Un grup de ciclistes circulant al costat del nou panell que alerta de la seva presència poc abans d'entrar a la boca d'un túnel (ACN/Albert Lijarcio)

Trànsit estrena un sistema pioner que alerta que hi ha ciclistes en un túnel

A través de la intel·ligència artificial, una càmera col·locada 100 metres abans del túnel detecta les bicis i un panell informatiu fa baixar la velocitat permesa als cotxes
Redacció
TEMA:
Trànsit

El Servei Català de Trànsit està provant un sistema pioner a l'estat per alertar els conductors de la presència de ciclistes dins dels túnels.

A través de la intel·ligència artificial, una càmera col·locada 100 metres abans del túnel detecta els ciclistes i un panell informatiu fa baixar la velocitat permesa de 80 a 60 quilòmetres per hora.

El senyal es manté actiu el temps que s'estima que el ciclista tarda a creuar el túnel.

La subdirectora general de gestió del trànsit del Servei Català de Trànsit, Lourdes Puigbarraca, ha explicat que el sistema funciona "a través d'un procés d'aprenentatge de deep learning".

A més, ha detallat que es faran controls amb els Mossos d'Esquadra "per comprovar que es respecta la velocitat".

De fet, la subdirectora de gestió del trànsit ha detallat que les principals infraccions dels conductors de vehicles tenen a veure amb la velocitat, a més de no respectar la distància de seguretat d'1,5 metres.

Dos ciclistes a punt d'entrar en un túnel de la N-145, on s'ha instal·lat el sistema de detecció (ACN/Albert Lijarcio)

El primer de molts

El mecanisme s'ha començat a provar a la carretera N-145 que uneix la Seu d'Urgell amb Andorra per la quantitat de cotxes, uns 10.000 diaris, i ciclistes professionals que acostumen a circular-hi alhora.

L'objectiu és protegir aquest col·lectiu, molt vulnerable: en quinze anys han mort a les carreteres catalanes 121 ciclistes.

Per això, la idea és anar estenent-lo a diverses carreteres de Catalunya i s'estan acabant d'estudiar els trams on hi ha una alta mobilitat per part d'aquest col·lectiu i que registren un índex de sinistralitat més elevat.

Des de la Federació Catalana de Ciclisme han valorat molt positivament la implementació d'aquest sistema. El seu president, Joaquim Vilaplana ha parlat de la necessitat de sancionar als conductors que no redueixen la velocitat quan es troben amb un ciclista.

Demana que s'apliquin "penes màximes" en el cas que es produeixi una mort per imprudència.

Un mapa segur per a ciclistes

Segons ha indicat Puigbarraca, en els darrers anys hi ha hagut un augment de la mobilitat en bicicleta, ja sigui com a mitjà de transport com des d'un vessant esportiu i de lleure. 

Això fa que també s'estigui treballant en un mapa segur de trànsit per a ciclistes on quedaran indicats tots els trams d'acumulació d'accidents.

A més, es vol promoure de forma conjunta amb els ens locals un ús preferent per a ciclistes en determinades vies durant certs dies de la setmana, com va fer el Consell Comarcal de Berguedà amb la carretera del Coll de Pal.

 

ARXIVAT A:
Trànsit Seguretat Intel·ligència artificial Tecnologia Mobilitat Sostenibilitat
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut