10 de desembre

"Els que es quedaren" participa al Festival Internacional del Nuevo Cine Latinoamericano de l'Havana

L'"opera prima" de la cubana Vanessa Batista narra la història de l'emigració catalana a Cuba del segle XIX. Està produïda per Filmsnomades en coproducció amb TV3. Recentment, va ser guardonat amb el Premi MemoriReus-Rabassa a Memorimage, el Festival Internacional de Cinema de Reus. El 10 de març s'estrenarà al 33 al programa "El documental".

"Els que es quedaren", el primer llargmetratge documental de Vanessa Batista, s'ha projectat fora de competició a la 37a edició del Festival Internacional del Nuevo Cine Latinoamericano, a L'Havana, Cuba, dins el programa "En sociedad" de la secció Latinoamérica en Perspectiva.

El documental es va estrenar el 5 de novembre a la desena edició de Memorimage, el Festival Internacional de Cinema de Reus,  on va rebre el Premi MemoriReus-Rabassa, atorgat pel públic assistent per majoria simple de vots, "per la seva contribució a il·luminar un episodi desconegut de la història de Catalunya". Pròximament, el 10 de març del 2016, s'estrenarà a la petita pantalla al programa "El documental" del 33.

Vanessa Batista rescata en aquest treball l'arxiu personal i inèdit de Francisco Carulla, del qual es van recuperar i digitalitzar quatre cintes de 16 mm que no havia visionat ningú aliè a la família durant més de mig segle. Les filmacions recullen el viatge realitzat per Francisco Carulla, català de Miralcamp (Lleida) a Catalunya el 1927, l'únic que hi va fer des que va emigrar el 1912, amb catorze anys, a Cuba. Les imatges mostren la ciutat de Santiago de Cuba, on es va instal·lar, el viatge fins a Barcelona, el seu poble natal, la casa dels pares, la ciutat de Barcelona, nombrosos personatges de l'època i el retorn a l'Havana.

 

Sinopsi
El naixement a Barcelona del primer nebot de la directora, cubana emigrada a Barcelona deu anys enrere, inspira un viatge a Cuba que és una recerca en sI mateix, i que es creua amb un altre viatge a la inversa, el de Francisco Carulla, que el 1927 fa la seva única visita a Catalunya filmant amb una càmera de 16 mm.
Seguint la pista de Carulla, la directora va descobrint la història d'aquesta emigració que va començar al segle XIX, aproximant-se a l'experiència dels milers d'emigrants que van creuar l'Atlàntic buscant una vida millor i que, per diverses raons, mai no van tornar a Catalunya.
Una reflexió sobre la identitat, les arrels i l'emigració, com si es tractés d'un joc de miralls.



La projecció d'"Els que es quedaren" al festival de l'Havana va coincidir amb el 32 aniversari de la directora, el 10 de desembre. A continuació, trobareu una crònica escrita pel seu pare de la sessió:

Risas, lágrimas y nostalgia: "Los que se quedaron" en la Habana.

Hubo muchas risas y lágrimas disimuladas entre los espectadores, pero cuando terminó la proyección del documental "Los que se quedaron" en la sala de La Habana flotaba una espesa nostalgia de inmigrante.
"Es primera vez que tenemos que cerrar el acceso a una sala por capacidad  en el Festival" (de Cine de La Habana), dijeron los directivos del multicine Infanta, pues cerca de 25 personas no pudieron entrar, y en sala había gente sentados en el piso, impidiendo cualquier intento de tránsito.
La cinta de la cubana Vanessa Batista no optó por premio, y algún adusto especialista dijo que 70 minutos es mucho para un documental "histórico", pero durante la proyección nadie pestañó ni se libró del ritmo andante de un "road-movie".
Después de cinco años de investigación, Batista nos propone un viaje por Cuba a descubrir la memoria o los testimonios de los catalanes que llegaron  a Cuba para quedarse en los siglos XIX, XX y XXI. Si, leyó bien, en el 21.
Se trata de los que no hicieron cuantiosas fortunas en el ron, el tabaco y la industria, formaron familia y ayudaron a fundar un país, y se murieron o se van a morir y dejar sus huesos en la isla.
Pero más que desempolvar archivos, Batista descubre y nos muestra testimonios inéditos, incluso fílmicos, viejas películas familiares que durmieron el sueño de los justos en el fondo de un escaparate en Santiago de Cuba, lejos de la era digital, las rutas aéreas, internet.
"Es muy emotiva, muy emotiva", dijo al final de la proyección Enrique Pineda Barnet, un ícono del cine cubano que guarda en su casa un pesado Goya por "La bella del Alambra".
Hay universalidad en la película de Batista, producida por Filmsnomades y Televisión de Cataluña (TV3). La nostalgia y la angustia del emigrante, sea catalán, cubano, sirio, marca la pauta de principio a fin.
Nada es extraño, Batista emigró hace más de 10 años a Cataluña, pero nunca dejó de mirar hacia su isla. Dos jóvenes cubanos, Mará Lilia Cano y Mel Semé,  residentes en Barcelona, hicieron la música del filme, que no se las trajeron las musas, les salió de las entrañas.
No por gusto el Festival Internacional de Cine de Reus Memorimage, en noviembre, le otorgó el premio MemoriReus- Rabassa a la mejor película documental.
Batista, que ya había realizado varios cortos, nos muestra un primer largo documental en carne viva, donde hay mucho humor, emoción espontánea y la angustia del emigrante, un signo mundial de estos tiempos.
Pero también hay noticias históricas para cubanos y catalanes, que tienen  que ver con sus grandes edificios, sus banderas y sus figuras históricas, pero para enterarse, tendrá que esperar su próxima transmisión en TV3 o su llegada a circuitos de cine.
Como cerrando un círculo virtuoso, Batista estrenó en La Habana su documental el 10 de diciembre, el día que cumplió 32 años. Un buen final, pero mejor principio de una carrera por tocar el cielo.


"Els que es quedaren"
Web
Facebook
Twiiter



Premis
Premi MemoriReus-Rabassa, Memorimage, Festival Internacional de Cinema de Reus, 2015


Festivals
Memorimage, Festival Internacional de Cinema de Reus, 2015
Festival Internacional del Nuevo Cine Latinoamericano, L'Havana, Cuba, 2015


Fitxa tècnica
Direcció: Vanessa Batista
Guió: Vanessa Batista i Carlos Batista
Direcció de fotografia: Guillermo Barberà
Producció executiva Filmsnomades: Guillermo Barberá i Santi Valldepérez
Producció executiva TVC: Jordi Ambròs
Producció delegada TVC: Joan Pavon
Producció: Elena Frez
Producció executiva (Cuba): Carlos Batista
Producció (Cuba): Alexander Yorick V. Llauradó
Edició: Vanessa Batista & Guillermo Barberá
So directe: Marcos Seifans
Postproducció  de so: Jordi Arqué
Efectes visuals: Jaume Moya
Crèdits inicials i pòster: Albert Val
Correccions i traduccions: Gramatics
Banda sonora original: María Lilia Cano i Mel Semé
2015
Una producció de Filmsnomades en coproducció amb TV3 i la participació de Laltraporta.


Vanesa Batista, directora i guionista
(L'Havana, Cuba, 1983) Estudia Dramatúrgia a l'Institut Superior d'Art de Cuba (ISA). A Barcelona, on resideix des del 2004, s'especialitza en Realització Audiovisual a l'Escola de Mitjans Audiovisuals (EMAV).
El 2012 dirigeix el curtmetratge documental "Ellas", seleccionat en una vintena de festivals internacionals, guardonat amb el premi al millor curt documental al festival Young Values Short Film Festival de Barcelona i la menció especial del jurat al Pasto Internacional Film Festival
(Colòmbia).
El seu curtmetratge de ficció "Lula" (2013) guanya el premi especial del jurat al Festival Internacional de Cine Solidario de Navarcles i la Diana de Bronze a l'International Filmfestival Golden Diana (Austria).
Codirectora del documental "Barcelonnabis" (2015) amb Andros Barroso.
Col·labora amb diferents productores com a directora, realitzadora o muntadora.

 

Més informació sobre el documental a Catalunya
Web Documentals TV3 
Subscriu-te al butlletí   
documentals@ccma.cat

 

 

Anar al contingut