Cada cop són més els ciutadans que trien les marques pròpies dels supermercats davant l'encariment desmesurat dels preus. I creix el nombre de compradors que ha reduït el topall de despesa i limita el nombre de productes que posa al carretó. Així ho constaten fabricants, distribuïdors i clients. Es dobla el nombre de consumidors de marca blanca Un 52% dels clients aposten pels anomenats productes de marca blanca, és a dir, la meitat del total, segons un estudi de l'AECOC --una de les associacions més representatives de productors, fabricants, operadors logístics i distribuïdors--. El maig del 2020 eren un 23%. La xifra ha crescut exponencialment i de forma més notable des de finals de l'any passat. Els consumidors canvien els seus hàbits de compra (Eroski) "Prioritzo marca blanca. He canviat, fins i tot, de supermercat per un de més econòmic", explica una consumidora. "Compro més aliments de la marca pròpia del supermercat que abans", diu una altra usuària. De fet, una tercera part dels consumidors actuals de marca blanca relaciona el fet de prioritzar aquests productes amb l'escalada desbocada de la inflació. Així ho assegura l'estudi de l'AECOC . "Una tercera part dels que compren ara més marca de distribució ens declara que ho fan per l'augment directe de preus. Un augment que veiem des de finals de l'any passat", explica Marta Munné, consultora Shopperview d'AECOC. I afegeix: "Sí que s'ha accentuat a principis d'aquest 2022 però és una tendència que notem al mercat des de fa uns mesos." L'estudi conclou que la gran majoria dels ciutadans, conscient de l'alça històrica de l'IPC, busquen més productes en oferta o de promoció al lineal.   Un 20% dels clients compren menys L'augment disparat dels preus ha provocat també que prop d'un 20% dels consumidors s'hagin posat un límit en la despesa, encara que això els suposi carregar menys el carretó d'anar a comprar. "Un 19% dels consumidors ens diuen que compren menys. Gasten el mateix però es veuen obligats a retallar els productes que posen al cistell pel fet de no poder gastar més", assegura Munné.   Alguns clients compren menys, de fet compren només el que consideren imprescindible El consumidor ha reordenat les seves prioritats i deixa de comprar els productes que no són bàsics i no considera imprescindibles. "Som una família de 6 persones; jo, la meva dona i 4 fills. I has de vigilar. Els productes bàsics com l'oli entren al carretó però d'altres com begudes refrescants, en prescindim", explicar un pare de família. "Prioritzem l'arròs, la carn, la llet, l'oli i ens ho pensem dues vegades abans de comprar, per exemple, unes natilles.