Cotxes, vianants, bicicletes i, cada cop més, patinets elèctrics. Els vehicles de mobilitat personal (VMP) es multipliquen pels carrers i fan créixer els conflictes a la via pública. A Lleida, la Paeria està preocupada per l'incivisme d'alguns usuaris de patinets i, per això, posarà en marxa una campanya de conscienciació. Els patinets han de circular preferentment pels carrils bici, però no poden anar per l'espai dels vianants (ACN) De les més de 400 denúncies imposades enguany a conductors de VMP, més de la meitat són per no dur casc i, una de cada quatre, per circular per llocs prohibits.  Una víctima mortal  Els accidents amb patinets implicats són cada cop més freqüents i, fins i tot, al setembre un d'aquests vehicles va atropellar mortalment una vianant. Alguns usuaris de patinets no respecten la normativa i circulen per indrets com la vorera (ACN) Amb la rebaixa de la velocitat a 30 km/h a la majoria de carrers de Lleida, aplicada ara fa un any, es volia fomentar que els patinets anessin per la calçada en aquestes vies. El regidor de Mobilitat, Joan Ramon Castro, admet que l'objectiu no s'acaba d'aconseguir. "No poden anar per la vorera i això és una cosa que hem transmetre als usuaris dels VMP. Potser no hem sabut fer arribar prou clarament aquest missatge: que les voreres són dels vianants, exclusivament." Un dels llocs on hi ha més queixes és l'Eix Comercial, on aquests vehicles tenen restringida la circulació entre les 9:00 i les 21:00.  Casc, llums i elements reflectants  A finals de mes, la Paeria preveu aprovar una nova ordenança de mobilitat que en concreta la regulació.  Els usuaris de patinets han de tenir més de 16 anys i només poden circular per vies ciclistes, zones 30, parcs públics i places, passejos centrals i rambles. Les ciutats han vist com els usuaris de patinets s'han multiplicat en pocs anys A més, estableix l'obligació de dur casc, llums i elements reflectants homologats, i recomana disposar d'una assegurança de responsabilitat civil. Castro admet que hi ha limitacions que no ajuden a complir la normativa, com la falta de connexió de carrils bici. Amb tot, la consigna és clara. "En alguns moments han de baixar del vehicle. No només als carrers a 50km/h, sinó també als llocs on no hi hagi carril bici al pas de vianants. Han de baixar, mirar i ser com un altre vianant." Un policia advertint un usuari de patinet elèctric que a partir d'ara és obligatori portar casc Quan l'usuari d'un VMP hagi d'accedir a la vorera, ho ha de fer desmuntant del vehicle i transitant amb ell a la mà fins a la seva destinació. La nova ordenança de mobilitat de Lleida situa el vianant al capdamunt del disseny i la gestió de la mobilitat en detriment del vehicle particular.