Anar a la navegació principalAnar al contingut

Els cotxes a Catalunya, cada cop més vells: el 47% superen els 15 anys i només l'1% són elèctrics

Un de cada quatre cotxes no té etiqueta ambiental i per cada turisme nou se'n venen 1,4 de més de deu anys

Redacció

10/08/2025 - 16.42 Actualitzat 11/08/2025 - 10.21

L'antiguitat dels cotxes que circulen a Catalunya continua augmentant. La mitjana d'edat dels vehicles ja supera els catorze anys, segons les dades corresponents al 2024 que ha fet públiques l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC).

A Catalunya, gairebé la meitat, un 47% dels automòbils, superen els quinze anys d'antiguitat. Un 14% en tenen entre deu i quinze anys i un 39% són de menys de deu anys.

De fet, se'n venen més de vells que de nous. Per cada turisme nou, se'n venen 1,4 de més de 10 anys.

Si ens fixem en les etiquetes ambientals, un de cada quatre cotxes no en té; un 28% tenen la B, la de color groc, i la majoria, un 40%, són d'etiqueta verda, la C. Amb etiqueta ECO o 0 hi ha un 8% dels cotxes.

Tot i el creixement de les vendes, els cotxes elèctrics purs no arriben a l'1% del total, de la mateixa forma que els híbrids endollables i els cotxes de gas.

Els més habituals encara són els dièsel, un 52%, seguits dels de gasolina i els híbrids no endollables.

L'ANFAC també quantifica els punts de recàrrega que hi ha per a cotxes elèctrics, que són 11.000 a Catalunya, on n'hi ha 3.000 més instal·lats però que no estan operatius.


L'edat dels vehicles a nivell estatal

Segons l'informe de l'ANFAC, el 62,8% dels turismes que el 2024 circulaven a l'Estat tenien més de deu anys d'antiguitat. Aquesta xifra significa que 16,6 milions dels 26,47 milions de cotxes que hi ha en circulació a Espanya tenen més d'una dècada.

Com a Catalunya, l'edat mitjana del parc de turismes a Espanya ha continuat augmentant fins a assolir els 14,5 anys.

Una xifra que només se situa per sota en quatre comunitats autònomes. A Madrid, la mitjana és d'11,5 anys; a Catalunya, de 14,1, i al País Valencià i les Illes Balears, de 14,2.

Pel que fa a les autonomies amb els parcs automobilístics més envellits, destaquen Ceuta i Melilla, amb 17,7 anys d'antiguitat de mitjana. També destaquen Castella i Lleó, amb 16,6 anys de mitjana, i Extremadura, amb 16,3 anys d'antiguitat.

Una situació similar presenten els vehicles comercials, amb un 49,3% --2,05 milions d'un total de 4,15 milions--, i els industrials, amb un 50,3% --309.996 davant d'un total de 616.878 vehicles--, que superen l'edat mitjana estatal.


Xifra de vehicles electrificats a l'Estat

Al tancament del 2024, per les carreteres i ciutats espanyoles circulaven un total de 31.301.881 vehicles --turismes, comercials, industrials i autobusos--, dels quals 494.967 eren electrificats --híbrids endollables o elèctrics purs--, fet que suposa un increment del 35% respecte a l'any anterior. Tot i així, aquests vehicles només representen l'1,6% de la totalitat del parc total, 4 dècimes més que el 2023.

A nivell autonòmic, només Madrid amb el 4,1% del parc circulant amb vehicles electrificats supera la mitjana nacional, seguit de Catalunya amb l'1,7% i les Illes Balears amb l'1,5% del parc electrificat.

La resta de comunitats autònomes encara mostren una baixa presència de vehicles electrificats als seus respectius parcs de circulació. Destaquen els casos de Ceuta, Melilla i Extremadura, amb xifres entorn del 0,5% de vehicles elèctrics purs i híbrids endollables presents a les carreteres.