L'escudella i la carn d'olla, i el capó farcit per Nadal; els canelons de Sant Esteve, i el peix i el marisc o el xai al forn per Cap d'Any, a més dels torrons i les neules, els vins i el cava no faltaran en aquestes dates, tot i l'evident augment de preus. Però els consumidors han buscat estratègies per contenir la despesa sense renunciar a la satisfacció d'un bon àpat.   Comprar abans que els preus es disparin Els productes típics de Nadal s'han encarit entre un 10 i un 15%, i molts consumidors creuen que a última hora els preus encara s'enfilaran més. Per això aquest any han optat per no esperar a última hora i anar abans al mercat a buscar productes frescos i congelar-los. Comprar abans i congelar, una opció més econòmica (ACN/Ethan López) Al mercat de la Boqueria de Barcelona, diu Òscar Ubide, que és el seu gerent, ja ho han notat a principi de desembre. "Sí que és veritat que aquesta setmana del pont ja hi ha hagut gent que ja ha vingut a comprar per Nadal, més que no pas altres anys, pensant que potser aquest any a última hora anirà tot més car." També n'hi ha que pararan taula amb els mateixos productes, però d'una qualitat una mica inferior, explica Ubide. "Al final, a les taules hi haurà el mateix. Però potser hi ha gent que per la seva realitat aquest any no pugui gastar tants diners i dins de la mateixa gamma agafarà un producte més barat: enlloc de comprar un capó de raça penedesenca en compra un de normal." En definitiva, es tracta de mantenir les tradicions, encara que sigui a còpia de congelar o de triar productes una mica més econòmics. Els comerciants també despleguen estratègies per no perdre vendes Aquesta mateixa elecció per productes que no siguin tan cars també la fan els venedors. Maite, que regenta una parada a la Boqueria, n'exposa un cas: "La catània que tenia, per exemple, valia molt cara, valia 40 el quilo. Què he fet? M'he buscat un altre distribuïdor que la té bastant bona i ara la venc a 20 el quilo perquè pugui comprar-ne tothom." Maite reconeix que alguns productes ara costen el doble. Per exemple, el farciment d'un capó amb prunes i préssecs podia costar uns 10 : ara val el doble. La sopa de galets tampoc faltarà aquest any (Catalunya Ràdio/Jordi Canal) Aquest és el primer Nadal dels últims anys sense restriccions per covid, i això anima els venedors. Mercabarna espera recuperar els nivells de venda del 2019, tant a restaurants com a cases particulars.   I les postres? Seria gairebé un sacrilegi no acabar un àpat sense un bon plat de torrons i neules. Torrons tradicionals i innovadors a les taules de Nadal (Gremi de Pastisseria) Encara que els torrons són entre un 2 i un 5% més cars que l'any passat, els pastissers confien vendre'n un 5% més. Això són molts torrons, explica Antoni Bellart, president de la Federació dels Pastissers de Catalunya i del Gremi de Barcelona: "Pensem que el client no s'emporta una barra de torró, sinó que se n'emporta tres o quatre. A les pastisseries podríem estar parlant d'un milió de torrons a tot Catalunya." Es vendran els de tota la vida: el cremat, el de Xixona, el d'Alacant i el de xocolata, però els innovadors també demanen pas a les taules nadalenques: "En un de xocolata li poses sal maldon i uns quicos, i aquest contrast entre dolç i salat queda molt bo. Després n'hi ha amb diferents licors: tequila, wisky o cointreau, o amb gianduja, que són pralinés amb fruits secs... El que està funcionant molt bé és el pistatxo."   El sector del cava també és optimista El cava s'ha encarit un 5% de mitjana, però això, augura Joaquim Tosas, president de l'Institut del Cava AECAVA, la patronal del sector, no en frenarà les vendes: "Una despesa com comprar una ampolla de cava o un torró, o fer un sopar de Nadal forma part d'un moment molt emocionant i de les petites coses que encara en aquests entorns crítics ens podem permetre." Puja el consum de cava de gamma alta (ACN/Gemma Sánchez) I no qualsevol cava. Les vendes de la gamma més alta han crescut un 40% i el sector confia que la tendència es mantindrà aquests dies de festa: "El reserva i gran reserva està creixent entorn del doble dígit, més del 20%. És un d'aquests elements de compensació que fem de vegades de gastar una miqueta més en petites coses per tenir una satisfacció probablement més alta." El primer semestre d'enguany es va tancar amb un creixement interanual del 10% i Tosas veu molt probable que aquesta xifra es mantingui o sigui més alta.