Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
EUA i Veneçuela
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Mor Chris Rea
Ordeig pesta porcina africana
Cotxe bomba Moscou
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Lleida

Afrucat crea una marca de paraguaià català per diferenciar-lo del d'altres zones

L'Associació d'Empresarial de Fruita de Catalunya, Afrucat, ha creat una marca de paraguaià català per guanyar consumidors d'aquesta fruita i diferenciar-la dels paraguaians produïts a la resta de l'Estat, especialment a Múrcia i Aragó.

Redacció

02/07/2012 - 18.01 Actualitzat 09/11/2021 - 12.01

Set de les principals empreses lleidatanes de fruita s'han unit per vendre amb la marca OKI el 35% dels paraguaians de Catalunya. En el projecte participen Actel, La Coma, la Cooperativa Agropequària de Soses, Fruites Font, Fruitona, Fruits de Ponent i Frutaito.

Segons el director d'Afrucat, Manel Simon, l'objectiu és diferenciar el producte del d'altres zones, especialment Múrcia i Aragó, i "transmetre aquells valors del paraguaià que la presenten com una fruita espontània, divertida, natural, moderna, internacional i transgressora". En aquest sentit, Simon afirma que les característiques que diferencien el paraguaià produït a Catalunya del d'altres regions és que té menys pèl, més coloració i més aroma. Així, un paraguaià OKI haurà de tenir un mínim de graus de dolçor, un color de pell amb coloracions vermelles i el color de la polpa de color blanc.

Les últimes previsions de collita de fruita d'os per l'any 2012, elaborades aquest mes de juny, mostren que Catalunya continua la seva especialització en paraguaià, amb una superfície cultivada de 4.500 hectàrees i una producció estimada de 65.000.000 quilos, dada que representarà un increment del 38% respecte al 2011. Actualment, prop del 75% dels paraguaians produïts a Catalunya s'exporten a altres països (Alemanya, Rússia, Anglaterra i els països de l'Est).

Segons un estudi d'Afrucat, els compradors donen al paraguaià, o préssec pla, un cert component de capritx. El paraguaià és un producte innovador, diferent i encara poc conegut. Es tracta d'una fruita estival d'os que es produeix tradicionalment a les comarques de Lleida, a la Ribera d'Ebre i a la Franja de Ponent. L'origen xinès d'aquesta fruita va portar els responsables de la marca a inspirar-se en l'expressió "Hao chi", que vol dir "saborós, deliciós, exquisit" i que es pronuncia "o ki". També va pesar en la marca la similitud amb "OK", terme mundialment acceptat com a sinònim de "tot perfecte".