Museu d'escultures Arte-Contemporary a la Ràpita: art i natura en harmonia

Una parella d'holandesos han trobat, a la falda de la serra del Montsià, el lloc idoni per traslladar el parc d'escultures internacionals que van decidir tancar a Anglaterra després del Brexit

Els holandesos Aniet van Hoof i Rinus van de Sande van dirigir durant 25 anys una galeria d'art i un museu d'escultures a l'aire lliure a Devon, però van decidir tornar a Europa després del Brexit. Buscaven un lloc a prop del Mediterrani per traslladar el seu projecte artístic i van trobar el lloc idoni a la Ràpita

Fa cinc anys van obrir el parc internacional d'escultures i la galeria Arte-Contemporary a la falda de la serra del Montsià. Entre oliveres i garrofers, han instal·lat 150 escultures d'artistes internacionals

"Com a punt de partida vam portar la col·lecció d'escultures que teníem al Regne Unit. Després vam contactar amb artistes que vivien a Catalunya i que es van involucrar en el projecte i, finalment, també vam afegir obres d'altres artistes europeus", explica el Rinus.  

L'Aniet i el Rinus han instal·lat 150 escultures en una finca d'oliveres que ocupa tres hectàrees (3Catinfo)

Per ells, la Ràpita es troba en un emplaçament idoni, a mig camí entre Barcelona, Saragossa i València. "A Espanya gairebé no hi ha parcs d'escultures com aquest i aquí hem trobat una estructura turística desenvolupada, però sense massificar. És un lloc molt agradable i suposo que ens hem enamorat de l'entorn", explica el Rinus. 

L'Aniet afegeix: "És un lloc amb unes vistes màgiques, al darrere hi tenim les muntanyes i al davant el mar. Tenim a prop el delta de l'Ebre, que ens fa sentir com a casa perquè ens recorda Holanda. Aquí podem fer bicicleta, podem fer observació d'ocells..."

Un dels valors d'aquest espai és la interacció entre l'art i la natura. "Hi ha escultures que a l'aire lliure llueixen molt més que en un lloc tancat. L'experiència és totalment diferent", defensen. "El sol potser s'està ponent just quan estàs observant una escultura o pots tenir una impressió totalment diferent si aquell dia està ennuvolat", opina el Rinus. L'Aniet afegeix: "És un espai realment especial. Hi ha gent que no ha vist mai una olivera de prop i aquí pot fer-ho. És com si l'art es trobés amb la natura."

Les escultures interactuen amb l'entorn, com aquesta esfera de l'holandès Ronald A Westerhuis, que reflecteix la natura que l'envolta (3Catinfo)

Una galeria lluny de les grans ciutats

A banda del museu d'escultures, Arte-Contemporary, que ocupa tres hectàrees, també inclou una galeria d'art coberta, on l'Aniet i el Rinus exposen i venen obra de diversos artistes. A banda de les obres que formen part del fons de la galeria, organitzen exposicions temporals. 

Aquest estiu hi ha mostres de cinc artistes emergents. Un d'ells és Albert Hernández, que s'ha especialitzat a transformar les soques i troncs d'arbres morts en escultures de formes sinuoses. 

Albert Hernández exhibeix aquest estiu algunes de les seves escultures d'arbres morts a la galeria d'art (3Catinfo)

Per Hernández, aquest espai és una gran oportunitat per exposar la seva obra. "Que hi hagi una galeria aquí és un fet inusual i un atreviment per part de la gent que l'han muntat. No som en un territori conegut per tenir grans centres de creació i exposició artística, però les galeries han començat a sortir de les ciutats i nosaltres estem en un territori únic, amb un paisatge rural i natural increïble, per això crec que veurem més iniciatives com aquesta." 

El mateix opina el fotògraf Quim Giró, que hi exposa una selecció dels seus retrats de gent de les Terres de l'Ebre. "Hi ha moltes ciutats que voldrien tenir un espai tan increïble com aquest. Els promotors s'hi han arriscat, però és una sort per al territori i acabarà consolidant-se", defensa.

L'entrada al museu d'escultures i la galeria d'art costa sis euros, que van destinats a donar suport al projecte. L'Aniet i el Rinus estan molt satisfets del nivell artístic que ha assolit el museu i la galeria, tot i que admeten que encara no és prou conegut. 

"Crec que ho consolidarem en deu anys. Ara principalment venen turistes", pronostiquen. "Costa una mica que vingui la gent local. Sol passar, la gent mira què pot anar a veure lluny de casa, en lloc de buscar el que hi ha a prop", explica el Rinus.