Sumar PSOE
Sirat
Tractorada Barcelona
Anna Guitart Institut Ramon Llull
BCN Gastronomic Society
Hisenda bizums
Mèrit de les Belles Arts
Pilar Alegría eleccions Aragó
Bondi Beach
Medalla d'Or de la Generalitat
Nominacions Gaudí 2026
Pesta porcina africana
The Best
Guadalajara Barcelona
Ter Stegen

Novetats de punta a punta de l'AP-7: més radars, velocitat variable i vigilància amb drons

El Servei Català de Trànsit anuncia una vintena de mesures per reduir la sinistralitat i les retencions després de l'augment de trànsit

Redacció

23/03/2023 - 18.37 Actualitzat 25/03/2023 - 12.05

El Servei Català de Trànsit i Interior han anunciat una inversió de més de 14 milions d'euros d'aquí al 2025 per a la millora de la seguretat viària i la gestió del trànsit a l'AP-7.

Es tracta de mesures de gestió del trànsit i seguretat viària, tant temporals com permanents, per intentar donar fluïdesa al trànsit a través de la gestió de velocitat, la millora de les entrades i sortides i l'augment de capacitat en trams d'alta sinistralitat.

Tot plegat després de constatar que, amb l'aixecament de les barreres de peatge, el trànsit ha augmentat un 26% de mitjana en aquesta via i també han pujat les dades de sinistralitat. El juny de l'any passat ja es va posar en marxa un primer paquet de mesures, que ara s'amplia.

Entre altres, a partir d'aquest divendres es limitarà la velocitat a 100 quilòmetres per hora entre Martorell i Gelida durant la sortida i la tornada dels caps de setmana. I no descarten rebaixar-la encara més, fins als 80 km/h.

La vintena de mesures que conté el pla d'intervenció per als pròxims dos anys consisteixen en:


Radars, velocitat variable i vigilància aèria

Carros radar: aquest 2023 s'instal·laran aquests nous radars mòbils en punts amb un índex de sinistralitat elevat. Una de les primeres localitzacions en què s'ubicaran serà a la trifurcació del Papiol B-23/A-2/AP-7.

Radar de tram: abans del 2025 se n'instal·larà un a la zona de la Mora a Constantí.

Trams de velocitat variable: abans del 2025 s'implantarà aquest sistema al tram central de l'AP-7, Mollet-Papiol, i a la C-58 per millorar la circulació en el nus C-58/AP-7. En el període 2025-2027, s'implantarà la mesura a l'AP-7 entre Martorell i Vilafranca i entre Mollet i Sant Celoni.

Vigilància aèria: es controlaran diferents trams de l'AP-7 on es cometen infraccions d'incorporació, i també el compliment de les limitacions i restriccions de vehicles pesants, que se seguiran vigilant amb macrocontrols específics.

Drons en punts conflictius: s'implantarà per primer cop aquest mes de març per analitzar l'enllaç de la C-60/AP-7 i avaluar l'origen de la pertorbació de la Roca en el retorn dels diumenges, i també a la B-23 i l'AP-7 per controlar les infraccions d'incorporació, que són un risc per a la seguretat viària i provoquen retencions.


Reduir velocitat i suprimir accessos temporalment, i contractar més grues

Velocitat a 100 km/h en cap de setmana: s'aplicarà en fase de proves des d'aquest cap de setmana en els 30 quilòmetres del tram Martorell-Gelida, els divendres a la tarda, dissabte al matí i la tarda de diumenge. Els camions tindran l'obligació de circular per la dreta.

Suprimir sortides: s'avaluarà la supressió d'incorporacions o sortides a l'AP-7 entre la Roca i Llinars en l'operació retorn dels diumenges.

Més grues: el Servei Català de Trànsit està en gestions per a l'ampliació d'aquest contracte per atendre diferents tipologies d'accidents i vehicles i en un tram més extens de l'autopista.

L'AP-7 sol ser una de les carreteres complicades durant l'operació tornada (ACN/Jordi Pujolar)

Més carrils addicionals i més segurs

Avançar el calendari: s'avançarà la instal·lació en les operacions tornada de cap de setmana dels 70 km de carrils addicionals a l'AP-7 nord (Montornès de Vallès i Sant Celoni) i sud (Vilafranca del Penedès i el Papiol).

Carril addicional a la C-32 els diumenges: servirà per habilitar-la com a alternativa viària a l'AP-7. S'instal·laran 25 km de carrils addicionals entre Sant Andreu de Llavaneres i Alella durant el retorn de diumenge.

Nous punts per desviar el trànsit: es faran nous passos a les mitjanes de l'autopista, en aquelles zones amb més sinistralitat i més durada de les retencions. Això permetrà obrir carrils addicionals en cas d'accident o altres necessitats. Els trams són: Orriols-Cabanes, la Roca-Hostalric, Granada-Gelida, i l'Aldea-Hospitalet de l'Infant.

Més ben senyalitzats: es millorarà la senyalització de l'entrada i sortida dels carrils addicionals per fer-los més visibles i segurs.

Càmeres d'intel·ligència artificial: durant aquest any 2023, en les entrades dels carrils addicionals dels retorns de cap de setmana i operacions especials, s'hi instal·laran quatre càmeres amb intel·ligència artificial, per al control de la velocitat òptima d'obertura i circulació de vehicles.

 

Més control als camions

Obligatori circular per la dreta: en el tram del sud de 30 km entre Calafat i Camarles els camions hauran de circular pel carril de la dreta i tindran prohibit avançar. Aquestes limitacions seran per a tots els dies de la setmana. En el tram Martorell-Gelida la mesura s'aplicarà en l'operació sortida de divendres i dissabte i en el retorn de diumenge. També hauran de circular per la dreta i com a màxim a 80 km/h en els trams d'autopista on s'instal·lin carrils addicionals en sentit contrari.

Restriccions al juliol: es continuaran aplicant les restriccions a vehicles pesants a l'AP-7 durant el mes de juliol, caps de setmana rellevants i ponts festius importants.


Altres mesures

A banda d'aquestes mesures, el Servei Català de Trànsit ha establert un llistat de mesures sobre les infraestructures que consideren prioritàries, però que corresponen als titulars de les vies. Són aquestes:

  • Recuperar a mitjà termini la pèrdua de carrils en el tram de Mollet del Vallès.
     
  • Resoldre l'enllaç de l'AP-7 amb la C-58 i la distribució del trànsit local emergent en aquest enllaç.
     
  • Arranjament per a l'ús dinàmic de vorals en la incorporació de la C-60.
     
  • Connexió de l'A-2 i la C-32 entre Vidreres i Tordera.
     
  • Connexió de l'AP-7 i la C-15 en direcció nord.
     
  • Connexió fàcil entre l'AP-7 i l'A-2 a Martorell.
     
  • Connexió fàcil de l'AP-7 i l'A-7 a Salou i l'Hospitalet de l'Infant.