Un total de 82.000 clients d'Endesa a Catalunya han rebut o rebran factures endarrerides del 2023, encarides entre 30 i 75 euros perquè la companyia les està emetent amb el càlcul d'impostos del 2024. Ho ha avançat "El matí de Catalunya Ràdio" i ho han confirmat fonts d'Endesa i del Departament d'Acció Climàtica, que ja ha requerit a la companyia que esmeni el perjudici creat als consumidors. L'origen del cobrament irregular és el retard de la companyia en l'emissió de factures. Una incidència per la qual la Generalitat ja va obrir dos expedients informatius a les comercialitzadores Endesa Energia XXI i Endesa Energia. Ara el Departament d'Acció Climàtica ha confirmat que obrirà dos expedients sancionadors a les respectives comercialitzadores.  Queixes pel greuge "El matí de Catalunya Ràdio" ha rebut diverses queixes pel retard en el cobrament de factures i pels rebuts encarits sense justificació. Una de les afectades que ha contactat amb la bústia de queixes i denúncies del programa (636 36 06 09) és Montserrat Pérez. "He presentat queixa a la companyia i per ara no tinc resposta de l'administració competent," Pérez lamenta que, per ara, ha hagut de pagar els impostos calculats el 2024. "Això representa un greuge", lamenta. L'1 de gener l'IVA dels contractes de la llum va passar del 5% al 10% i a partir del març va pujar fins al 21%. A més a més, l'impost especial sobre l'electricitat també s'ha incrementat enguany. Entre el gener i el març, el tipus impositiu era del 2,5% i, a partir de l'1 d'abril, del 3,8%. Tot plegat ha fet que les factures que Endesa emet amb retard representin un sobrecost de 30 a 75 euros per als clients. Un 2% del total de clients Dels 82.000 clients afectats, 62.000 ho són del mercat lliure i 20.000 més del mercat regular. Segons n'informa la companyia, la xifra representa un 2% del total de clients que té a Catalunya.  En el marc dels expedients informatius oberts per la Generalitat -i també dels sancionadors que iniciarà-, fonts oficials del Departament d'Acció Climàtica insisteixen que la situació només es considerarà "normalitzada" quan totes les factures endarrerides s'hagin emès i els clients hagin estat compensats per possibles sobrecostos sense justificació. El Departament també ha comunicat a la companyia que, en cas d'haver emès fatcures amb retard, està obligada a cobrar els rebuts de manera prorratejada i evitar així que els clients hagin de fer front de cop als pagaments pendents acumulats. Fonts de la companyia asseguren que estan treballant per "regularitzar" la situació. Comptadors d'Endesa (CCMA) Retorn del sobrecost Les mateixes fonts indiquen que formalment no poden evitar que les factures endarrerides del 2023 incloguin el tipus impositiu del 2024 si són emeses enguany. Amb tot, reconeixen que el perjudici s'ha originat pel retard en l'emissió de factures, que és responsabilitat de l'empresa, i asseguren que retornaran el sobrecost als clients afectats.  Endesa ja ha començat a comunicar aquesta postura als clients, a través de correu electrònic. La companyia atribueix l'origen de l'afectació als canvis regulatoris dels darrers anys i al "procés de transformació del sistema comercial". El 2022 la Generalitat ja va multar la companyia amb 600.000 euros pel retard en el cobrament de factures. En aquell cas, la multa afectava distribuïdores del grup Endesa i hi havia dos milions de punts de subministrament amb retards en la facturació.