
"Salve Maria" i "Casa en flames", millors pel·lícules en els Premis Feroz
Emma Vilarasau i Eduard Fernández, millors intèrprets en una gala que ha premiat Almodóvar per "La habitación de al lado"
Dues produccions catalanes, "Casa en flames" i "Salve Maria" han estat premiades com a millors pel·lícules, dramàtica i de comèdia, en la gala dels Premis Feroz, que atorga l'Associació d'Informadors Cinematogràfics d'Espanya (AICE).
"Salve Maria", de Mar Coll, amb unes xifres d'espectadors molt allunyades dels grans èxits de la temporada, ha estat una de les sorpreses de la nit. Es disputava el premi amb "La estrella azul", de Javier Macipe, "La habitación de al lado", de Pedro Almodóvar, "La virgen roja", de Paula Ortiz, i "Los destellos", de Pilar Palomero.

Tot l'equip ha pujat a recollir el premi i s'ha mostrat molt emocionat, especialment Laura Weissmahr, l'actriu protagonista.
"Durant molt temps la maternitat ha estat segrestada per un constructor social que l'allunyava de qualsevol imperfecció", ha dit, en el discurs d'agraïment, la productora María Zamora, abans d'afegir, des de l'experiència personal:
"Com moltes, no vaig tenir una tribu ni una veu que m'indiqués que no estava sola en totes les meves contradiccions. Si hagués vist una pel·lícula com 'Salve Maria', crec que m'hauria sentit menys sola. El cinema que volem seguir fent és aquell que no és sempre amable però que és estimulant i ens qüestiona, ens remou i ens fa evolucionar."

La pel·lícula també ha guanyat el premi al millor cartell, obra del dissenyador gràfic Octavio Terol i del fotògraf Lluís Tudela; una obra presidida per la imatge invertida de Weissmahr mostrant un pit lactant que ha tingut problemes de censura dins i fora de les xarxes socials.
Weissmahr, que interpreta una mare en conflicte amb la seva maternitat, estava nominada al Feroz a millor actriu, però el premi se l'ha endut Emma Vilarasau, per "Casa en flames", de Dani de la Orden, una interpretació per la qual fa una setmana va guanyar un Gaudí.

Vilarasau ha agraït al director que li donés el paper d'"aquesta mare tan polièdrica, tan patètica, tan pintoresca, amb tantes capes i tan terriblement humana, pobre" i al guionista, Eduard Sola, que escrivís una història "que transita entre la comèdia i el drama d'una manera magistral".
També ha reivindicat que la protagonista sigui "una dona de més de seixanta", perquè:
"El cinema i l'audiovisual en general haurien de deixar de censurar la maduresa de les dones, que tenen molt a explicar i són sàvies".
Vilarasau no ha volgut marxar de l'escenari sense adreçar unes paraules al jutge Adolfo Carretero, que aquesta setmana ha estat notícia en filtrar-se l'interrogatori que va fer a l'actriu Elisa Mouiláa, que ha denunciat Íñigo Errejón per agressió sexual.
"Les ficcions generen empatia"
"Casa en flames" era la més nominada d'aquesta XII edició dels Feroz. Ha marxat de la gala amb tres premis, perquè també ha guanyat el Feroz al millor guió, per a Eduard Sola, que la setmana passada va guanyar el Gaudí d'aquesta mateixa categoria i que ha fet doblet amb els premis a les sèries.

A partir d'una anècdota de quan era nen, Sola ha reivindicat el poder de "les històries", de la ficció:
"Les històries, fins i tot les de mentida, les ficcions, ens connecten als altres. Les ficcions són valuosíssims generadors d'empatia. Aquest és el seu valor, perquè, sovint, d'empatia, n'anem escassos", ha defensat, responent, d'aquesta manera, les crítiques pel seu missatge reivindicatiu a la gala dels Gaudí.
"Davant de tant de tuit, de tant de post i de tantes mancances, molt cinema, moltes sèries, molts llibres, molts contes, molt teatre, història i cultura arreu. Només la cultura impedirà la deshumanització que ens assetja. Només la cultura ens salvarà de la barbàrie."
Pel que fa al Feroz al millor actor, ha estat per a Eduard Fernández, per "Marco", d'Aitor Arregi i Jon Garaño, on dona vida a Enric Marco, l'home que durant anys es va fer passar per supervivent dels camps nazis.
Fernández l'ha qualificat de personatge "fascinant" i "obscur" alhora.

Una altra cinta protagonitzada per Fernández, "El 47", de Marcel Barrena, ha proporcionat el Feroz a millor actriu de repartiment a Clara Segura, que no era a la gala perquè tenia funció.
El Feroz al millor actor de repartiment ha estat per a Óscar de la Fuente, per "La casa", d'Álex Montoya.

"La habitación de al lado", de Pedro Almodóvar, estava nominada a sis Feroz i n'ha guanyat dos: millor direcció, i millor música original, d'Alberto Iglesias, compositor habitual del director manxec.
Quan Almodóvar ha pujat a l'escenari, els assistents a la gala s'han posat drets per ovacionar-lo.

Un Almodóvar emocionat ha volgut dedicar el premi a Marisa Paredes, que va morir al desembre, a qui va dirigir en cinc pel·lícules que ha explicat que per ell tenen "un valor incalculable" perquè Paredes en formava part.
"Aquest aplaudiment i aquest premi són absolutament per Marisa", ha dit. També, encara que sigui a la millor direcció, per a Tilda Swinton i Julianne Moore, les protagonistes de "La habitación de al lado", a les quals ha agraït "la complicitat i la química".

Els Arrebato, per a dues pel·lícules catalanes
Dues produccions catalanes més han estat reconegudes també en aquesta XII dels premis Feroz.

"Polvo Serán", de Carlos Marqués-Marcet, ha guanyat el premi Arrebato de ficció, i "The Human Hibernation", d'Anna Cornudella Castro, s'ha endut el premi Arrebato de no ficció.
"Polvo serán", protagonitzada per Ángela Molina, una reflexió sobre l'eutanàsia que inclou números musicals i coreografies, va ser la segona pel·lícula més premiada a la gala dels Gaudí, els premis de l'Acadèmia del Cinema Català, celebrada fa una setmana.
"The Human Hibernation", primera pel·lícula de Cornudella Castro, reflexiona sobre el futur de la humanitat arran del canvi climàtic.

Les pel·lícules "Los destellos", de Pilar Palomero, i "La virgen roja", de Paula Ortiz, que també tenien sis nominacions, han marxat de la gala sense cap premi.
"Querer" i "Celeste", millors sèries
Els Feroz també premien sèries de televisió.
"Querer", de Alauda Ruiz de Azúa, sobre una dona que denuncia el marit per agressió sexual després d'anys de casada, ha guanyat el Feroz a la millor sèrie dramàtica.

També el Feroz a la millor actriu, per a Nagore Aramburu, i el Feroz al millor guió, escrit per Ruiz de Azúa juntament amb Júlia de Paz i Eduard Sola, que d'aquesta manera ha resultat doblement premiat.

"Celeste", de Diego San José, en què Carmen Machi és una inspectora d'Hisenda que ha d'investigar una cantant famosa", s'ha endut el Feroz a la millor sèrie de comèdia.

Si tres actors catalans han copat els Feroz d'interpretació cinematogràfica, tres més ho han fet en els Feroz d'interpretació de sèries.
Oriol Pla ha guanyat el Feroz a millor actor per "Yo, adicto", i Nora Navas, el Feroz a millor actriu de repartiment per aquesta mateixa sèrie.

A més, Pol López, ha rebut el Feroz a millor actor de repartiment per "Nos vemos en otra vida".

La XII edició dels Premis Feroz ha atorgat un premi d'honor al director Jaime Chávarri, que l'ha rebut, emocionat, de mans de l'actriu Emma Suárez, alumna seva i a qui ha qualificat d'una de les millors actrius del país.

La gala dels XII Premis Feroz s'ha fet a la ciutat gallega de Pontevedra, on ja està confirmat que es tornarà a celebrar l'any que ve.