Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Tiroteig Castelldefels
Mor Chris Rea
Ordeig pesta porcina africana
Cotxe bomba Moscou
Badalona institut B9
Sant Boi loteria de Nadal
Assignatures ciències batxillerat
UB Fiscalia grup CREA
Dinamarca Correus
Accident motorista Torrefarrera
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Adeu a la fabricació de vehicles convencionals a Europa l'1 de gener del 2035

Vehicles de benzina, dièsel, híbrids i híbrids endollables deixaran de fabricar-se, juntament amb els combustibles "e-fuel"

Francesc Mauri

17/05/2022 - 14.17 Actualitzat 17/05/2022 - 22.06

El dimecres dia 11, la Comissió de Medi Ambient de la Unió Europea va aprovar la prohibició de fabricar cotxes de benzina, dièsel, híbrids i híbrids endollables. A més a més, els anomenats combustibles "e-fuel", associats a grans petrolieres, tampoc es podran usar. La data serà l'1 de gener del 2035. Un pas important, tenint en compte la intenció inicial de la indústria automobilística d'implantar la mesura a partir del 2040. Tampoc fa cas a les indústries petrolieres que demanaven excloure els combustibles anomenats "e-fuel". La mesura haurà de votar-se el mes que ve a la seu del Parlament Europeu, unes votacions que acostumen a tirar endavant gairebé sempre, amb la seqüència de tramitacions presentada fins ara.

PERQUÈ ÉS IMPORTANT EL CANVI EN EL SECTOR DEL TRANSPORT?

A tot el món i, a Catalunya també, el transport és l'element número 1 a l'hora d'emetre gasos d'efecte hivernacle. Evidentment, no tan sols el transport per carretera, sinó també marítim i l'aeri. Canviar el funcionament de la indústria mundial, canviar les emissions del sector residencial, etc., és més lent i complex que modificar el transport amb una electrificació general però no total. Una electrificació que acabarà acostant-se a plena el 2050, tot i que hi hagi dubtes i potser no acabi sent cent per cent renovable. Com a mínim, segur s'hi acostarà.

Mundialment les emissions de CO2 per part del transport són majoritàries en el terrestre, en una mica més del 74%. Electrificar el transport terrestre aportarà molt aire net, valgui la metàfora, a l'atmosfera.

 

A dia d'avui, a Catalunya, el 36% de les emissions de CO2 provenen del transport i, en conseqüència, també a casa nostra, la seva reducció serà clau en el nostre impacte en l'escalfament global i especialment en la nostra salut. Hem de tenir present que el nostre país, és una de les 6 regions més industrialitzades d'Europa, i per tant gran emissor de CO2 amb el transport.

 

 

CATALUNYA I ESPANYA, A LA CUA EUROPEA

 

Les dades del primer quadrimestre de l'any (gener-abril) de vendes de vehicles elèctrics purs, però, a Catalunya i Espanya, ens situen a la cua europea. La Xina tiba fort.

 

-EUROPA (dels 27)  10%

-ESPANYA                4,4%

-CATALUNYA           3,4%

-RoMANIA                 7%

-PORTUGAL           10,6%

-XINA                       29,6%

 

Moltes factors, fins i tot culturals, estarien al darrere aquestes xifres amb un desplomament de vendes de tots els tipus de vehicles d'un 11% respecte al 2020. A França, aquest desplomament arriba al 42% si ho comparem amb la prepandèmia, l'any 2019.