Entre el 1936 i el 1927, Josep Maria Sert va pintar sobre tela quatre pintures de grans proporcions, per adornar la catedral de Vic. Però l'any 1936, durant la Guerra Civil, les obres van quedar malmeses en un incendi al temple. Als anys 40, les va comprar l'Ajuntament de Barcelona per exposar-les al Museu d'Art Modern que s'acabaria integrant al Museu Nacional d'Art de Catalunya, el MNAC. A finals dels 80, la ciutat de Vic les va recuperar i durant un temps les va exposar a l'espai on ara hi ha el Vicpuntzero. El bisbe Torres i Bages va encarregar les obres a Josep Maria Sert el 1900 (Catalunya Ràdio/Nati Adell) Feia ben bé 10 anys que no s'exposaven, i ara les han tornat a la catedral, i les han restaurades. A partir del 25 de març, es tornaran a exposar molt a prop del lloc per al qual van ser creades.   Uns grans murals amb una tècnica particular Les obres que ara es poden tornar a visitar representen els quatre evangelistes, una per a cada un. Hi predominen els daurats, els vermells i els ocres, que contrasten amb les que també va fer Sert posteriorment a la nau central de la catedral de Vic, molt més fosques i brutals, coincidint amb la Guerra Civil i l'inici de la Segona Guerra Mundial. Els murals s'han col·locat separats dels murs per no interferir en l'arquitectura de la seu (Catalunya Ràdio/Nati Adell) Els conservadors i treballadors, amb qui hem parlat en un parèntesi de la seva feina, hi han estat posats fins a l'últim moment. L'estat de conservació de les pintures no era gaire bo, però com que ja s'havia fet una intervenció a fons feia temps, només ha calgut fer una adequació mínima de les pintures, per fixar la policromia i reintegrar les parts que es van perdre durant l'incendi. El gran repte per als restauradors, ens explica Ruth Bagan, responsable de conservació preventiva del MNAC, ha estat el mètode pictòric de Sert: "La restauració té una dificultat afegida per la tècnica del pintor, que pintava sobre unes teles preparades en un full metàl·lic, en un full daurat. I aquestes transparències aporten una mica més de dificultats per als restauradors." Sert feia servir una tècnica peculiar, que ha posat més difícil la feina dels restauradors (Catalunya Ràdio/Nati Adell) La grandària de les obres també ha representat una dificultat: fan entre 4 i 6 metres d'alçada, i pesen gairebé mitja tona. Moure-les, ens diu Ruth Bagan, ha estat cosa d'especialistes: "Són pintures molt pesants i de gran format, de manera que moure-les i manipular-les és sempre complicat. Vam necessitar l'equip d'una empresa de transports especialitzada en obres d'art i a més una grua per poder-les aixecar, perquè estem parlant de pintures que pesen entre 400 i 450 quilos cada una."   Reivindicar la figura de Josep Maria Sert El pintor va crear les obres per lluir-les al presbiteri, però ara no les han pogut restituir al seu lloc original a causa de la seva grandària. S'han col·locat al deambulatori, l'espai que envolta l'altar major, per facilitar el trànsit de fidels. Les obres s'han col·locat a l'espai que encercla l'altar major, fàcilment accessible (Catalunya Ràdio/Nati Adell) Les pintures s'aguanten en una mena de bastides, integrades a l'entorn, ben harmonitzades, per separar-les de la paret i que no afectin l'arquitectura, explica Anna Alcobierre, dissenyadora, escenògrafa i museògrafa: "Hem intentat que hi hagi una distància entre una cosa i una altra. Aquestes bastides són un espai mediador entre aquesta arquitectura de la catedral i l'obra de Sert." Les quatre obres continuen sent un dipòsit del MNAC, però el que importa, destaca Dani Font, delegat episcopal del patrimoni cultural del bisbat de Vic, és que Sert ja torna a ser on havia de ser. "Degut a la grandària ha sigut molt difícil trobar-los un emplaçament que pogués tenir durabilitat. Han anat voltant fins que ara han tornat a casa. Sert torna a casa. No hi ha una altra ubicació millor, tan a prop com sigui possible del lloc per al qual van ser creades." La catedral de Vic es proposa revaloritzar la figura de Sert, menystinguda en alguns moments, malgrat que avui està considerat un dels muralistes catalans més destacats del segle XX, amb obres a les Nacions Unides i al Rockefeller Center. Traslladar els murals ha estat feina dels especialistes, per la grandària i el pes de les obres (Catalunya Ràdio/Nati Adell) Aquesta idea culminarà amb un centre d'interpretació que volen tenir llest, revela Dani Font, a finals d'any. "Creiem que estem en condicions, després de tants anys, de fer una relectura i tornar a recuperar l'admiració per un projecte tan brutal com és pintar dos cops la catedral de Vic sencera, que explicarem en el petit centre d'interpretació que volem fer." La idea és que a la llarga, la catedral de Vic recuperi els tres projectes de decoració de Sert, un projecte que li va encarregar el bisbe Torres i Bages: el que hi ha actualment a la nau central, les pintures que ara s'han recuperat i dues pintures més, que anirien a l'espai Sert i que havien de formar part del primer projecte de decoració, però que van acabar cedides al MNAC.