Dues terceres parts de les webs multilingües que tenen versió en català han perdut visites a causa de Google. Són dades de l'informe de l'Aliança per la Presència Digital del Català, que, a més, revela que el 80% de les visites perdudes van a parar a les versions en castellà. És a dir, "la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana". Després d'analitzar 639 llocs web de l'àmbit acadèmic, de l'administració pública, mitjans de comunicació i webs comercials, l'estudi determina que la caiguda del trànsit web arrenca el maig del 2022. I això, segons l'Aliança, es produeix perquè el cercador Google posiciona pitjor el contingut en català de les pàgines multilingües i prioritza el contingut en castellà. I si es configura el cercador en català? Aquesta pèrdua de trànsit cap a les versions en català succeeix amb independència de la llengua en què l'usuari hagi configurat el cercador, tal com explica el coordinador de l'Aliança, Albert Cuesta: "Els cercadors no respecten les preferències lingüístiques de l'usuari i creiem que aquest és l'element fonamental perquè en realitat no tenim cap dret a imposar-li a una empresa privada, com un cercador, com ha de configurar el seu algoritme. El que sí que tenim tot el dret d'exigir-li és que respecti les preferències lingüístiques dels usuaris." Després d'analitzar-ho, creuen que el problema té a veure amb un canvi sobtat en la indexació, és a dir, les etiquetes que fan servir les webs per aparèixer als buscadors. Per evitar-ho, Cuesta explica el cas concret d'una empresa i el que ha hagut de fer per no perdre visites en la versió web en català: "El que fan periòdicament és retirar manualment de l'índex de Google la versió en espanyol de la web. Quan ho fan, la web en català recupera el trànsit que li toca, fins que Google torna a indexar la versió en espanyol i aleshores la web en català torna a perdre trànsit." El logo de Google a la seu de Mountain View, a Califòrnia (Reuters/Peter Dasilva) Segons l'informe, una altra possible resposta que explicaria per què succeeix això té a veure amb el fet que el cercador consideri que un resultat és més rellevant en castellà perquè acumula més clics. I és que, segons l'estudi, "els usuaris del web de parla catalana solen fer clic en català i en castellà indistintament". D'aquesta manera, la versió en castellà sempre tindria més trànsit. La solució de Google no arriba A finals del 2022, centenars d'usuaris van enviar queixes a Google i l'empresa va respondre que entenien la preocupació dels usuaris i que hi estaven buscant una solució: We have not made any recent change in how our systems determine the languages of results to display. However, as we crawl more of the web on a mobile-first basis, issues may arise when we index multilingual content not properly indicating which version we should display Google SearchLiaison (@searchliaison) January 25, 2023 En aquest sentit, segons Cuesta, no han fet res per evitar la discriminació del català al seu cercador: "Va ser una reacció de relacions públiques i per fer-nos callar. Però no ens consta que hi hagi hagut cap intervenció seriosa des del punt de vista tècnic, que és el que estem intentant aconseguir." L'Aliança per la Presència Digital del Català ha fet arribar l'informe a la Generalitat i a enginyers de Google i altres cercadors.