
Així serà el megapont de 3,3 quilòmetres que unirà l'illa de Sicília amb la península Itàlica
El govern italià aprova un projecte faraònic que unirà Sicília amb Calàbria per sobre de l'estret de Messina i permetrà el pas de 6.000 cotxes cada hora i 200 trens al dia
07/08/2025 - 13.44 Actualitzat 17/09/2025 - 08.38
Sicília deixarà de ser una illa connectada només per mar o aire i s'unirà amb la península Itàlica gràcies a un dels ponts penjants més llargs del món.
El govern italià ha aprovat un projecte faraònic per construir un megapont sobre l'estret de Messina i enllaçar l'illa amb la península. Tindrà 3,3 quilòmetres de llargada, cinc carrils de carretera per sentit --tres per al trànsit públic per banda i dos per a serveis-- i dues vies ferroviàries.
S'aixecarà sobre dues torres d'acer de 399 metres d'altura unides per 4 cables en suspensió i permetrà el pas de 6.000 cotxes cada hora i 200 trens al dia. A més, s'alçarà 72 metres per sobre el nivell del mar, per permetre el pas d'embarcacions per sota.
Així serà el pont, segons el projecte presentat:
La infraestructura costarà més de 13.500 milions d'euros i donarà feina a 120.000 persones durant els sis o set anys que durin les obres.
Els treballs començaran després de l'estiu i s'han encarregat a un consorci internacional liderat per la companyia italiana Webuild i format per més de 235 empreses, entre les quals, la constructora espanyola Sacyr, que participarà amb un 22'4% en el projecte.
El ministre d'Infraestructures italià, Mateo Salvini, ha dit que confien iniciar les obres i expropiacions al setembre o l'octubre, un cop tinguin el vistiplau del Tribunal de Comptes, per poder inaugurar el pont, a tot estirar, el 2033.
El temps de viatge entre l'illa i la península passarà de les tres hores de mitjana en ferri actuals --tot i que hi ha trajectes exprés de mitja hora-- a 15 minuts per carretera i 10 minuts en tren.
El pont està dissenyat per resistir l'activitat sísmica i els vents extrems i tindrà un sistema de monitoratge intel·ligent per garantir la seguretat.
El projecte aprovat pel govern italià també inclou la millora de les carreteres i línies ferroviàries a totes dues bandes del pont i la creació de tres estacions de ferrocarril a Messina i un centre polivalent a Calàbria.
La inversió, dins del 5% de compromís amb l'OTAN
El pont sobre l'estret de Messina s'emmarca en un programa d'inversió per dotar el sud d'Itàlia d'infraestructures modernes i sostenibles que millorin les seves connexions amb la resta del país, i confia generar inversions de més de 23.000 milions d'euros.
L'obra formarà part del Corredor Escandinau-Mediterrani de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTET), dissenyat per enfortir el paper estratègic del sud d'Itàlia a Europa i al Mediterrani en l'àmbit logístic, econòmic i social. El govern italià assignarà el projecte al pressupost de defensa per complir les indicacions de l'OTAN i arribar al 5% del PIB.
Avui és notícia
Gossos i drons: així treballen els Agents Rurals per detectar casos de pesta porcina africana
Any horrible de la ramaderia: què explica la conjunció de dermatosi, pesta porcina i grip aviària
Reintroduir el llop per controlar la població de senglars? L'opinió d'ecologistes i ramaders
Gósol diu "sí" a formar part de la província de Barcelona, amb el 88% dels vots
D'on ve la consulta de Gósol: un mapa de 1833, les comarques republicanes i l'aigua dels rius