El metro de Barcelona vol millorar les seves freqüències el 2030 amb la compra de 39 trens nous
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aprofitat l'acte institucional del Centenari del Metro per anunciar la compra de 39 trens nous que permetran millorar notablement les freqüències. L'anunci l'ha fet el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, que ho ha qualificat de "pas de gegant per millorar el metro de Barcelona":
Ens permetrà passar de manera progressiva de 185 a 224 unitats distribuïdes entre les diferents línies a partir del 2029. Això ens permetrà millorar la qualitat del servei que donem als ciutadans perquè en hora punta podrem portar 20.000 persones més a les línies de metro convencionals.
La previsió és que el 2030 el Metro de Barcelona operi amb una freqüència inferior a 3 minuts en hora punta a les línies L1, L2 i L5, i que la resta de línies també millorin la seva oferta actual, a excepció de l'L11.
L'L5, la línia més saturada actualment, tindrà trens cada 2 minuts i 15 segons. Això farà que les esperes entre tren i tren siguin més curtes i, sobretot, que hi hagi menys aglomeracions.
Una xarxa amb cada cop més passatgers
Fonts de TMB expliquen a TV3 que la compra d'aquests nous trens era fonamental per dos motius: la futura entrada en servei del tram central de l'L9, que requereix 22 trens nous; i, sobretot, les aglomeracions que hi ha als trens en alguns moments del dia a causa de l'increment exponencial d'usuaris. 17 combois nous aniran destinats a això.
I és que la xarxa de Metro de Barcelona està batent rècord rere rècord. L'any 2024 es va registrar un increment de validacions de prop del 6,5% respecte al 2023 i de gairebé un 14% cap a l'any 2019. I aquest 2025 les xifres provisionals ja se situen un 2% per damunt del curs anterior.
Per fer-nos-en una idea: si l'any 2019 la xarxa de Metro va superar els 1,5 milions de validacions en dues jornades, aquest 2024 van ser 139 els dies en què es va superar aquesta xifra.
Una inversió de 331 milions d'euros
La compra suposarà una inversió de 331 milions d'euros, que assumiran la Generalitat de Catalunya (51%), l'Ajuntament de Barcelona (25%) i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (24%). La licitació es farà a finals de juliol del 2025, l'adjudicació la primavera vinent i els primers trens haurien d'arribar el 2029.
Els nous trens hauran de complir les últimes normatives d'accessibilitat universal, de ciberseguretat i d'informació als passatgers. A més, TMB exigirà que estiguin ecodissenyats i construïts amb materials reciclables i que tinguin el menor consum energètic possible.
Redistribució de la flota actual
TMB presumeix de ser un dels operadors de metro que menys trens té a cotxeres. Això permet aprofitar al màxim els recursos disponibles, entorn del 90%. Els 39 trens nous que arribaran a partir del 2029 faran que la flota actual de 185 trens s'elevi fins als 224 combois.
TMB aprofitarà l'arribada de 39 trens nous per redistribuir l'actual flota. La majoria de línies rebran trens nous, però diversos combois dels actuals es mouran a altres línies per uniformitzar flotes i optimitzar manteniments. L'L2 serà la línia que rebrà més trens nous: vint-i-dos.
