A l'Institut Les Corts de Barcelona es feia difícil gestionar el nombre d'incidències per l'ús del mòbil, i consensuant-ho i treballant-ho amb la comunitat educativa es va treure el mòbil del centre amb el programa pilot Mòbil Zero. La directora Annabel Forner reconeix que el mòbil, en lloc de ser una oportunitat educativa, es va convertir en una distracció i una amenaça difícil de gestionar: "Sense mòbil s'han reduït el 90% de les incidències a l'aula. Els pares de 1r d'ESO ens han felicitat perquè se senten més legitimats per dir als seus fills que no necessiten mòbil, que encara no és el moment. I l'alumnat ho ha acceptat bé, com un espai zen de desconnexió. S'han adonat que si no estan connectats durant les 6 hores de classe no passa res." Els mòbils a l'aula dificulten l'atenció, l'aprenentatge, la concentració i el respecte (CCMA) S'han de prohibir els mòbils als centres? La consellera d'Educació, Anna Simó, ha anunciat un debat sobre la regulació dels mòbils als centres i una decisió del Departament al desembre, en base a un informe del Consell Escolar. Pel psicòleg Roger Ferrer, en 15 anys fent prevenció en temàtica de pantalles amb joves i famílies s'observen dues tendències:  "Hi ha centres que han limitat o regulat l'ús dels mòbils per la demanda de les famílies, i d'altres estan en contra de la prohibició, amb l'argument que les famílies estan derivant la problemàtica social de les pantalles als centres educatius." Als patis on el mòbil està permès s'observa estudiants que consulten el mòbil una estona, el guarden i fan altres coses, però també hi ha una minoria que el consulten i es queden aïllats de la resta, relata el psicòleg. El pioner a l'hora de demanar prohibir els mòbils als centres educatius va ser Josep Maria Argemí, director de l'Institut Mont Perdut de Terrassa. El 2019 va presentar, amb el Cercle Català per la Iniciativa Popular, una ILP al Parlament de Catalunya, però que no va recollir les 50.000 signatures necessàries a causa de la pandèmia, explica Argemí. "La nostra iniciativa estava inspirada en la llei orgànica francesa, nascuda de l'evidència per part dels experts dels efectes negatius dels mòbils als centres, i que prohibia els mòbils a l'aula amb l'excepció de circumstàncies d'usos educatius, i si no es complia la norma, preveia requisar-los." Els mòbils dificulten la concentració, la convivència, fomenten el ciberassetjament, el cibersexe, el consum de continguts violents i impactants, fan baixar l'activitat física al pati, es poden trencar, poden ser robats o es pot delinquir per un mòbil, afirma Josep Maria Argemí. No s'ha de tenir por de fer espais lliures de mòbil o de prohibir-lo amb l'objectiu de protegir l'alumnat (CCMA) I el mòbil crea addicció, és l'heroïna del segle XXI, afegeix Marc Macip, psicòleg que treballa per desenganxar joves del mòbil: "No se'ls ha de donar mòbil fins als 16 anys, no el necessiten. Els afecta l'atenció, el desenvolupament i la capacitat de relacionar-se. No tenen el cervell prou madur per fer-lo servir correctament." Davant dels recels a parlar de prohibició del mòbil, els docents coincideixen que no s'ha de tenir por de prohibir el mòbil per protegir l'alumnat, com es va fer amb els espais lliures de tabac. "Al final només és un debat semàntic", argumenten, "tant se li pot dir prohibir com establir espais lliures de mòbil" i sobretot comptar al fer-ho amb l'opinió de l'alumnat i les famílies.   Què canvia en un centre lliure de mòbils? Hi ha estudis que demostren que a les escoles lliures de mòbils puja un 10% el rendiment escolar, assegura Josep Maria Argemí. Pel psicòleg Roger Ferrer: "Els espais alliberats de mòbils afavoreixen la presència, el benestar i les ganes d'aprendre. És important que aprenguin a fer un ús responsable i moderat del mòbil." L'alumnat majoritàriament ho ha acceptat bé perquè s'han adonat que si s'estan sis hores sense mòbils no passa res (Institut Les Corts) L'Institut La Ribera de Montcada i Reixac, un centre de màxima complexitat, s'ha convertit aquest curs en un centre lliure de mòbils amb el lema "Desconnecta per connectar", explica el seu director, Pep Porca: "El punt de partida va ser la demanda de les famílies de fer unes colònies de 2n d'ESO sense mòbils. I després d'un debat i un treball amb tota la comunitat educativa, s'ha proclamat el centre lliure de mòbils per protegir la seguretat i el benestar de l'alumnat. Els mòbils atrapen i distancien." L'alumnat només inicialment s'hi va oposar, explica el director de La Ribera, i el primer dia de curs només van haver de requisar 5 mòbils de més de 300 alumnes. "El primer dia al pati, l'alumnat, sense mòbils, no sabia què fer, vam recuperar la màgia de les converses cara a cara. I és que els professors i professores també estem lliures de mòbils a la classe, als passadissos i a la sala de professors. Només els utilitzem al departament." Els experts demanen que no es pugui accedir al mòbil abans dels 16 anys perquè ni es necessita ni s'està preparat per fer-ne un ús correcte (iStock) Solucions? Legislar, regular, prohibir, formar... Els mòbils creen distorsió als centres i s'han de regular amb una norma superior que minimitzi els efectes negatius i aprofiti només els pedagògics, afirma Josep Maria Argemí. "Segons les normes de funcionament i organització de centre del consell escolar, els mòbils estan prohibits als centres: pot estar prohibit al pati, al passadís o quan entra el professor o quan parla. Està prohibit gravar el professor per la llei de protecció de dades. La nostra proposta és alinear tots els centres en un nou marc mental de no mòbils, i que cada centre marqui les excepcions per a usos educatius, com una app per afinar una guitarra a música." Posar lleis estatals a les tecnològiques i fer-les complir perquè els menors no puguin accedir a segons quins continguts, demana el psicòleg Marc Macip, i molta pedagogia a les famílies. És imprescindible la complicitat de les famílies, pel director Pep Porca, i sobretot una decisió clara del Departament per regular els mòbils als centres. Per la directora Annabel Forner: "Necessitem una legislació forta que ens acompanyi i reguli l'accés a les xarxes dels menors, ara massa fàcil. I tot i que tinguem el projecte mòbil zero hem de treballar per un bon ús del mòbil amb un pla d'acció tutorial, en una acció conjunta amb les famílies." Minimitzar els efectes negatius dels mòbils i aprofitar només els pedagògics és una de les propostes dels docents (CCMA) Fer campanyes preventives, tallers, xerrades amb les famílies, però també amb el professorat, proposa el psicòleg Roger Ferrer. El 2019, quan Josep Maria Argemí anava a les ràdios o televisions, era l'únic que defensava treure els mòbils dels centres, i ara a poc a poc claustres, famílies i professors en veuen la necessitat, i cal que els polítics s'hi afegeixin per endreçar-ho, reivindica el professor.