L'escultora Susana Ruiz, coneguda i reconeguda per obres a Badalona com la d'anís del Mono o la del cantant Manolo Escobar, ha hagut de llençar el motllo d'una escultura de Camarón matriu amb llàgrimes als ulls. Havia invertit 5 mesos de feina, 7 mil euros i 4 anys de la seva vida en un procés ple de despropòsits. L'escultora treballant al seu taller amb l'obra del "cantaor" (Susana Ruiz) Però aquest és el final d'una història que arrenca 4 anys abans. Tot va començar el 2018 amb l'encàrrec de tirar endavant el projecte a través d'un compromís verbal de Dolors Sabater, alcaldessa en aquell moment. Des de llavors, és a dir, en els últims 5 anys, Badalona ha tingut 5 alcaldes. En tot aquest temps tots els consistoris han mantingut viu el projecte, de paraula, però en cap moment han arribat a signar cap contracte amb l'escultora. Fins que recentment la foneria de Girona on guardaven l'obra va tancar. Imatge de la polèmica estàtua en perfecte estat (Susana Ruiz) L'artista la va anar a recuperar i quan va veure que s'havia malmès va decidir que no podia mantenir el projecte sense cap paper signat i s'ha vist obligada a llençar la seva creació. Ruiz se sent víctima de la inestabilitat política de la seva ciutat, de la burocràcia i de l'administració: "Jo no vaig fer un motllo per mantenir-lo 4 anys. Si ho hagués sabut l'hauria fet d'una forma específica per poder-lo conservar... Van anar canviat d'administració. Ja sabem de la inestabilitat constant de l'Ajuntament de Badalona. Insistien que ho volien tirar endavant". "Van fer un contracte que requeria un precontracte amb 30 pàgines de clàusules i me'l feien revisar constantment, cada vegada que canviaven una paraula. Allò es va convertir en una tortura. Vaig haver de buscar ajuda de professionals. I això vol dir fer inversions per poder entendre tot allò". "Ningú m'ha donat una explicació real de per què en 4 anys no s'ha pogut fer un contracte. L'actual regidora de Cultura ha entès la meva desesperació però al final la corda ha petat pel motllo, que s'ha deteriorat." Susana Ruiz, que admet haver pogut pecar d'ingènua, s'ha sentit molt menystinguda i maltractada per l'Ajuntament i sobretot pel Museu de la ciutat, que, segons diu, han sigut  incapaços de donar viabilialitat al contracte. Davant d'aquesta situació ella no va voler assumir el risc d'invertir uns 20.000 euros per fer l'estàtua de bronze. De manera que, amb el temps, el motllo s'ha deteriorat. Imatge dels desperfectes de l'estàtua de Camarón (Susana Ruiz) L'ha hagut de recuperar perquè la foneria de Girona on era ha hagut de tancar i finalment, a contracor, l'ha llençat: "Ha sigut una agonia fins a l'últim moment. Ara resulta que el projecte no tira endavant perquè el motllo s'ha fet malbé, no perquè no han pogut fer un contracte? Això és el que vull que quedi clar. M'he sentit molt maltractada. M'ha sorprès com m'ha afectat. Probablement vaig pecar d'ingènua quan el govern d'Álex Pastor em va embarcar en aquesta farsa." L'escultora assegura que sempre hi ha hagut veus que li insistien que tingués paciència, que el projecte es culminaria, perquè la peça tenia valor artístic: "La peça és bona. Té el reconeixement de milers de persones que l'han vist. Fins i tot de la mateixa esposa de Camarón, que em va trucar i em va dir: 'Però on heu posat l'escultura del meu José, que no l'he vista?... Que l'has fet encara més guapo!'." Un detall de les mans del rei del flamenc (Susana Ruiz) Susana Ruiz descarta presentar una demanda a l'Ajuntament. Sap que és una batalla perduda: "M'he plantejat emprendre accions judicials però no hi tinc res a fer. D'una banda és una batalla desproporcionada com la de David contra Goliat. De l'altra no hi ha cap document signat. En un procés puc reclamar abús de confiança? Amb això no vaig enlloc. No se sosté. Però el què em remou l'estómac és la impunitat d'aquells elements de l'Ajuntament de l'època del socialista Álex Pastor." La regidora de Cultura actual de l'Ajuntament de Badalona, Ana María Lara, d'Esquerra Republicana, entén i lamenta el malestar de l'artista. Li agraeix i reconeix la feina però considera que Ruiz ha renunciat al projecte: "Hem fet tot el que hem pogut en el nostre mandat. Tot el nostre agraïment i reconeixement. Però el deteriorament de l'estàtua i el tancament de la foneria han sigut les gotes que han fet vessar el got. Finalment ella mateixa ha sigut la que ha renunciat al projecte." 30 anys després de la mort de José Monge Cruz a l'Hospital de Can Ruti, víctima d'un càncer de pulmó, la ciutat de Badalona torna a ser testimoni de la segona mort de Camarón de la Isla. Ni l'Ajuntament de Madrid, que es va plantejar recuperar l'estàtua perduda de Camarón per ubicar-la a la plaça de la Vera del Rey, ho ha pogut evitar. Una altra obra icònica de Ruiz: l'estàtua d'anís del Mono (Susana Ruiz) De fet, i com recorda l'extinent d'alcaldia del govern de Dolors Sabater, José Téllez, a Twitter, l'obra de Ruiz era més que una escultura. Es tractava de resignificació cultural i de dignificar el centre neuràlgic del barri de Sant Roc de Badalona amb una obra que havia de ser interactiva, com un tablao flamenc, que convidés els veïns a seure, tocar la guitarra i cantar al costat dels "palmeos" de Camarón, considerat per molts el millor "cantaor" de flamenc contemporani i un dels seus màxims exponents.