Una ressenya negativa d'un negoci o un producte través de Google, TripAvisor o Amazon en pot afectar la reputació. Hi ha crítiques que es deuen a una mala experiència dels clients, que exposen el que no els ha agradat. Altres traspassen la barrera de l'insult i les injúries. I altres, directament són mentida: qui les fa no ha estat mai en aquell local o no ha comprat un determinat producte, però algú li ha pagat perquè donés una opinió negativa. Una crítica per un mal servei Els negocis han d'entomar que els clients puguin escriure una opinió negativa si consideren que han rebut un mal servei. Segons Júlia Bacaria, advocada experta en entorns digitals, sempre que un comentari encara que dolent no contingui insults ni calúmnies, s'ha d'assumir i respondre'l, si es creu convenient:  "Ets lliure de donar la teva opinió: això no m'ha agradat, hi havia molt de soroll, no han sigut amables, m'ha semblat que la qualitat no era la corresponent pel preu que he pagat. Això és llibertat d'expressió, ens pot agradar més o menys, però s'han d'entomar aquests tipus de comentaris." Els establiments han d'entomar les males crítiques i prendre'n nota La línia vermella Hi ha comentaris que no tenen veracitat, que expliquen una situació que no es pot provar, o que atribueixen al negoci una infracció, amb expressions com ara "estava brut" o "m'han robat". Segons Júlia Bacaria, aquestes opinions entren en el terreny de les calúmnies i les injúries, afecten la reputació del negoci i cal actuar perquè el comentari es retiri.   El primer pas és respondre al comentari, bé el negoci afectat o el seu advocat, advertint que supera la llibertat d'expressió perquè atribueix a l'establiment una falta greu que no pot provar i demanant-ne la retirada. Si l'autor de la ressenya no la vol eliminar, el pas següent és adreçar-se a la plataforma, explicar-li el cas i que sigui la plataforma la que suprimeixi el text. I si el comentari no desapareix, l'últim pas és presentar una querella contra la persona que ha fet el comentari, sempre que se'n conegui la identitat. Júlia Bacaria alerta que hi ha comentaris que superen la línia vermella de les mentides i les injúries i són denunciables Ressenyes massives (positives o negatives) Hi ha productes i negocis que reben ressenyes massives, desenes, centenars o fins i tot milers. I tant poden ser en positiu com en negatiu. Si són en positiu, és una promoció per a l'article o l'establiment, si és en negatiu, li restarà clientela. En el cas de les opinions negatives, al darrere acostuma a haver-hi la competència, segons Bacaria: "Un usuari enfadat pot posar un comentari i animar els seus amics perquè també parlin malament d'un negoci o un producte, i podrà haver-hi 10 o 20 opinions, però no centenars. Hi ha empreses que es dediquen a gestionar la reputació dels negocis i xarxes, i sovint utilitzen aquesta mena de trols per impulsar un malmetre la reputació d'un altre. Normalment és cosa de la competència, és un altre negoci del sector el que hi ha al darrere." Segons Jordi Ordóñez, consultor expert en e-commerce, a Tripadvisor, a Google i a Facebook és fàcil deixar una ressenya perquè no cal ni que hagis visitat el local, i es fan atacs orquestrats de reputació negativa: "Per exemple, un restaurant posicionat als primers llocs com a restaurant romàntic a Barcelona comença a rebre centenars de comentaris negatius i ràpidament baixa de posició. Els atacs estan a l'ordre del dia." Davant aquesta situació, la principal opció que tenen els afectats és contactar amb la plataforma perquè ho investigui i retiri els comentaris, però el procés pot ser lent. Jordi Ordóñez recomana que se sospiti d'articles econòmics amb milers de ressenyes El negoci de les ressenyes falses a Amazon La plataforma en què hi ha més comentaris del món és Amazon, que gestiona milions de productes cada dia. Segons Ordóñez, hi ha un negoci paral·lel d'empreses de compra de ressenyes per posicionar determinats articles: "A través de grups de Telegram, de Whatsapp o grups privats de Facebook s'ofereixen productes i es diu que si el compres i envies una captura de la ressenya positiva els envien l'import del producte més una  propineta, 2, 4 o 10 euros, a través d'un mitjà de pagament com ara Bizum o Pay-Pal. I això es pot fer a petita escala però també a gran escala." Fa un any i mig Amazon va trobar una empresa que es dedicava a posar en contacte compradors de la plataforma i venedors de productes i van trobar un esquema de 200 mil persones que estaven acceptant diners a canvi de posar ressenyes falses. Van tancar els comptes de molts venedors que eren al darrere i alguns facturaven fins a dos bilions a l'any. I la conclusió és clara, segons Ordóñez: "Quan escales un producte, té més visibilitat, la gent el compra més i l'empresa guanya més diners." Amazon està actuant per evitar les ressenyes falses a la plataforma (Reuters / Carl Recine) Les ressenyes falses no només afecten la reputació dels clients d'Amazon, sinó també la de la mateixa plataforma: "És una xacra important. El fet que hi hagi productes amb moltes ressenyes positives fa que els compris pensant que són bons, però al final t'arriba un producte que encara que tingui 5.000 ressenyes positives pot ser dolent. Això implica devolucions i reemborsaments. I això fa que el cliuent d'Amazon no estigui content. Amazon s'aguanta perquè és la companyia més centrada en la satisfacció del client a nivell mundial. Si això ho perd, perdrà part de la seva reputació." El maig del 2022 es va modificar la llei espanyola de competència deslleial d'acord amb una directiva europea, i la pràctica de ressenyes falses orquestrades se sanciona amb multes que poden ser milionàries.