Juliana Canet: "La nova llei per als influencers hauria d'afectar a tothom"
La nova llei dels influencers afecta els creadors de continguts que ingressen més de 300.000 euros a l'any, acumulen més d'un milió de seguidors i publiquen almenys 24 vídeos a l'any. La regulació obliga a etiquetar els continguts segons l'edat a la qual van adreçats, prohibeix la publicitat de certs productes (medicines, tabac, jocs d'atzar, entre d'altres) i posa restriccions horàries a la publicitat de begudes alcohòliques.
Per debatre sobre aquesta qüestió, "Col·lapse" ha convidat les influencers Patry Jordán i Juliana Canet, i el professor i escriptor Jordi Nomen. També ha comptat amb la col·laboració d'Alba Riera.
Una llei d'influencers necessària, però insuficient
Patry Jordán ha dit que està a favor de la nova llei, però ha matisat: "Crec que la regulació és poc clara. Hi ha molts punts que s'han de concretar més." La influencer també ha volgut assenyalar: "La llei va més lenta que l'evolució de la tecnologia. No és que els influencers ho fem malament, és que hi ha moltes coses que no estan regulades." Finalment, ha afegit: "Tampoc estic a favor que aquestes normes siguin només per a aquells que superen un nombre de seguidors o d'ingressos. Tots som creadors de contingut."
Juliana Canet s'ha sumat a la reivindicació de Jordán: "La nova regulació hauria d'afectar a tothom. És igual si es té 10.000 seguidors i es guanya 100 euros l'any." També ha assegurat que "en aquesta regulació hi falten moltes coses" i ha posat l'exemple dels adults que exposen els seus fills a les xarxes socials: "Estan molt obsessionats a protegir el consumidor menor, però no a protegir els nens i nenes que són exposats pels seus pares i mares influencers."
Educar en el sentit crític
Per la seva banda, Alba Riera ha dit: "Tots estem enganxats a les xarxes socials. De vegades, enfocant el problema només en els adolescents o joves, pequem de paternalistes." I ha afegit: "Hauríem d'atacar, també, el disseny addictiu de les plataformes, les empreses que hi ha darrere que, bàsicament, treballen perquè estiguem enganxats al mòbil."
Per Jordi Nomen, el sentit crític és bàsic: "S'ha de potenciar el sentit crític, que la gent aprengui què és real i què és mentida. Hem d'entendre que quan tot és gratuït, com a les xarxes socials, és perquè tu ets el producte. Ens hem de fer preguntes, plantejar-nos si allò que m'estan oferint té una altra finalitat, una altra intenció, i quines conseqüències pot tenir."