Una dona compra un bitllet a la màquina de venda del metro de Barcelona
La companyia manté el compromís de garantir aquest servei per a persones menys digitalitzades o que prefereixin l'atenció presencial (Gerard Ullastre/ACN)

TMB renovarà les màquines de venda de bitllets amb opcions digitals com el Bizum

La nova maquinària, disponible a partir del 2027, serà més accessible per a persones amb discapacitat

RedaccióActualitzat

Transports Metropolitans de Barcelona ha posat en marxa aquest divendres la licitació per renovar les màquines de venda de bitllets a la xarxa de metro. El projecte, amb una inversió mínima de 19 milions d'euros, preveu la substitució d'unes 300 màquines.

 

Una experiència digital i intuïtiva

Les noves màquines començaran a desplegar-se el 2027 i se situaran en 126 estacions convencionals de metro. Es deixarà fora les línies 9 i 10, ja automatitzades.

El projecte no només busca substituir uns aparells que ja acumulen entre 15 i 25 anys de servei, sinó transformar l'experiència de compra per fer-la més àgil, inclusiva i adaptada als nous hàbits digitals.

Entre les novetats destacades, s'inclou la possibilitat de pagar amb Bizum i altres mètodes electrònics i l'emissió immediata de la T-mobilitat en format físic de plàstic, com explica el conseller delegat de TBM, Xavier Flores:

"Una de les moltes funcionalitats que tindran aquestes noves màquines serà poder disposar del suport PVC de la T-mobilitat. El client el podrà comprar directament a la màquina i no haurà d'esperar que l'hi enviïn."

La lectura de codis de barres i QR també arribarà a la nova maquinària, a més de l'enviament de missatges personalitzats —com ara avisos de caducitat dels títols—, la impressió de factures i un servei d'atenció al client per videotrucada.

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; la directora de l'àrea de serveis corporatius de TMB, Cristina Güell i el director de metro, Òscar Playà, davant d'una màquina de venda de bitllets del metro de Barcelona
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; la directora de l'àrea de serveis corporatius de TMB, Cristina Güell, i el director de la xarxa de metro, Òscar Playà, al metro de Barcelona (Gerard Ullastre/ACN)

Per adaptar-se a tothom

L'accessibilitat serà un dels punts forts de la nova generació de màquines. Estaran pensades per facilitar-ne l'ús a persones amb discapacitat, amb instruccions de veu, sortida d'àudio privada, llenguatge simplificat i més espai per a usuaris en cadira de rodes, com afirma Flores:

"Seran unes màquines renovades, modernes, que milloraran l'atenció al client."

Aquest canvi s'inscriu en l'estratègia de modernització del servei de TMB. "Actualment, tenim màquines que ja tenen més de 20 anys; per tant, ja han arribat al final del seu cicle de vida", ha admès el conseller.

 

La companyia preveu disposar dels primers prototips el 2026, mentre que el desplegament començarà l'any següent i culminarà el 2028. L'adjudicació del contracte es farà a finals del 2025 i inclourà dos anys de manteniment. Posteriorment, es licitarà un nou contracte obert a altres empreses.

Segons TMB, el 37% de les interaccions amb les màquines actuals es destinen a la compra de bitllets senzills. Per això, amb la nova funcionalitat que permetrà fer aquest tràmit directament als torns d'accés, com ja passa als autobusos, es preveu una reducció de l'ús d'aquestes màquines.

Així i tot, la companyia manté el compromís de garantir aquest servei per a persones menys digitalitzades o que prefereixin l'atenció presencial. "La demanda per utilitzar les màquines sempre existirà", afirmen des de la direcció.

El contracte preveu com a mínim 290 màquines, amb la possibilitat d'arribar fins a 397. Cristina Güell, directora de serveis corporatius, ha remarcat per què encara no es pot conèixer el nombre de màquines que finalment s'instal·laran:

"En funció de la digitalització ens anirem marcant un escenari amb més impacte a la xarxa o menys."

Amb aquesta licitació, TMB fa un pas endavant cap a una xarxa de transport públic més eficient, accessible i centrada en les necessitats de la ciutadania, tot preparant el camí per a una mobilitat sense barreres per a ningú.

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
Anar al contingut