Trump discurs
B9 de Badalona
Accident AP-7 Vandellòs i l'Hospitalet
Laboratori pesta porcina
Olot zona baixes emissions
Oscars YouTube
Cerdán cas Koldo
Errejón Elisa Mouliaá
Llei drets LGTBIQ+
Nick Reiner cadena perpètua
Cometa 3I/ATLAS
Warner Bros
Sorteig Champions
París Barça
Talavera - Real Madrid

Perpinyà

Arrenca el Visa pour l'Image: dels conflictes de Síria i Etiòpia a l'impacte de la Covid

Arriba la 33a edició de la cita del fotoperiodisme a Perpinyà amb una aposta per la fotografia actual, però també amb la mirada posada al passat en diverses exposicions retrospectives

28/08/2021 - 13.55 Actualitzat 28/08/2021 - 13.55

La 33a edició de Visa Pour l'Image torna a convertir Perpinyà en la capital del fotoperiodisme amb imatges d'un món sacsejat per múltiples conflictes i el drama dels refugiats sense deixar de banda el context global de pandèmia que vivim.

25 exposicions gratuïtes i diverses projeccions que ompliran la ciutat fins al 26 de setembre fent una aposta per la fotografia actual, però també amb la mirada posada al passat en diverses exposicions retrospectives.

Les parets d'espais com el Convent de Mínims i l'Església dels Dominicans s'ompliran d'imatges colpidores, com l'exposició l'AFP "Síria: una dècada en guerra", que retrata el conflicte bèl·lic des de la primavera àrab, quan semblava que el país estava a les portes d'una revolució històrica.

Al barri rebel de Salihin després d'un atac aeri. Setembre del 2016, Alep, Síria (Ameer al-Halbi, AFP)

 

Les famílies fugen de la zona d'enfrontaments, al nord-est de Síria (Delil Souleiman / AFP)
Un home fuig de la guerra amb un nen dins la maleta. Març del 2018, Ghuta oriental, Síria (Omar Sanadiki)

Una de les exposicions recull els migrants climàtics de Bangladesh.

Pregària del migdia dins d'una mesquita inundada. Bangladesh, 2 d'agost de 2007 (Abir Abdullah)

Hi ha tres exposicions sobre el conflicte de la regió de Tigre, a Etiòpia: "Tigre: Etiòpia s'enfonsa en el caos", d'Eduardo Soteras; "Etiòpia, exilis i derivats", d'Olivier Jobard, i "Fugir de la guerra de Tigre", de Nariman El-Mofty.

Els refugiats que van fugir de la regió del Tigre, a Etiòpia, són traslladats prop de la frontera entre Etiòpia i Sudan. Hamdayet, Sudan oriental. 1 de desembre de 2020 (Nariman El-Mofty / The Associated Press)
Llegint a la biblioteca de l'escola, destruïda arran de la guerra de Tigre. Desembre del 2020, Bisober, Etiòpia. (Eduardo Soteras, AFP)

El festival també es fa ressò de la situació a Palestina, el Iemen i Txetxènia.

Una nena palestina dins el que queda de casa seva. Maig del 2021, Bait Hanun, Franja de Gaza. Fatima Shbair, @fatimashbair, Getty Images 5
Un grup de nens a la seva antiga classe, destruïda per un atac aeri. Abril del 2017, Saada, Iemen. (Giles Clarke per a l'ONU)
Aquesta dona va ser expulsada de casa seva pels russos que van dinamitar tots els edificis per por que els combatents txetxens tornessin a amagar-s'hi. El seu marit i els seus dos fills han mort, només li queden el retrat del seu marit i dues catifes. Txetxènia, febrer 2000 (Eric Bouvet)

El Visa també ofereix una exposició sobre els últims dies del camp de Moria, que va quedar destruït per les flames el setembre de l'any passat quan més de 20.000 persones hi malvivien.

L'èxode de refugiats que fugen del camp de Mória, en flames. Setembre del 2020, illa de Lesbos, Grècia. (Angelos Tzortzinis, AFP)

També s'hi exposa "Armenis, un poble en perill", d'Antoine Agoudjian, o "La primavera birmana", d'un fotògraf anònim per al The New York Times que retrata el cop d'estat al país.

Retirada de les posicions militars armènies després de l'alto el foc. Regió de Martouni, Artsakh. (Antoine Agoudjian per a la revista Le Figaro)
Durant la repressió de les concentracions contra el cop d'estat, joves manifestants es van armar amb extintors davant la policia i soldats que van utilitzar gas lacrimògens, granades i bales de goma. Yangon, Myanmar, 7 de març de 2021 (Fotògraf anònim per a The New York Times)

"Feliç vida en parella: Haití, en la prosperitat i en l'adversitat", de Valérie Baeriswyl (Reuters), recull la fractura social al país caribeny arran del terratrèmol del 2010, que, entre d'altres qüestions, obliga parelles a casar-se de forma col·lectiva per compartir despeses.

La Patricia i l'Obelson s'han casat a la vegada amb una altra parella que no coneixen. Baie-de-Henne, Haití, 27 d'octubre de 2018 (Valérie Baeriswyl / Reuters)


La crisi del coronavirus

L'edició d'enguany també dedica un espai a la crisi del coronavirus. Ho fa amb un reportatge dels fotògrafs de l'agència MYOP, que retrata la situació dels refugiats en la crisi sanitària, i "Vida i mort a Nova Delhi davant la segona onada", una exposició que mostra la situació extrema que ha viscut l'Índia amb la pandèmia.

Seguiment de la pandèmia de Covid al camp de Kutupalong, on viuen majoritàriament refugiats rohingya que fugen de la persecució ètnica i religiosa a Birmània. Gener del 2021, Bangladesh. (Olivier Laban-Mattei)
Pires funeràries de víctimes de coronavirus dins d'un crematori. Nova Delhi, Índia, 22 d'abril de 2021 (Danish Siddiqui / Reuters)

I com no podia ser d'una altra manera amb la situació de pandèmia, es recullen situacions de teletreball.

Nina, una holandesa de 31 anys reuneix amics a una casa de Bali per fer una sessió de treball. Una oportunitat per compartir consells, oportunitats professionals i experiències viscudes (Jérôme Gence, guanyador del premi Pierre & Alexandra Boulat 2020)
El Vincent treballa en un espai de coworking decorat amb mil plantes verdes, un dels més populars de Lisboa. Molts teletreballadors europeus han fugit de les restriccions sanitàries dels seus països per establir-se a Portugal, (Jérôme Gence)

Des de Portugal hi ha altres imatges curioses.

Vista de Coimbra. 26 setembre 2019 (Patricia de Melo Moreira / AFP)

Com també són curiosos aquests jocs entre jugadors força veterans, als Estats Units.

I
Partit de bàsquet femení entre les Silver Slammers i i les A League of Their Own als jocs nacionals de sèniors a Birmingham, Alabama, juny de 2017 (David Burnett / Contact Press Images)

Entre les imatges, finalment, una retrospectiva de Vicent Munier i els secrets de les balenes, de Brian Skerry.

Ball d'aparellament de dues grues damisel·les. Hokkaido, Japan (Vincent Munier)
A Alaska, les balenes geperudes treballen en equip per alimentar-se fent bombolles per encerclar els peixos (Brian Skerry / National Geographic)

Són 25 exposicions amb la diversitat com a lema i anant més enllà de la crisi sanitària, segons ha explicat el director del Visa, Jean-François Leroy.

Es poden visitar del 28 d'agost al 12 de setembre i també durant els caps de setmana del 18 i el 25 de setembre. A més, estan disponibles a la web del festival Visa Pour l'Image.