Jugar a jocs de taula és una cosa que tots, sense excepció, hem fet moltes vegades a la vida. Són una eina per divertir-nos, però són també una eina excel·lent per a l'aprenentatge. Cada vegada s'utilitzen més a les escoles per ajudar els infants a aprendre, sobretot matemàtiques i llengua, però no només. Precisament per això els pròxims dies arrenca una formació, acreditada pel Departament d'Educació, pensada perquè els docents introdueixin els jocs de taula en el seu dia a dia. Sense emoció no hi ha aprenentatge, la neurociència fa temps que ho ha demostrat. I en un infant, la millor manera de provocar-li una emoció és a través del joc. Molt lluny de les creences, o més aviat les pors, que si un infant juga està perdent el temps, cada vegada més, les escoles opten pel joc com a mètode d'aprenentatge. I dins del joc, els de taula estan agafant pes perquè gràcies a ells els infants desenvolupen accions bàsiques per a l'aprenentatge com la presa de decisions, l'experimentació o el desenvolupament d'estratègies. Conscient d'això, l'Aida Márquez, mestra d'infantil i primària, va començar a idear fa uns anys un mètode per introduir els jocs de taula en el dia a dia del centre on treballa. Ara, l'escola Fluvià del barri del Poblenou és pionera en l'ús dels jocs de taula i els utilitzen des dels 3 anys i fins que els nens i nenes arriben a l'ultim curs de primària. Jugant aprenen de tot. "La gran majoria, un 70 o un 80%, sí que són molt matemàtics o de llengua. Però com que cada vegada més s'estan pensant jocs per adquirir aquests coneixements, s'està començant que tot sigui més transversal i universal i que amb un sol joc de taula es puguin adquirir moltes competències alhora." Màrquez explica que perquè l'aprenentatge sigui eficient és bàsic que els infants s'adonin de tots els coneixements que estan adquirint. Per això utilitzen el que ells anomenen "passaport de jocs de taula", on els alumnes, sobretot els més grans, anoten tot el que han après. "Com els fem conscients d'aquest aprenentatge? Els expliquem quines són les habilitats que es poden treballar i que surten paraules molt estranyes com 'control inhibitori' o 'atenció sostinguda', i la veritat és que fa molta gràcia perquè veus que al final acaben parlant amb propietat del joc de taula que tenen al davant perquè els fem trobar quines habilitats treballa aquell joc." Per fer-ho cal una metodologia que mestres i professors han de conèixer. Aquesta setmana que ve comença una formació presencial, certificada pel Departament d'Educació, en què es donaran als docents totes les eines necessàries.