Rodalies confia recuperar avui la plena normalitat després d'una tarda complicada a Sants
- TEMA:
- Rodalies
Rodalies espera recuperar aquest dimecres la plena normalitat. Això després que Renfe hagi treballat tota la matinada per recuperar l'oferta habitual d'aquest servei. En la línia del que havia expressat el director de Rodalies, Antonio Carmona, en una entrevista al "Telenotícies migdia". Carmona va assegurar que Renfe està treballant per restablir tots els trens i que, aquest dimecres, "el servei fos el més normal possible".
Tot plegat després d'un dimarts ferroviari complicat, l'endemà del caos de dilluns a les estacions per la gran apagada elèctrica que va aturar per complet el servei de trens. Metro, Ferrocarrils, Rodalies i alta velocitat han anat recuperant el servei de manera progressiva, tot i que no de forma completa. Alguns trens han funcionat finalment a partir del migdia a les línies R1, R2, R2Nord, R2 Sud, R3, R4 i R11.
Aquest és l'estat actual de les línies on ja circulen trens, tot i que cap d'elles pot complir amb els horaris habituals:
- L'R1 circula entre l'Hospitalet de Llobregat fins a Maçanet-Massanes amb serveis mínims.
- L'R2 Sud ha restablert la circulació amb serveis mínims a tota la línia excepte en el tram Cubelles-Sitges per una incidència en una subestació elèctrica. S'estableix un sistema alternatiu per carretera.
- L'R2 també s'ha restablert amb servei mínim a tota la línia, entre Castelldefels i Granollers Centre.
- L'R2 Nord opera en tota la línia, de l'aeroport del Prat de Llobregat a Maçanet-Massanes.
- L'R3 ha restablert la circulació entre l'Hospitalet de Llobregat i Ripoll, però manté sense trens el tram entre Puigcerdà i Ripoll, on s'ha establert un servei alternatiu per carretera.
- L'R4 circula entre l'Hospitalet de Llobregat i Manresa, amb serveis mínims.
- L'R11 funciona amb un servei mínim en la trajectòria Barcelona-Girona-Figueres-Portbou.
- L'R16 circula entre Estació de França i Tortosa.
- Encara no s'ha pogut recuperar el servei a la resta de línies.
El director de Rodalies ha defensat també que la xarxa de Rodalies és "més complexa" que la del metro de Barcelona o la dels Ferrocarrils de la Generalitat i que aquesta raó, la recuperació estava sent més lenta.
L'impacte de l'apagada en el servei de Rodalies va afectar unes 200.000 persones, segons els càlculs de Carmona, el volum de passatgers que acostuma a registrar la xarxa en un dia normal.
El govern volia la totalitat del servei aquest dimarts
En una compareixença per valorar l'endemà de l'aturada elèctrica, el president de la Generalitat, Salvador Illa, havia assegurat que l'objectiu de dimarts era restablir tot el servei: "Vetllarem perquè sigui així".
Hores abans, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, havia afirmat que treballen "colze a colze" amb Adif i Renfe perquè aquestes circulacions "limitades" es puguin anar normalitzant: "En qualsevol cas, és una progressió del servei limitada i restringida".
Tot i que el servei elèctric s'ha recuperat totalment a Catalunya segons Endesa, la xarxa de Rodalies no ha pogut fer circular els combois per la inestabilitat de la xarxa fins a les 11.15 de dimarts.
Rodalies havia assegurat haver fet les "comprovacions d'infraestructures durant la nit" i preveia restablir els trens en un 60%, però en el moment de començar els trajectes va veure que no es podia donar servei.
El director de Rodalies atribuïa l'aturada a les fluctuacions d'energia a la catenària que podien provocar problemes de seguretat: "Es pot parar un tren enmig d'un trajecte", deia en una compareixença a primera hora del matí. També afirmava que és "inviable" habilitar un transport alternatiu que abasti tota la incidència.
En una compareixença, la consellera d'Interior, Núria Parlon, també assegurava que s'estava treballant per donar una resposta per restablir Rodalies durant el matí.
Usuaris aturats
La interrupció de la posada en servei de Rodalies deixava els usuaris sense alternativa de mobilitat durant el matí. Molts d'ells buscaven la manera de transportar-se mitjançant la xarxa de busos.
A l'estació de Vilanova i la Geltrú, els passatgers miraven d'esbrinar quina de les combinacions els cobria millor el trajecte cap a la feina o els seus centres d'estudis.
"Això d'aquests dos dies és un desastre més", assegurava l'Anabel, que vivia la situació "amb resignació i enuig".
Un dels problemes amb què es trobaven molts d'aquests usuaris era la falta de diners en efectiu per comprar un bitllet.
A Girona, la manca de circulació de trens també deixava els usuaris tirats, com ara l'Adrià Vallet, que hauria d'arribar fins a l'aeroport del Prat per fer un viatge de feina a Itàlia: "Si no puc anar a treballar, els hauré de dir que hem tornat a l'edat de pedra".
Els passatgers també van haver de recórrer als busos de l'estació de Girona. Els més buscats, els que feien el trajecte cap a Figueres, Barcelona i els aeroports de Girona i el Prat. Molts dels passatgers es quedaven sense plaça a causa de la gran demanda que s'hi concentrava.
Fins al punt que Rodalies aquest dimarts va haver de limitar l'accés a les estacions per motius de seguretat i recomanava l'ús de transports alternatius.
Llargues cues a l'alta velocitat, a l'Estació de Sants
Precisament sobre l'alta velocitat, el trajecte entre Barcelona i Madrid estava operatiu des de primera hora del matí, però a les estacions s'hi va concentrar un gran volum de passatgers durant tot el dia. Fins a 1.000 persones s'aplegaven a l'estació de Sants-Barcelona per agafar l'AVE aquest dimarts, segons informava la consellera Parlon la seva compareixença oficial per informar de l'apagada.
Una tarda complicada sobretot per a aquests passatgers.
Durant tot el dia, es van arribar a acumular centenars de persones als accessos de l'estació. Però a la tarda ja els deixaven passar, ensenyant els bitllets que duien des de feia hores a les mans. Així, les imatges d'aglomeracions que s'havien repetit durant hores van anar desfent-se de mica en mica al final de la jornada, a mesura que els usuaris podien creuar els filtres de seguretat.
Després d'hores de peu, cares de cansament entre molts dels passatgers que ja podien marxar a les seves destinacions.
Durant tot el matí, les fileres d'usuaris s'allargaven al davant de la finestreta d'informació, amb només dos treballadors per atendre'ls. Els usuaris que arribaven cap a les 11.00 h al capdavant de la fila asseguraven haver fet cues de fins a tres hores.
Pels altaveus, els informadors de Renfe anaven cridant els passatgers tren per tren. Els operadors demanaven paciència, ja que encara quedava molta gent per viatjar i buscar mitjans alternatius de transport sempre que fos possible.
Pocs minuts després de dos quarts d'onze, la Creu Roja instal·lava carpes als afores de l'estació de Sants per abastir de menjar i aigua les persones que encara no s'havien pogut desplaçar.
Lluny de Sants, l'estació d'AVE de Girona recuperava la llum a primera hora del matí. A banda de les línies cap a Barcelona i Madrid, recuperades a primera hora, pocs minuts abans de les 11.00 també es restablia la línia cap a Figueres.
El metro i FGC recuperen la normalitat
El metro de Barcelona funciona amb normalitat des de les tres de la matinada de dimarts, i el Tram també va recuperant servei esglaonadament. Les línies T1, T2 i T3 estan operatives, mentre que a les línies T4, T5 i T6 la freqüència està alterada.
Les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també han reprès la normalitat des de primera hora d'aquest dimarts.
L'aeroport del Prat ha funcionat amb normalitat, tot i que es va reduir l'activitat en un 20% per evitar saturacions. Aquest dimarts, informava la web d'Aena, hi havia tres vols suspesos amb destinació Brussel·les i tres arribades anul·lades des de Lanzarote.
200 passatgers passen la nit a Sants
Molts passatgers es van veure atrapats a les estacions de trens després del tall total de subministrament elèctric i de la interrupció de la xarxa ferroviària. Unes 200 persones van passat la nit de dilluns a dimarts a l'estació de Barcelona-Sants.
Molts usuaris es van haver d'estirar a terra de l'estació. Alguns es queixaven que el lavabo és de pagament.
Les autoritats també van establir diversos punts per pernoctar per a tots els usuaris que es van quedar penjats, com ara el pavelló de l'Espanya Industrial, a Barcelona, al costat de l'estació.
Segons l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, un total de 250 persones van passar la nit en quatre poliesportius de la ciutat.
A Girona també es va habilitar el Palau Firal, on van pernoctar sis passatgers; també a l'estació de Renfe de Tarragona, on van passar la nit unes 25 persones.
A l'estació del Camp de Tarragona, tretze persones procedents d'Elx hi van passar la nit a causa de l'aturada elèctrica. Al matí, encara no sabien com tornarien a casa, tal com explicvaa el Juan, un dels afectats: "Renfe no ens dona cap solució".
A l'estació d'Atocha de Madrid, centenars de persones també hi van passar la nit, algunes de procedents dels trens que es van quedar aturats enmig del trajecte.
La Creu Roja i la Unitat Militar d'Emergències (UME) repartien mantes entre els afectats.
600 passatgers d'un AVLO a l'Albi
El poble de l'Albi, a la comarca de les Garrigues, van acollir nit de dilluns a dimarts gairebé 600 passatgers d'un tren AVLO de Renfe que es va quedar aturat a la línia d'alta velocitat a causa de l'apagada general.
Els passatgers, que viatjaven cap a Madrid, no van ser rescatats i després de sis hores aturats van haver de caminar fins al poble. Allà els havien d'anar a buscar uns autocars que no van arribar.
La Creu Roja va instal·lar llits de campanya al pavelló d'esports municipal per passar-hi la nit i fins i tot es va haver d'obrir la cooperativa alimentària del municipi per donar-los menjar.
De fet, l'Albi es va quedar sense aigua als seus dipòsits, ja que amb la rebuda dels viatgers van doblar la població i, en conseqüència, el consum.
Entre els passatgers hi havia turistes dels Estats Units que anaven a visitar Barcelona, corredors de maratons que tornaven a casa o una persona que havia d'acudir a un judici i que no ha pogut arribar, entre d'altres.
Poc abans de les 11 del matí, havia arribat un autocar a l'Albi per recollir els passatgers. Alguns dels usuaris ja havien optat per trucar un taxi i pagar-lo de la seva butxaca.