Maletes acumulades als passadissos a l'aeroport del Prat, aquest dimarts (Catalunya Ràdio)

Vols plens de passatgers però sense maletes: què faig si no m'arriba l'equipatge?

El juliol ha començat amb col·lapse als aeroports del Prat i Girona, per la falta de personal i les vagues de treballadors aeris a tot Europa, uns incidents que es poden repetir els pròxims dies

Virginia Arqué NuenoActualitzat

El mes de juliol, en què ja no hi ha escoles i moltes famílies comencen vacances d'estiu, s'ha estrenat amb incidències als aeroports de tot Europa, uns problemes que també s'han notat, de retruc, als aeroports del Prat i Girona, on aquest cap de setmana hi ha hagut més d'un centenar de vols cancel·lats o amb retards.

Cues, cancel·lacions de vols, retards i també pèrdua d'equipatges: maletes que no han arribat en el mateix vol en què volaven els seus propietaris, mentre s'acumulaven, a passadissos i cintes transportadores, pertinences que ningú recollia perquè els passatgers feia hores que ja no eren a l'aeroport.

Alguns passatgers han penjat a Twitter fotos i vídeos que mostren l'abast del problema:

El resultat, nervis i llargues cues als taulells de reclamació, on també falten mans.

Per què aquest inici d'estiu tan caòtic?

Doncs perquè pràcticament s'ha recuperat el nivell de turisme previ a la pandèmia sense prou personal per fer-hi front, i perquè la temporada d'estiu s'ha obert, als aeroports de tot Europa, amb vagues i protestes de treballadors del sector (pilots, personal de seguretat, de taulell, de handling, etc.) que reclamen millors condicions laborals.

Així és com ho ha explicat al "Tot es mou estiu" de TV3 aquest dilluns David Rodríguez, pilot i portaveu del Sepla:

"Aquest any el trànsit aeri està molt complicat perquè falta molt personal, sobretot als aeroports europeus. Al centre d'Europa, al Regne Unit o a Amsterdam, falta molta gent al handling, als taulells, i això ve de la pandèmia. Molta gent va perdre la feina, les companyies han trigat molt a contractar personal, la normativa ha anat canviant i no sabíem si arribaríem a temps a la temporada d'estiu."

David Rodríguez creu que les companyies aèries "no han calculat bé i han esperat massa per començar a contractar" i que quan s'hi han posat "s'han trobat que a molta gent que feia aquesta feina, quan els han trucat, ja no els interessava tornar, han trobat feines amb millors salaris i condicions que en l'aviació, que són complicades".

Les previsions són que la situació no millori a curt termini, per la qual cosa el portaveu del Sepla recomana anar-se preparant: arribar a l'aeroport amb molta antelació, preparats per passar-hi molta estona fent cua i molt ben informats.

Aquestes són algunes de les informacions clau que cal tenir en compte abans, durant i després d'agafar un vol, segons l'Agència Catalana de Consum.
 

Què he de vigilar abans de viatjar?

  • En comprar el bitllet, vigileu què inclou i què no. La companyia sempre ha d'informar del preu total del bitllet amb tarifes i impostos inclosos. Comproveu si inclou l'equipatge de mà i per facturar i amb quin límit de pes, i vigileu si hi ha serveis addicionals que s'hagin de pagar a part (assegurances, opció a triar seient...), que no poden estar premarcats en cap cas.
  • Abans de confirmar la reserva i pagar, reviseu totes les dades: un simple error en el nom o cognom del passatger us pot fer perdre el viatge.
  • Reviseu que teniu en regla tota la documentació que us cal per viatjar al destí triat (DNI, passaport, visat, etc.), la que us demanarà la companyia al taulell de facturació i la sanitària que es requereixi per entrar o sortir del país. També quins productes està prohibit dur a l'equipatge.
  • Arribeu a l'aeroport amb temps i, si pot ser, amb la targeta d'embarcament ja preparada. Si no, aneu al més aviat possible als taulells de facturació a retirar-la.


Què cal fer en cas de retard o cancel·lació del vol?

  • En cas de retard, demaneu informació a la companyia i aviseu-la si teniu connexió amb algun altre vol. Si el retard és superior a 2 hores, us han de donar gratuïtament menjar, begudes i sistema de comunicació; si arribeu a destí amb més de 3 hores de retard, teniu dret a una compensació d'entre 250 i 600 euros, segons la distància del vol (la meitat si accepteu un vol alternatiu); si és de més de 5 hores, podeu desistir del vol i recuperar els diners. Si el vol surt l'endemà, us han d'oferir un allotjament gratuït i el desplaçament inclòs.
  • Guardeu qualsevol comprovant (com un tiquet de compra o de l'aparcament) per demostrar que éreu a l'aeroport.
  • En cas de cancel·lació, podeu triar entre un transport alternatiu o que us tornin els diners. Si trieu la primera opció, us han d'oferir menjar, begudes i comunicació, i si el vol és l'endemà, també allotjament. En alguns casos també es té dret a compensació econòmica, que podeu consultar a la web de Consum.
  • Si el vol s'avança més d'una hora es considera cancel·lació i teniu dret a una compensació.
  • Si la companyia no respecta els vostres drets, demaneu el full oficial de reclamacions al taulell i deixeu constància, si pot ser per escrit, de la queixa. Si al cap de 30 dies no han respost, poseu una reclamació a l'oficina de consum del vostre municipi.
     

I si no arriben les maletes?

  • Qualsevol incidència amb l'equipatge (danys, retard, pèrdua o destrucció) cal notificar-la abans de marxar de l'aeroport. S'ha d'omplir el PIR (informe d'irregularitat d'equipatge). Sense aquest document, la companyia entendrà que ha lliurat les maletes al passatger en condicions òptimes i no podrà reclamar.
  • Consulteu els terminis màxims de reclamació: en cas de danys, no poden passar més de 7 dies des de la recepció de l'equipatge danyat; en cas de retard o pèrdua, hi ha 21 dies per reclamar.
  • Conserveu tots els tiquets de compra dels articles que hàgiu de comprar com a conseqüència del retard o la pèrdua.
  • La compensació econòmica queda limitada a un màxim de 1.131 DEG (dret especial de gir, una divisa creada per l'FMI). La correspondència amb l'euro es pot consultar al web del Fons Monetari Internacional.
  • Si porteu objectes valuosos, feu-ne una declaració abans de viatjar.


Què faig en cas d'overbooking?

Des del moment que us donin la targeta d'embarcament, s'entén que teniu plaça a l'avió. En cas de sobrereserva, la companyia ha de buscar voluntaris que renunciïn a la seva plaça; si no en surten, pot denegar l'embarcament, però us ha de donar una alternativa (i els serveis addicionals de menjar i beure), tornar-vos l'import del bitllet i també una compensació econòmica.


En cas de vaga, tinc dret a compensació?

Sí, si no és que han cancel·lat el vol amb més de 2 setmanes d'antelació. Una vaga anunciada no es considera un fet imprevisible. La companyia aèria només queda alliberada de la responsabilitat en un retard per causes justificades com motius meteorològics, de seguretat o atribuïbles a tercers, i és l'empresa qui ha de justificar la causa.

 

Les vagues de Ryanair i Easyjeat han provocat un centenar de retards i cancel·lacions (ACN/Carola López)


L'origen del caos als aeroports

El retard en l'arribada de maletes té l'origen en la falta de personal a molts aeroports europeus on --a diferència d'aquí, que es van fer ERTO però es van mantenir les plantilles--, es va acomiadar part del personal a qui no s'ha tornat a contractar encara, i falten mans.

"Les maletes no es carreguen en origen o només una part; venen en vols posteriors", ha explicat Jorge Gómez, portaveu del sector aeri de CCOO, a Catalunya Ràdio. Tots els passatgers que arriben sense maleta han de fer una reclamació, amb tot el que això comporta:

"Cada passatger que arriba a Barcelona sense equipatge ha de fer una reclamació aquí, i després s'ha de fer tot el tràmit, que arribi la maleta, trobar-la, classificar-la i enviar-la a cadascú a casa seva. Això és un desgavell. "


Alguns viatgers fa 4 dies que esperen les maletes, com els que van arribar divendres al Prat procedents de Melilla. Un d'ells va explicar la seva experiència, en arribar, als micròfons de Catalunya Ràdio.

"No només l'avió ha arribat amb molt retard, sinó que el tema de les maletes és un caos. Està molt mal senyalitzat i hi ha maletes perdudes per tot arreu i moltes maletes sense vigilar. Ara estem esperant per fer la reclamació. He arribat sense maleta i no tenim ni idea on és, ara."


El resultat són nervis i llargues cues als taulells de reclamació, on també falten mans, segons José Antonio Ramírez Baca, portaveu de la UGT, que alerta què ppot passar si no s'amplien les plantilles: "Tenim un dèficit del 20% del personal. O posem la plantilla necessària o això que ha passat a Amsterdam, a Frankfurt, a París, a Roma o a Londres, passarà a Barcelona una altra vegada". I recorda que juliol, agost i setembre són els mesos més forts.

 

Cues a la terminal 2 de l'aeroport de Heathrow, la setmana passada (Reuters/Henry Nicholls)

 

ARXIVAT A:
TurismeAeroportsAeroport del Prat
Anar al contingut