Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Dos dels quatre radars mòbils nous comencen a funcionar, a la C-31 i a l'AP-7

Els aparells, del tipus carro o remolc, s'instal·laran en vies i trams que concentren més accidentalitat, després d'un cap de setmana tràgic a les carreteres catalanes

Redacció

21/11/2024 - 16.24 Actualitzat 04/09/2025 - 11.39

El Servei Català de Trànsit posa en funcionament a partir d'aquest dijous quatre radars mòbils nous per frenar el repunt de la sinistralitat a les carreteres catalanes, on des de principi d'any han mort 122 persones en accidents de trànsit

Els aparells són del tipus carro o remolc, una nova generació de radar que es pot desplaçar a qualsevol punt de la xarxa viària, no requereix connexió elèctrica i es pot deixar instal·lat fins a una setmana sense necessitat de recarregar les bateries.

El primer s'ha instal·lat a la C-31 i aquest dijous ja ha començat a sancionar. En concret, està situat al punt quilomètric 196, a l'altura de Bellvitge, en sentit Castelldefels, un punt que habitualment registra una elevada sinistralitat.

El segon carro radar es posarà en marxa aquest divendres al punt quilomètric 141 de l'AP-7, a Santa Perpètua de Mogoda, en sentit Tarragona, on també es concentra un alt nombre de sinistres. Les altres dues ubicacions dels radars encara no s'han anunciat. 

Aparells molt autònoms i fàcils de moure

Aquests cinemòmetres utilitzen tecnologia làser, per la qual cosa poden fer un seguiment dinàmic del vehicle durant uns metres i determinar-ne la velocitat. També poden captar infraccions en diversos carrils.

A més, el Servei Català de Trànsit explica que el fet que disposin de connexió a internet permet gestionar de forma immediata l'expedient sancionador. Alhora, això permet que no sigui necessària la presència d'un agent de trànsit.

Tot plegat permetrà controlar l'excés de velocitat a qualsevol via i cobrir més territori per frenar la "dispersió" actual de l'accidentalitat. I és que els sinistres de trànsit ja no es concentren en unes poques vies, sinó que tenen lloc tant en vies ràpides com en carreteres comarcals i locals.

Per determinar en quins punts se situaran els carros radar, Trànsit ha elaborat un estudi en què s'ha analitzat els punts on es concentra més sinistralitat i que servirà per triar les ubicacions. 

Amb tot, els cinemòmetres se situaran de forma segura al marge de la carretera i seran visibles per als conductors. Un altre dels punts forts d'aquests aparells és la seva resistència, atès que s'han construït amb una carcassa a prova de vandalismes.

El segon radar mòbil s'instal·larà aquest divendres a l'AP-7, a Santa Perpètua de Mogoda, en sentit Tarragona (Google Street View)

La sinistralitat es redueix quan hi ha un radar

Trànsit explica que l'objectiu d'aquests nous radars és reduir la sinistralitat a les carreteres catalanes i, en concret, reduir al 50% les víctimes mortals per accident de trànsit entre els anys 2020 i 2030. 

De fet, en els trams on el Servei Català de Trànsit ha instal·lat un cinemòmetre, la sinistralitat ha davallat entre el 65% i el 80%. El motiu és combatre l'excés de velocitat, una infracció que comporta un risc elevat de patir un accident i és la causa de lesions més greus.

La resposta a un cap de setmana negre a les carreteres

Des de principi de novembre no havia mort ningú a les carreteres catalanes, però els dies 16 i 17 de novembre van ser tràgics, amb vuit persones mortes en accident de trànsit. Dimarts van morir dues persones més a la C-13 al Pallars Sobirà

Quan encara falten 40 dies per acabar el 2024, ja han mort 122 persones a les vies interurbanes de Catalunya. En tot l'any 2023 hi va haver 150 víctimes mortals.