de producció, en el rodatge més complex i internacional del director. La van rodar a la Polinèsia francesa, en ple pic de la pandèmia i amb l'illa de Tahití tancada al turisme.
Robert és historiadora de l'art i va entrar a l'equip de Serra fent d'actriu (no professional) a diverses pel·lícules. Ha aparegut a "Història de la meva mort", el film sobre Casanova i Dràcula, a "La mort de Lluís XIV" i a "Singularity".
A "Pacifiction", Robert no ha pogut fer cap cameo. La dificultat del rodatge, no li ha permès.
Práxedes de Vilallonga, vestuari
Ha entrat per la porta gran al món del cinema, debutant amb un referent del cinema d'autor més radical.
Albert Serra la va incorporar a l'equip poc abans de l'arrencada del rodatge i aquest estilista, que mai havia dirigit el vestuari d'una pel·lícula, va acceptar el desafiament.
Diu que rodar amb Albert Serra ha estat tota una experiència vital.
Sebastian Vogler, director d'art
Aquest director d'art va començar a treballar amb Albert Serra a la pel·lícula "Els 3 porquets", que va rodar durant els 100 dies que va durar la Documenta 13 de Kassel, l'any 2012.
També s'ha encarregat de la direcció d'art a "La mort de Lluís XIV", "Liberté" i "Pacifiction", on s'ha inspirat en els colors i l'atmosfera de la Polinèsia francesa, que coneix bé.
Es va endur el Gaudí a la millor direcció d'art i ara opta al César.
Marc Verdaguer i Jordi Ribas, música i so
Són membres de la "troupe" Andergraun des dels inicis, des que va filmar "Honor de cavalleria" (2006). Marc Verdaguer forma part del col·lectiu de músics Molforts, que també són de Banyoles.
És el responsable de les bandes sonores de les pel·lícules d'Albert Serra i a "Pacifiction" ha creat una música que combina electrònica i melodies tradicionals i de ball de la Polinèsia.
El so que ha captat Jordi Ribas també ha estat fonamental per reforçar l'atmosfera onírica i hipnòtica de la pel·lícula.