Canal ètic
El Canal ètic de la Corporació i El Canal ètic de la Fundació la Marató és un sistema a través del qual es poden comunicar conductes constitutives d'infraccions del Dret de la Unió Europea o constitutives de delicte o d'infracció administrativa greu o molt greu, en compliment de la Llei 2/2023 de 20 de febrer, que regula la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
El Canal ètic de la Corporació I El Canal ètic de la Fundació la Marató
EL CANAL ÈTIC DE LA CORPORACIÓ
La Corporació, conscient de la importància de la col·laboració dels treballadors i treballadores en la prevenció, detecció i gestió de conductes irregulars, ha evolucionat el Canal de Denúncies ("Procediment Canal de Denúncies") implantat al gener del 2019, amb el nou Canal ètic, o sistema intern d'informació, que és accessible des del Portal Intern.
Aquest canal inclou la Bústia Ètica, accessible des d'aquest enllaç, que és l'eina a través de la qual les persones podran transmetre les comunicacions de manera telemàtica.
Les persones informants han d'utilitzar la Bústia Ètica de bona fe i amb consciència honesta de la certesa de la informació, les comunicacions han d'estar mínimament fonamentades i, si s'escau, aportar proves o indicis objectius suficients per considerar que la informació comunicada és certa.
Per garantir la independència i imparcialitat en la gestió de les comunicacions, aquestes les rebrà el Gestor del Sistema d'Informació, un professional extern especialista en la matèria que farà la tramitació segons el que preveu el "Procediment de Gestió del Sistema Intern d'Informació de la CCMA".
El mateix el procediment estableix que, a més de la Bústia Ètica, les comunicacions també es podran presentar per escrit, a través del correu postal, telefònicament o de manera presencial.
El Canal ètic garanteix la confidencialitat i permet l'anonimat de les comunicacions que s'hi efectuïn. La Corporació garantirà la indemnitat i protecció de les persones denunciants, tal com preveu la Llei 2/2023 i el procediment de gestió.
Pots consultar aquí el text íntegre de la "Política del Sistema Intern d'Informació de la CCMA" i el "Procediment de Gestió del Sistema Intern d'Informació de la CCMA".
Com funciona la Bústia Ètica?
És la nova via telemàtica per presentar les informacions. El primer pas és llegir les Condicions i Regles d'Ús, el "Procediment de Gestió del Sistema Intern d'Informació" i l'Avís Legal referent al Reglament General de Protecció de Dades. Tot seguit es poden emplenar les dades de la persona informant, acció totalment opcional atès que el canal permet continuar sense emplenar aquest formulari. En tot cas, la comunicació serà confidencial, tant si la persona informant s'ha identificat com si és anònima.
A continuació caldrà incloure una descripció del fet, situació o conducta objecte de la informació. Per facilitar la gestió es recomana fer una explicació detallada dels fets i, si és possible, identificar el moment temporal, les persones afectades o implicades i la ubicació. El canal permet adjuntar els documents que es consideri necessari per complementar la informació.
Com es gestionarà la informació?
Una vegada rebuda la comunicació, el Gestor del Sistema d'Informació proposarà al Delegat Responsable del Sistema d'Informació l'adopció d'una de les següents decisions:
a) No admetre la comunicació, quan:
- Els fets relatats no tinguin cap versemblança.
- La comunicació manqui manifestament de fonament.
- Els fets relatats no siguin constitutius d'infracció de l'ordenament jurídic i/o normativa d'aplicació.
- La comunicació no suposi cap informació nova o significativa respecte d'un procediment anterior ja conclòs.
La no admissió es comunicarà a l'informant durant els set dies naturals següents, tret que la comunicació sigui anònima o l'informant hagi renunciat a rebre comunicacions.
b) Admetre a tràmit la comunicació.
c) Remetre la informació, amb caràcter immediat, al Ministeri Fiscal quan, segons indicis, els fets puguin ser constitutius de delicte, o a la Fiscalia Europea, quan els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea.
d) Remetre la comunicació a l'autoritat, entitat o organisme que es consideri competent per a la seva tramitació.
EL CANAL ÈTIC DE LA FUNDACIÓ MARATÓ
La Fundació la Marató, conscient de la importància de la col·laboració dels treballadors i treballadores en la prevenció, detecció i gestió de conductes irregulars, ha evolucionat el Canal de Denúncies ("Procediment Canal de Denúncies") implantat al gener del 2019, amb el nou Canal ètic, o sistema intern d'informació, que és accessible des del Portal Intern. Aquest canal inclou la Bústia ètica, l'eina a través de la qual les persones podran transmetre les comunicacions de manera telemàtica.
Les persones informants han d'utilitzar la Bústia Ètica de bona fe i amb consciència honesta de la certesa de la informació, les comunicacions han d'estar mínimament fonamentades i, si s'escau, aportar proves o indicis objectius suficients per considerar que la informació comunicada és certa.
Per garantir la independència i imparcialitat en la gestió de les comunicacions, aquestes les rebrà el Gestor del Sistema d'Informació, un professional extern especialista en la matèria que farà la tramitació segons el que preveu el "Procediment de Gestió del Sistema Intern d'Informació de la Fundació la Marató".
El mateix el procediment estableix que, a més de la Bústia Ètica, les comunicacions també es podran presentar per escrit, a través del correu postal, telefònicament o de manera presencial.
El Canal ètic garanteix la confidencialitat i permet l'anonimat de les comunicacions que s'hi efectuïn. La Corporació garantirà la indemnitat i protecció de les persones denunciants, tal com preveu la Llei 2/2023 i el procediment de gestió.
Pots consultar aquí el text íntegre de la "Política del Sistema Intern d'Informació de la Fundació la Marató" i el "Procediment de Gestió del Sistema Intern d'Informació de Fundació la Marató".
Com funciona la Bústia Ètica?
És la nova via telemàtica per presentar les informacions. El primer pas és llegir les Condicions i Regles d'Ús, el "Procediment de Gestió del Sistema Intern d'Informació" i l'Avís Legal referent al Reglament General de Protecció de Dades. Tot seguit es poden emplenar les dades de la persona informant, acció totalment opcional atès que el canal permet continuar sense emplenar aquest formulari. En tot cas, la comunicació serà confidencial, tant si la persona informant s'ha identificat com si és anònima.
A continuació caldrà incloure una descripció del fet, situació o conducta objecte de la informació. Per facilitar la gestió es recomana fer una explicació detallada dels fets i, si és possible, identificar el moment temporal, les persones afectades o implicades i la ubicació. El canal permet adjuntar els documents que es consideri necessari per complementar la informació.
Com es gestionarà la informació?
Una vegada rebuda la comunicació, el Gestor del Sistema d'Informació proposarà al Delegat Responsable del Sistema d'Informació l'adopció d'una de les següents decisions:
a) No admetre la comunicació, quan:
- Els fets relatats no tinguin cap versemblança.
- La comunicació manqui manifestament de fonament.
- Els fets relatats no siguin constitutius d'infracció de l'ordenament jurídic i/o normativa d'aplicació.
- La comunicació no suposi cap informació nova o significativa respecte d'un procediment anterior ja conclòs.
La no admissió es comunicarà a l'informant durant els set dies naturals següents, tret que la comunicació sigui anònima o l'informant hagi renunciat a rebre comunicacions.
b) Admetre a tràmit la comunicació.
c) Remetre la informació, amb caràcter immediat, al Ministeri Fiscal quan, segons indicis, els fets puguin ser constitutius de delicte, o a la Fiscalia Europea, quan els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea.
d) Remetre la comunicació a l'autoritat, entitat o organisme que es consideri competent per a la seva tramitació.