Després de la irrupció del còmic digital o webtoon, que ha tingut molt bona acollida sobretot entre els lectors joves, hi ha qui alerta que el paper anirà perdent terreny els pròxims anys. Amb tot, també hi ha qui pensa que els beneficis de l'exposició digital no són tan elevats com alguns es pensen. Enmig d'un debat obert en el sector, i a les portes del Còmic Barcelona (que se celebra del 31 de març al 2 d'abril a la Fira de Montjuïc), la majoria aposta per la convivència. Seguint els passos de l'e-book? L'opinió predominant, doncs, és que el còmic en paper i el digital existiran en paral·lel molts anys, tal com ho estan fent ara. Així ho creu, per exemple, Meritxell Puig, la directora de la Federació d'Institucions Professionals del Còmic (FICOMIC): "Els dos formats poden conviure. El paper té el component del col·leccionisme. Tenir-ho online no és el mateix que tenir-ho a la teva biblioteca. Tenir certs còmics, que potser conserves des de petit, té un valor incalculable." Meritxell Puig creu que paper i digital conviuran (Valèria Aubareda) Però aquesta ànsia pel col·leccionisme i la importància del paper passa a Europa i als Estats Units, no als països asiàtics, on sobretot el manga els porta per un altre camí. A més, segons explica el director general de Norma Editorial, Óscar Valiente, aquesta diferència també té a veure amb certes qüestions culturals: "A països com Corea del Sud no es plantegen col·leccionar. De fet, les seves cases són petites i no tenen espai per fer-ho. Aquí ens agrada conservar, tenir els objectes." Óscar Valiente amb un còmic de Daniel Torres (Valèria Aubareda) Una autora que triomfa en els dos formats és Míriam Bonastre, amb "Hooky", un còmic sobre les aventures de dos bruixots. Ella també parla de convivència entre paper i digital: "Quan va sortir l'e-book, molta gent va pensar que seria la mort de la publicació en paper. I ara conviuen. El webtoon, com que és gratis, ve a ser com un aparador. Es llegeix per internet i si agrada es compra en paper." També Alberto Benavente, coordinador de botigues d'ECC, prefereix poder agafar un còmic per llegir: "Vull poder llegir a casa, quan sigui, 'Bola de drac'. És tenir allò que em ve de gust, no només anar a la pantalla, sinó pair-ho bé." Alberto Benavente a la llibreria ECC de Gràcia, a Barcelona (Valèria Aubareda) Una oportunitat per als autors... O no Internet també ha donat la fama a les germanes bessones catalanes Paula i Àlex Díaz, de nom artístic Hanavbara. Tenen un estil retro d'anime japonès i treballen per a empreses, sobretot, coreanes. Ara, però, ja es plantegen entrar a la indústria del còmic i fer la seva pròpia història. L'Àlex creu que els dos formats es fusionaran: "Si un webtoon té èxit sempre se'n fa l'edició en paper. Els que apreciem l'art, preferim tenir les coses en paper." La Paula, en canvi, aposta pel digital: "És més barat. Ho dibuixes en digital i ho publiques, no has d'imprimir. Crec que es perdrà bastant el format paper." La Paula i l'Àlex amb el seu material (Hanavbara) Internet és, doncs, una bona plataforma per donar-se a conèixer. Tot i que, segons Nico Rodríguez, de la llibreria Fatbottom, al Raval de Barcelona, la gran quantitat d'oferta existent també pot suposar un hàndicap per als autors: "Abans, un autor no es donava a conèixer a través de les xarxes socials, havia d'anar a l'editorial i convèncer un editor. Però el fet que ara el procés sigui més fàcil, també fa que la quantitat de material que es publica sigui molt més gran i, per tant, sigui més difícil destacar." Nico Rodríguez a la llibreria Fatbottom del Raval, a Barcelona (Valèria Aubareda) En qualsevol cas, l'edició del còmic viu un moment dolç i a l'alça, amb molta varietat. Però això també implica riscos, segons Rodríguez. I és que les edicions que es fan són cada cop més limitades i els autors cobren per llibre venut. Per tant, això vol dir que guanyen menys diners per cada obra que creen i, en conseqüència, viure de dibuixar és cada cop menys rendible.